09173119959 مشاوره
الگوریتم گوگل BERT  مهم‌ترین آپدیت گوگل در ۵ سال اخیر و تاثیرگذاری این الگوریتم بر سئو سایت

تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1398 ( 12:57:52 )

بازدید : 1322

گوگل رسما مهم‌ترین آپدیت برای موتور جستجوی خود در پنج سال اخیر را معرفی کرد

گوگل رسما مهم‌ترین آپدیت برای موتور جستجوی خود در پنج سال اخیر را معرفی کرد. الگوریتم گوگل برت Google BERT تا ۱۰ درصد روی نتایج جستجو اثرگذار است. اما الگوریتم گوگل BERT چیست و چگونه روی سئو سایت اثر می‌گذارد؟


به دنبال اضافه شدن قابلیت های تازه به سرچ کنسول جدید و تغییر در چگونگی نمایش url سایت ها در SERP، حالا نیز نوبت به الگوریتم جستجوی گوگل رسیده تا بزرگترین تغییر ۵ سال گذشته را به خود ببیند. در ادامه، به تفصیل در مورد الگوریتم برت BERT و نقش آن در SEO صحبت خواهیم کرد. با ویرلن همراه باشید:

 

الگوریتم BERT یکی از مهم‌ترین آپدیت های گوگل است
به گفته گوگل، این آپدیت روی عبارت‌های جستجو شده پیچیده‌ای اثرگذار است که به تنهایی معانی مختلفی دارند و چگونگی نمایش نتایج، به توضیحات یا متنی بستگی دارد که در کنار آن نوشته شده است:

این تغییرات در جهت بهبود درک زبان هستند، به‌ویژه برای عبارت هایی که به زبان طبیعی یا محاوره‌ای باشند.

BERT نیز می‌تواند برای درک بهتر ظرافت‌های موجود در متون و نمایش نتایج مفیدتر به موتور جستجو کمک کند؛ خصوصا برای عبارت‌های بلندتر و محاوره‌ای یا عبارت‌هایی که در آنها برخی حروف اضافه مثل «برای» و «به» تاثیر زیادی روی معنی دارند، موتور جستجو می‌تواند عبارت جستجوشده توسط شما را درک کند. [با این تفاسیر] شما می‌توانید به شکلی که فکر می‌کنید طبیعی‌تر است، به جستجو بپردازید.

 

الگوریتم Google BERT چیست؟
بیل اسلاسکی (Bill Slawski)، یکی از متخصصان الگوریتم جستجو، BERT را این‌گونه توصیف می‌کنید:

BERT یک رویکرد پردازش زبان طبیعی در حال توسعه است که می‌تواند برای یک متن بزرگ استفاده شود. این الگوریتم، وظایفی مثل تشخیص موجود بودن (اطلاعات) به عنوان بخشی از برچسب‌گذاری گفتار و همچنین مدیریت پرسش و پاسخ در میان دیگر پردازش‌های زبان طبیعی را بر عهده دارد.

BERT به گوگل کمک می‌کند که متن زبان طبیعی را از فضای وب (و ساختار محتوای موجود در آن) تشخیص دهد.

گوگل این فناوری را به صورت متن باز توسعه داده و سایرین، ویرایش‌های مختلفی از BERT را ساخته‌اند.

BERT (مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers) یک الگوریتم یادگیری عمیق است که با پردازش زبان طبیعی ارتباط دارد. این الگوریتم به یک ماشین کمک می‌کند که با در نظر گرفتن تمام ظرافت‌های متن، معنی کلمات یک جمله را به‌درستی درک کند.

الگوریتم گوگل BERT

Google BERT و سئو داخلی (On-Page)
داون اندرسون (Dawn Anderson)، یکی دیگر از متخصصان الگوریتم جستجو می‌گوید BERT و الگوریتم‌های وابسته به آن، عملکرد ۱۱ رویکرد مهم در پردازش زبان طبیعی را بهبود می‌بخشند و سایت‌هایی که محتوای نامناسبی داشته باشند، موفق نخواهند بود.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت‌هایی که از دیرباز میان گفتار و نوشتار وجود داشته است، این‌چنین می‌گوید:

اگر تمرکز یک صفحه بسیار ضعیف باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ برخی مواقع، وقتی ما چیزی می‌شنویم، حتی انسان‌ها هم به گونه‌ای رفتار می‌کنند که «منظور تو چیست؟» از طرفی، استفاده از ضمایر در جستجو کردن همیشه مشکل‌ساز بوده است؛ اما BERT کمی به حل این مشکل کمک می‌کند. درک متن به واسطه دوجهته بودن طبیعت BERT، بهبود پیدا خواهد کرد. هرچند، همچنان کارهای زیادی هست که باید انجام دهیم؛ مثل تاکید بر اهمیت استفاده از ساختارهای واضح، کمک برای تبدیل داده‌های ساختار نیافته به داده‌های نیمه ساختار یافته، به‌کارگیری نشانه‌ها در متون و مواردی از این دست.

 

آپدیت گوگل برت ۲۰۱۹ به درک بهتر عبارت‌ها کمک می‌کند
آپدیت گوگل برت چگونگی درک عبارت‌های جستجوشده توسط کاربران را بهبود می‌بخشد. Google BERT عبارت‌های جستجو را تجزیه و تحلیل می‌کند، نه صفحات وب را. هرچند، همان‌طور که داون اندرسون نیز گفت، سئوی آن پیج از نظر استفاده درست و دقیق‌تر کلمات، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. BERT تاثیر مثبتی روی محتوای نامناسب و نامرتب نخواهد داشت.

به علاوه، این کارشناس خبره با تاکید بر توانایی‌های BERT می‌گوید الگوریتم ۲۰۱۹ گوگل همانند یک افزونه وردپرس و نقطه شروعی است که آن را سفارشی کرده و سپس بهینه می‌کنند.

کلمه “rose” در زبان انگلیسی معنای مختلفی با همین شکل نوشتن دارد. منظور ما از این کلمه باید در کنار “rose” نوشته شود؛ در غیر این صورت، این کلمه هیچ مفهومی نخواهد داشت.

اندرسون درست می‌گوید. برخی کلمات در زبان فارسی نیز هستند که اگر به تنهایی جستجو شوند، نتیجه درست نمایش داده نخواهد شد؛ مانند کلمه «سیر» که باید حتما در کنار آن، منظور و مفهومی که به دنبال آن هستیم نیز نوشته شود.

 

مثالی واقعی از عملکرد الگوریتم Google BERT

راجر مونتی (Roger Montti) از وب‌سایت Search Engine Journal می‌گوید در همایش PubCon Vegas 2019 که تقریبا یک ماه پیش برگزار شده بود، او عبارت “how to catch a cow fishing” را جستجو کرد.

در نیو انگلند، کلمه “cow” به معنی «گاو» وقتی در کنار کلمه “fishing” به معنی «ماهیگیری» قرار می‌گیرد، منظور یک خارماهی بزرگ است؛ نوعی ماهی محبوب که میلیون‌ها ماهیگیر در اقیانوس اطلس تلاش می‌کنند آن را صید کنند.

۱ اکتبر ۲۰۱۹ و زمانی که این عبارت انگلیسی در رویداد PubCon Vegas 2019 جستجو شد، گوگل تصاویر و اطلاعاتی از گاوها را نمایش داد. این در حالی بود که او کلمه “fishing” را هم برای ارائه اطلاعات کامل‌تر و بیشتر، نوشته بود؛ اما گوگل این توضیحات را نادیده گرفت و نتایج مرتبط با گاوها را نمایش داد.

حال اگر امروز، ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹، همین عبارت را مجددا جستجو کنید، می‌بینید که نتایج کاملا با صید خارماهی مرتبط هستند. این یعنی الگوریتم گوگل BERT به خوبی موفق شده است که منظور کاربر از عبارت جستجوشده را درک کرده و نتایج را به درستی نمایش دهد.

کلمه Bass به تنهایی معنای مختلفی دارد. در حقیقت، همیشه تعاریف مختلفی برای کلمات واحد وجود دارند. توضیحات و عبارتی که در کنار کلمه اصلی قرار می‌گیرد، معنای بیشتر ایجاد می‌کند. – داون اندرسون

این دقیقا همان کاری است که الگوریتم BERT با استفاده از کلمه “fishing” در عبارتی که بالاتر بدان اشاره کردیم، انجام داده است.

الگوریتم گوگل BERT

الگوریتم Google BERT یک نقطه شروع است
اندرسون در گفتگو با مونتی به قابلیت‌های بسیار BERT اشاره می‌کند و می‌گوید این الگوریتم، جهشی اساسی و گامی بسیار بزرگ برای کلید زدن اتفاقات بزرگ‌تر است.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن