09173119959 مشاوره
چگونه یک شعار تبلیغاتی مناسب خلق کنیم ؟

تاریخ انتشار : یکشنبه 3 آبان 1394

بازدید : 8193

ما در دوره ای زندگی می کنیم که برندهای کوچک و بزرگ از شعارهای تبلیغاتی برای پابرجایی برند خود استفاده می کنند. شعار تبلیغاتی هسته ی اصلی و زیر بنای برند می باشد.

 تاثیر شعارهای تبلیغاتی در بازاریابی و تبلیغات چگونه میباشد؟

واژه انگلیسی SLOGAN (شعار) از عبارت slough-gharim ( با تلفظ soloorm) اززبان گالیک اسکاتلندی به معنای battle cry ( نعره هنگام رجز خوانی )گرفته شده است.
امروزه در این عصر جدید که با بمباران اطلاعات رسانه های گوناگون و بی شمار مواجه هستیم ,شعارها جذابیت خاصی پیدا نموده اند.

شعار، عبارتی به یادماندنی است که برای بیان مکرر عقیده یا هدفی در زمینه امور سیاسی یا کسب و کار به کار می روند. شعارهای تبلیغاتی (وشعارهای غیر تبلیغاتی) از نوشته ها و تصاویر معمولی دیگر متفاوت هستند. غالباً به دلیل ساختار ساده خود امکان انتقال جزئیات و مفاهیم زیادی را ندارند و به همین دلیل شعار به مخاطب خاصی اشاره نمی کند و بیشتر برای اعلان یک هدف مشخص به عموم مخاطبان به کار می رود.

امروزه کمتر شرکت یا موسسه ای دیده میشود که شعار تبلیغاتی خود را بر مبنای استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی خود تنظیم و تدوین کند.در واقع شعار تبلیغاتی که بر مبنای تامین نیازها بر مبنای تحقیق تیم تحقیقا ت بازار شکل نگیرد اثراتی عمیق ,پایدار و ماندگار نخواهد داشت.واین فقط بدلیل دوری و ناآگاهی تمامی قسمتها از نحوه فعالیت یکدیگر و عدم هماهنگی از تولید تا بازاریابی و تبلیغات و فروش میباشد.

ما در دوره ای زندگی می کنیم که برندهای کوچک و بزرگ از شعارهای تبلیغاتی برای پابرجایی برند خود استفاده می کنند. شعار تبلیغاتی هسته ی اصلی و زیر بنای برند می باشد. شعارهای بسیاری، از شرکت های مختلف شنیده می شود؛ اما بهترین شعارهای تبلیغاتی آن هایی هستند که به هسته اصلی برند اشاره دارند.


شعار تبلیغاتی عبارتی اسـت دربـاره سازمان یا مـحصولی خاص ، که درباره ویـژگی ها و مزیـت های آن مطرح می گردد. این عبارت در کلیه تبلیـغات سازمان تکرار می شود و همچـنین در ذهـن مخاطـب ماندگار خواهـد شـد.

 

خصوصیات شعار تبلیغاتی

– مزیت اصلی یک محصول یا خدمت را برای مصرف کنندگان فعلی یا خریداران آینده بیان نماید.

– تفاوت یک محصول با محصولات شرکتهای رقیب را به روشنی نشان دهد . البته با رعایت محدودیت های قانونی مربوطه.

– دارای جملاتی ساده، کوتاه، صریح، بدیع و مناسب باشد.

– غالباً نکته دار باشد . البته در صورت لزوم نه اینکه همه شعارهای تبلیغاتی این گونه باشند.

– با «شخصیت» صاحب آن شعار تناسب محصولی داشته باشد.

– احساس خوشایندی از یک نام تجاری یا محصول به مخاطب بدهد.

– احساس « خوب بودن » را در مصرف کننده ایجاد کند.

– احساس تمایل یا نیاز را در مصرف کننده برانگیزاند.

– به سختی فراموش شود. شعار باید به طور ناخودآگاه در حافظه مخاطب حک گردد. به همین علت است که شعارها معمولاً با ترفندهای به یادآورنده ای نظیر ترانه، تصاویر متحرک، فیلم یا آگهی تلویزیونی همراه می گردند.

شرکت های بسیار زیادی وجود دارند که شاید عرضه کننده خدمات یا فروشنده محصولی مشابه با آنچه شما یا شرکتتان عرضه می کند باشند. مشتری که به دنبال محصول یا خدماتی بوده است ، از طریقی با شما آشنا شده است. حال این شما هستید که بایستی تنها ظرف چند ثانیه ، توجه او را به آنچه به او ارائه می دهید ، جلب کنید.
در غیر اینصورت ، ممکن است او را برای همیشه از دست بدهید.

ما تنها چند ثانیه فرصت داریم که توجه مشتریان بالقوه مان را به خود ، محصول یا خدماتی که شرکت عرضه می کند جلب کنیم. تازه این اول کار است و بعد باید کاری کنیم که مشتریان بالقوه ما بار دیگر و یا چندین بار دیگر به دنبال ما بگردند تا شاید پس از آن با مذاکراتی که با آنان انجام می شود ، بتوانیم درصد و نرخ تبدیل را بالا ببریم.

یک عنوان خوب باید بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند و یک عنوان حرفه ای باید او را به انجام اعمالی مثل مطالعه ، تحقیق و یا خرید محصول یا کالا ترغیب و تشویق کند.

«شعارهای تبلیغاتی» مثل «عناوین مقالات» و یا «تیتر اخبار» بایستی مخاطب یا مشتری احتمالی را به خود جذب کنند. گیرایی و جذابیت «شعار های تبلیغاتی» برای بالا بردن «فروش» کافی نیست ، نگارشِ حرفه ای ، خلاقیت و رنگ و لعاب دادن به آنچه برای جذب ، حفظ و افزایش تعداد مشتریان لازم است ؛ به عنوان یک کارحرفه ای مد نظر ماست. استفاده از عبارت های کلیشه ای نه تنها به شما کمکی نمی کند ، بلکه می تواند فرصت ها ، پول و زمان شما را به هدر دهد. واژه ها و عباراتی که برای شعارهای تبلیغاتی خود انتخاب می کنید بایستی آنچنان قوی باشند که بتوانند مشتریانتان را در همان چند ثانیه اول میخکوب کنند و آنان را به انجام آن عملی که شما انتظارش را دارید سوق دهند.

تنظیم شعار تبلیغاتی کار چندان ساده ای نیست. ولی تکنیک هایی نیز برای تنظیم شعار تبلیغاتی مطرح می باشد که در زیر به چند مورد آن اشاره می شود :

۱- بر روی نیاز خاصی تأکید کنید : در این حالت بازار هدف با توجه به اشاره مستقیم به یک نیاز خاص ، درک صحیحی از شعار خواهد داشت.

۲- بر اهداف سازمانی تأکید نمایید : شعارهایی که بر مأموریت و اهداف سازمان تأکید دارند ، نشان دهنده تعهد سازمان به اهداف و مأموریت هایش نیز می باشد. شعار زیر از این گروه به شمار می رود ؛ “صا ایران، هر روز، بهتر از دیروز” که شعار شرکت صا ایران است.

۳- سؤال مطرح کنید : این تکنیک تنظیم شعار تبلیغاتی که توسط معدودی از سازمانها و شرکتها مورد استفاده قرار گرفته است ، با یک سؤال ، مخاطب را ترغیب به فکر کردن به یک محصول و یا کل سازمان می نماید. ” از کی تا حالا؟”

۴- شعارهای تک کلمه را به کار گیرید : برخی به اشتباه می پندارند که هر چه تعداد کلمات به کار رفته در شعار بیشتر باشد پیام راحت تر منتقل خواهد شد. اما در نقطه مقابل این گروه از شعارها ، شعارهای کوتاه تک کلمه ای قرار دارند.
۵- نام سازمان یا محصول را با مزیت رقابتی تان پیوند بزنید : این تکنیک از رایج ترین تکنیک های تنظیم شعار تبلیغاتی است. به تعبیری این تکنیک جزو سهل ترین شیوه های تنظیم شعار تبلیغاتی نیز به شمار می آید. “با بس، تفاوت را احساس کنید” شعار تبلیغاتی شرکت بس از نمونه های موفق این تکنیک می باشند.

شناساندن یک محصول در یک بازار جدید ، با به کارگیری سیاست‌های تبلیغاتی آن بازار، دشواری‌های خاصی را به همراه دارد و نیازمند درک دقیقی از فرهنگ ، زبان و نوع نگاه و زندگی مردمانی است که در آن بازار حضور دارند. گاهی حتی برگرداندن نام کالا یا انتخاب یک نام یا لفظ جدید ، به دلیل بی‌توجهی به تفاوت‌های زبانی و فرهنگی ، بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی را در بازار جهانی با مشکل مواجه کرده است.

نهایتا ایجاد یک شعار تبلیغاتی مناسب توسط کارشناسی متخصص در رشته تبلیغات و بر مبنای استراتژیهای یک موسسه و توجه دقیق به مزیت رقابتی محصول مورد نظر, کمک شایانی به تیم بازاریابی و گروه تبلیغات کالا جهت تاثیری عمیق و هدفمند بر ذهن مشتری ایجاد خواهد نمود.

بررسی سطوح مختلف شعارهای تبلیغاتی :

شعار صورت گفتاری نشان تجاری (Logo) است و در تبلیغات چاپی معمولاً درست در زیر یا کنار نام یا نشان تجاری قرار می‌گیرد. شعار مجموعه ای از ماهیت، تخصص، مزیت، موقعیت ارزیابی و تعهد یک شرکت را نشان می دهد. شعار در تقویت هویت یک شرکت بسیار مؤثر است. شعار می تواند حتی نیرومندتر از نشان تجاری عمل کند. زیرا مردم به راحتی می توانند شعار تبلیغاتی یک شرکت را به یادآورده یا حفظ نمایند درصورتی که احتمالاً نمی توانند نشان تجاری آن شرکت را ترسیم کنند. به همین دلیل مهم است که شعار تبلیغاتی یک شرکت به روشنی آنچه را که « هست » بیان کند تا آنچه را که باید «بشود». اما اگر بتواند به هر دوی آنها هم دست یابد مطلوب تر خواهد بود !

به کارگیری شعارهای تبلیغاتی دارای دو هدف اصلی است اولاً موجب تداوم اجرای برنامه های تبلیغاتی در یک کمپین تبلیغاتی می شود و دیگر این که استراتژی تبلیغات به شکل یک عبارت قابل باور، تکرار پذیر و به یادماندنی خلاصه می گردد. شعار تبلیغاتی می بایست همیشه و در همه جا به کار رود. زیرا شعار تبلیغاتی مثل سایه به نام شرکت وابسته است. لذا باید آنرا همه جا از جمله در کارتهای ویزیت، تبلیغات چاپی، بروشورها، تابلوها، نامه ها، کتابهای اطلاع رسانی و یا هرجایی که بتوان، استفاده نمود.

ویژگی اصلی شعار تبلیغاتی همیشه کوتاه و نکته دار بودن آن است (مثل جملات قصار) و این ویژگی خود به تأثیرگذاری بیشتر و به یادماندن آن کمک می نماید.

در اینجا به بررسی سطوح مختلف شعارهای تبلیغاتی به زبان انگلیسی می پردازیم تا ببینیم شعارها چگونه ما را برای رسیدن به اهداف مورد نظر یاری می نمایند:

۱- سطح نوشتاری :

۱-۱- استفاده از حروف بزرگ در ابتدا هر کلمه شعار: در این گونه موارد شعار تبلیغاتی برای رسیدن به هدف تأکید مؤثرتر عیناً همانند تیتر اصلی در مطبوعات عمل می کند. بهمین دلیل در این گونه برای جلب توجه بیشتر مخاطب از حروف بزرگ و ابتدای کلمات شعار استفاده می شود.

برای مثال:

Heinz : Beanz Meanz Heinz

Toyota: I Love What You Do For Me

۱-۲- استفاده کامل از حروف بزرگ در همه کلمات شعار : استفاده کامل از حروف بزرگ علاوه بر دلایل گفته شده بالا با تأکید بیشتر روی هرکلمه از کلمات شعار موجب می شود که آن شعار تبلیغاتی کوتاه اما قاطع بنظر آید .

برای مثال :

New Week: THE WORLDS NEWMAGAZINE

Oracle: SOFTWARE POWERS THE INTERNET

۲- سطح آوایی:

۲-۱- استفاده از جملات آهنگین :

۲-۱-۱- جمله آهنگین همراه با نام تجاری: یکی از بهترین روش ها آن است که نام تجاری در شعار تبلیغاتی آورده شود. شعار تبلیغاتی خوب شعاری است که نشاندهنده شخصیت نام تجاری خود باشد. در اینگونه موارد نام تجاری برجسته گردیده و هدف از کاربرد شعار را برآورده می سازد. همچنین از این طریق می توان با ذکر نام تجاری در جملاتی آهنگین هویت شرکت خود را از دیگران متمایز نمود.

برای مثال:

Quavers: The Flavour of a quaver is never known to waver

۲-۱-۲- بیان جملاتی با ذکر نام تجاری : روش دیگر بیان یکسری کلمات و ذکر نام تجاری بدون استفاده مشخص از جملات آهنگین است. البته این روش چندان مؤثر نمی باشد. بخاطر اینکه نام تجاری برجسته نمی گردد. شعار تبلیغاتی ممکن است هویت نام تجاری خود را محو نموده و حتی می تواند نام محصول را نیز تغییر دهد.

برای مثال:

Gaguar: Grace Space Pace

۲-۲- استفاده از همگونی آوایی در ابتدای کلمات :

همگونی آوایی در ابتدای کلمات شعار جملاتی با ضرباهنگ خوشایند ایجاد می کند. بطوریکه این جملات خودشعار گونه می گردند و مخاطبان به راحتی آنرا به یاد می آورند. از طرفی این همگونی آوایی می تواند تأثیر بسزایی در بهبود انتقال پیام مربوطه به مخاطب بگذارد.

برای مثال :

Grayhound: Grayhound going great

Fila: Funetional … Fashionable … Formidable

با توجه به توضیحات فوق چند نمونه از شعارهای تبلیغاتی معروف در دنیا عبارتند از :
• Adidas – Impossible Is Nothing.
• Coca-Cola – It’s The Real Thing.
• Ford – Built For The Road Ahead.
• Gillette – The Best A Man Can Get.
• Kodak – Share Moments. Share Life.
• Nike – Just Do It.
• NOKIA – Connecting People.
• Pepsi – The Choice Of A New Generation.

اگر به شعارهای زیر توجه کنیم مشاهده میکنیم که هیچ تمایز خاصی وجود ندارد و همگی سعی کرده‌اند وسعت جغرافیایی مشتریان خود (همه ایران) را یادآور شوند:
– بانک رفاه، بانک همه
– بانک کشاورزی، بانک همه مردم ایران
– بانک صادرات، در خدمت مردم
– بانک ملت،‌بانک شما
– پارسیان،‌ بانک ایرانیان
– بانک مسکن، بانک پاسخگو
– بانک تجارت، بانک فردا
– بانک تات  تجربه، اعتبار، توسعه
-بانک ملی هر جا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می‌درخشد
-بانک سامان، بانک هوشمند
بانک پاسارگاد، بانک هزاره سوم
بانک انصار، نماد خدمت و اعتبار
– به رویاهات فکر کن بانک ملت
بانک اقتصاد نوین نخستین بانک خصوصی کشور

ودر پایان چند نمونه موفق ( تجزیه تحلیل با خودتان ) :
هوای شما را داریم…..کولر های گازی اجنرال
بوتان انتخابی مطمئن
شعار قلم چی : برنامه ریزی امروز موفقیت فردا
هیچ کس تنها نیست…………… همراه اول
محصولات تبرک و کاربرد نام حمید
سن ایچ و دیگر هیچ
پاکسان به سلامت خانواده می اندیشد
به ما دلگرم باشد – ایران رادیاتور
گلد ایران ضمانت خرید شماست
همه جا گلرنگ

 

برای "سیرن" جایگزینی نیست !

با ما باشید ...

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن