09173119959 مشاوره
واقعیت مجازی برای بازاریابی و تبلیغات!

تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 مهر 1398 ( 2:8:55 )

بازدید : 876

واقعیت مجازی و همچنین واقعیت افزوده ابزاری بسیار کاربردی و سودآور برای بازاریاب‌ها است. در این مطلب به بررسی دلیل اهمیت تکنولوژی واقعیت مجازی برای بازاریاب‌ها خواهیم پرداخت.

واقعیت مجازی و همچنین واقعیت افزوده ابزاری بسیار کاربردی و سودآور برای بازاریاب‌ها است. در این مطلب به بررسی دلیل اهمیت تکنولوژی واقعیت مجازی برای بازاریاب‌ها خواهیم پرداخت.

 

تکنولوژی واقعیت مجازی مد‌ت‌ها است دیگر تنها برای مقاصد آموزشی – نظامی یا تفریح و سرگرمی کاربرد نداشته و در زمینه‌های کاری مختلف از آن استفاده می‌شود. در ابتدا، اصلی‌ترین کاربرد این فناوری، شبیه‌سازی پرواز برای آموزش‌های نظامی بود، اما با پیشرفت تکنولوژی، رفته رفته به خانه‌های کاربران نیز وارد شد و جنبه تفریح پیدا کرد. اکنون این فناوری در مقایسه با قبل، بیشتر شکلی کاربردی به خود گرفته است.

به لطف واقعیت مجازی، کاربر به طور کامل در دنیایی خیالی غرق می‌شود. این دنیا واقعی نیست، به همین دلیل هر اتفاقی ممکن است درونش رخ بدهد. یکی از کاربردهای جدید واقعیت مجازی طی سال‌های اخیر، استفاده از آن به منظور خرید بوده است. فروشگاه‌های اینترنتی تنها یکی از کسب و کارهای سرمایه‌گذار در تکنولوژی VR به شمار می‌روند. بر اساس ارزیابی‌ها، تا سال ۲۰۲۵، سرمایه‌گذاری بیزینس‌های مختلف در این حوزه به ۱٫۶ میلیارد دلار خواهد رسید. به عبارتی با گذر زمان، مشاغل بیشتری تلاش خواهند کرد تا از واقعیت مجازی به نفع خود استفاده کنند.

در مطلب معرفی ۵ قانون مهم درباره ایمیل مارکتینگ به زنده بودن راهکارهای قدیمی برای بازاریابی اشاره کردیم، اما میزان بهره‌روی آن‌ها در مقایسه با متدهای روز همچون واقعیت مجازی غیر قابل مقایسه است، به همین دلیل باید برای کنار زدن رقبا، روی لبه فناوری حرکت کرد.

واقعیت مجازی

اجرای اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی نیازمند محیط‌های خاصی است. این محیط‌ها با استفاده از نمایشگرهای قرار گرفته روی سر کاربران در قالب عینک یا هدست ایجاد می‌شوند. شبیه‌سازی کامپیوتری ۳۶۰ درجه‌ای برای اجرای بازی یا قرارگیری در محیطی که دسترسی فیزیکی به هر دلیل به آن امکان‌پذیر نیست، در چنین محیطی فراهم می‌شود.

واقعیت مجازی حقیقتا فناوری جذابی است و در کنار کاربردی بودن، کاربر را به شدت سرگرم می‌کند. از طرفی شرکت‌های زیادی طی سال‌های اخیر از آن به شکل‌های مختلف بهره برده‌اند. به همین دلیل سایر برندها و شرکت‌های قدیمی و همچنین استارتاپ‌ها نیز به فکر استفاده از آن افتاده‌اند، بدون این که ابعاد موضوع را در نظر بگیرند. به عبارتی آن‌ها استفاده از واقعیت مجازی را برای خود نیز بسیار سودآور و موثر در جذب‌ مشتری تصور می‌کنند، بدون این که تحقیقی در این رابطه انجام داده و جنبه‌های مختلف کسب و کارشان را در نظر گرفنه باشند.

استفاده از واقعیت مجازی توسط بازاریاب‌ها

برای بازاریاب‌های شرکت‌های مختلف که فعالیت در دیجیتال مارکتینگ را در اولیت خود قرار داده‌اند، ورود یا عدم ورود به دنیای واقعیت مجازی یک سوال اساسی است. برای یافتن پاسخ مناسب، باید بیشتر در این زمینه تحقیق انجام داد.

واقعیت مجازی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای واقعیت مجازی، آموزش به مشتریان درباره نحوه استفاده از محصولات خود است. کاربران معمولا حین خواندن دستورالعمل‌های کاغذی موجود در جعبه محصولات، به چگونگی استفاده از آن‌ها پی نبرده و در نهایت نیازمند کمک گرفتن از دیگران خواهند بود. دشواری استفاده از یک سری محصولات به اندازه‌ای است که کاربر با وجود نیز به آن‌ها، قید خریدشان را می‌زند؛ این کاربر از متکی ماندن به فردی دیگر یا تیم پشتیبانی شرکت سازنده کالا، واهمه دارد.

تماشای ویدیوهای آموزشی، راهکاری به مراتب بهتر در مقایسه با خواندن دستورالعمل‌های متنی به شمار می‌روند، اما همچنان در برخی موارد جوابگو نیستند. هر چه پیچیدگی یک کالا و نحوه استفاده از آن بیشتر باشد، نیاز به قرار دادن کاربر در محیطی سه بعدی به منظور آموزش چگونه به کار بستن آن افزایش پیدا می‌کند.

بازاریاب‌ها بعد از توسعه اپلیکیشن‌های آموزشی درباره کالاهای شرکت، باید روی آن‌ها مانور خاصی داده و کاربران را از عدم وابستگی به سازنده به منظور استفاده از محصول خریداری شده مطمئن کنند. یکی دیگر از جنبه‌های مهم ارائه یک اپلیکیشن واقعیت مجازی به کاربر، جنبه سرگرمی آن است، به طوری که بسته به شخصیت کاربر، تاثیر کم یا زیادی روی ترغیب وی برای خرید خواهد داشت.

علاوه بر پیچیدگی در راه‌اندازی و استفاده از یک محصول، ابعاد و شکل ظاهری، جزو دیگر فاکتورهای مهمی هستند که می‌توان به لطف واقعیت مجازی مشکلات مربوط به آن‌ها را برای خرید از راه دور به صورت اینترنتی رفع کرد. با یک مثال، این موضوع را بهتر درک خواهید کرد.

مثالی از خرید با استفاده از واقعیت مجازی

تصور کنید فردی در پی خرید یک دست مبلمان جدید است. چندین چالش مقابل او قرار دارد. این فرد باید در ابتدا از امکان وارد کردن صندلی‌های خریداری شده به داخل خانه از در منزل اطمینان پیدا کند. امکان چیدمان مناسب آن‌ها بر اساس ابعاد و شکل وسایل برای از بین نرفتن هارمونی دکوراسیون و یک دست بودن رنگ آن‌ها با دیگر لوازم و اثاثیه، دیگر فاکتورهای مهم برای خرید به شمار می‌روند.

واقعیت مجازی

احتمالا قبل از رفتن به فروشگاه، اندازه در منزل را حساب کرده و از وسایل خانه تعدادی عکس تهیه می‌کنید تا پیش از خرید، محدودیت‌های موجود را با فروشنده در میان بگذارید. این مشکلات در حالی وجود دارند که خرید را به صورت سنتی و حضوری انجام می‌دهید. حال شرایطی را در بگیرید که از طریق یک فروشگاه اینترنتی، در پی خرید یک دست مبلمان هستید! در این شرایط هیچ ایده‌ای درباره ابعاد و شکل واقعی کالا نخواهید داشت، هر چند تصاویر واضحی در اندازه اصلی از آن‌ها مشاهده کنید.

با استفاده از اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده می‌توان مشکل را برطرف کرد. واقعیت افزوده را می‌توان نوعی دیگر از تکنولوژی واقعیت افزوده دانست، به طوری که در آن، محیط واقعی است، اما با یک سری شی مجازی و غیر واقعی سر و کار داریم. برای رفع مشکلات یاد شده، کافی است کالای مورد نظرتان را داخل اپلیکیشن مشخص کرده و سپس دوربین را به سمت در بگیرید. از داخل نمایشگر، امکان داخل آوردن تکه‌های مختلف مبل به داخل خانه به بهترین وجه ممکن قابل بررسی خواهد بود.

مقاله پیشنهادی: آموزش ساخت یک برند قدرتمند بر اساس آخرین تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ

همچنین می‌توان دوربین گوشی را به سمت محل مورد نظر برای قرار دادن هر تکه از مبل گرفت و سپس ست بودن یا نبود آن با دیگر لوازم خانه و امکان جا دادنش در مکانی مشخص را ارزیابی کرد. تصور کنید چه تعداد کاربر به خاطر این محدودیت‌ها، قید خرید یک سری محصول به صورت اینترنتی را می‌زنند. حال بازاریاب‌ها می‌توانند از طریق قرار دادن چنین راهکارهایی پیش پای مشتریان، انفجاری در میزان فروش خود ایجاد کنند.

این سبک خرید درباره هر وسیله دیگری همچون تلویزیون و یخچال نیز صدق می‌کند. از جنبه روانی نیز باید به اهمیت بازاریابی از طریق واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نگاه کرد. کاربری که از طریق یک اپلیکیشن موبایل، کالایی را قبل از خرید به طور واضح داخل منزلش تماشا می‌کند، بیشتر به خرید آن ترغیب خواهد شد.

اهمیت واقعیت مجازی برای بازاریاب‌ها در سال ۲۰۱۹

در نتیجه یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت تکنولوژی واقعیت مجازی برای بازاریاب‌ها، از میان برداشتن محدودیت‌های مربوط به خرید به صورت اینترنتی و از راه دور است. در این روش، کاربر قادر به لمس محصول نیست و صرفا بر اساس یک سری تصویر دست به انتخاب می‌زند. به همین دلیل یکی از گلایه‌های کاربران در بخش نظرات مربوط به کالاهای مختلف در فروشگاه‌های اینترنتی، عدم تشابه کالا با تصاوبر ارائه شده از آن‌ها است، در حالی که فروشنده هیچ دخل و تصرفی نداشته و خبری از دست‌های پشت پرده برای گول زدن مشتریان نیست!

واقعیت مجازی

یکی دیگر از دلایل اهمیت تکنولوژی واقعیت مجازی برای بازاریاب‌ها امکان ترغیب راحت‌تر کاربران به خرید محولات آن‌ها به خاطر جذابیت فرآیند خرید است. به عبارتی کاربر، شاید در ابتدا تنها به بهانه سرگرمی و غوطه‌ور شدن در دنیایی مجازی وارد فروشگاه اینترنتی شما شده باشد، اما در نهایت، به احتمال زیاد، دست خالی از آن بیرون نخواهد رفت. همچنین کاربر اکنون، محصولاتی که پیشتر به دلایل مختلف درباره خرید آن‌ها دو دل بود را با روی باز خریداری خواهد کرد.

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، فروشگاه‌های اینترنتی ارائه‌کننده انواع کالاها، تنها بخشی از کسب و کارهای استفاده‌کننده از واقعیت مجازی به شمار می‌روند. یکی دیگر از مشاغلی که به وسیله بهره بردن از ظرفیت بالای فناوری VR سود زیادی خواهد برد، آژانس املاک است. به این ترتیب می‌توان بدون نیاز به ورود به خانه‌ای به صورت فیزیکی، تمامی قسمت‌های آن را مشاهده کرد.

یکی از مزیت‌های این روش برای آژانس‌های املاک، امکان نمایش تعدادی بیشتر ملک به خریدار طی یک بازه زمانی مشخص است، اتفاقی که احتمال فروش را به خاطر تعدد موارد پیشنهاد شده، به شدت افزایش می‌دهد. مزیت دیگر، امکان نمایش املاک فاقد امکان دسترسی مستقیم به آن‌ها به خاطر عدم حضور مالک کنونی یا دیگر دلایل است.

برای برخی کسب و کارها، می‌توان کاربردهای فراوانی به منظور استفاده از واقعیت مجازی ذکر کرد، در حالی که تعدادی دیگر، سود چندانی از سرمایه‌گذاری در آن به دست نخواهند آورد. به همین دلیل نباید به خاطر داغ بودن فناوری VR دستپاچه عمل و به هر قیمت ممکن، یک اپلیکیشن این چنینی ارائه کرد. بهترین روش، دریافت مشاوره از یک شرکت تخصصی برای بررسی و برآورد جنبه‌های مختلف کسب و کار شما به منظور پی بردن به سودآوری یا عدم سودآوری از فعالیت در واقعیت مجازی است.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن