09173119959 مشاوره
5 قانون کاربردی رابط کاربری (UI)در طراحی سایت

تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1395

بازدید : 2093

در سال های اخیر طراحان وب سایت بسیار زیادی وارد بازار کار شده اند که حاضر به انجام طراحی هر نوع وب سایتی می باشند، اما یافتن یک طراح سایت حرفه ای که با قوانین (UI) آشنایی کامل دارد کار مشکلی است.

در سال های اخیر طراحان وب سایت بسیار زیادی وارد بازار کار شده اند که حاضر به انجام طراحی هر نوع وب سایتی می باشند، اما یافتن یک طراح سایت حرفه ای که با قوانین (UI) آشنایی کامل دارد کار مشکلی است.
در نتیجه، یکی از راهکارهای اساسی در بازار رقابتی به روز ماندن در این زمینه می باشد و طراحانی که نسبت به بهترین کاربردهای طراحی (UI) آگاهی داشته باشند به راحتی از سایر رقبای خود در این زمینه پیشی می گیرند.
در این مقاله در نظر داریم تا درباره 5 مورد از مهم ترین کاربردهای (UI) در طراحی وب سایت بحث کنیم:

 

1- مخاطب خود را بشناسید


اولین گام مهم در موفقیت یک وب سایت شناخت مخاطب آن سایت می باشد. شما به یک تصویر واضح از نیازهای کاربر هنگام ورود به سایت و بهترین طراحی برای فراهم کردن پاسخ دادن به آنها احتیاج دارید.
اگر در طراحی سایت از الگو هایی استفاده کنید که کاربران احساس راحتی بیشتری با آنها دارند، ترغیب به بازدید از سایت شما می شوند.
به محض اینکه با مخاطبان خود آشنایی پیدا کنید، قادر به تشخیص تاثیر وب سایت خود در بین آنها خواهید بود و به دنبال آن می توانید از از بازخورد آنها در طراحی وب سایت خود استفاده کنید.


2- یک سلسله مراتب دیداری پیاده سازی کنید


در طراحی سایت باید این نکته را در نظر بگیرید که مهم ترین اجزاء و المان های موجود در سایت برجسته نشان داده شوند تا کاربران روی آن ها تمرکز بیشتری داشته باشند. 
یک نمونه مناسب از این موضوع وب سایت Netflix می باشد. به محض اینکه صفحه اصلی این سایت را باز می کنید با تعداد کم اما برجسته از موضوعات مواجه می شوید که توجه شما را به خود جلب می کند و نادیده گرفتن آنها غیرممکن است:


طراحی سایت|سلسله مراتب دیداری

 


3- از رنگ ها و تضادهای مهم استفاده کنید


یکی دیگر از فاکتورهای طراحی (UI) انتخاب صحیح رنگ می باشد. هرچند که روانشناسی رنگ ها یک علم بسیار گسترده است که شرح آن در حوصله این بحث نمی گنجد اما ما در نظر داریم تا توضیحی پیرامون کاربرد رنگ ها و تاثیر آن ها در طراحی یک رابط فوق العاده ارائه دهیم:
رنگ ها می توانند در رساندن یک سلسله مراتب دیداری، ایجاد رابطه بین عناصر و به طور کلی بالابردن کیفیت طراحی وب سایت شما و نگه داشتن توجه مخاطب بر آن تاثیر به سزایی داشته باشند.
یک قانون کلی که شما می توانید در طراحی رابط خود در نظر بگیرید، این است که رنگ های تیره تر وزن بصری بیشتری را با خود حمل می کنند بنابراین اگر برای المانی از رنگ های تیره استفاده می کنید، باید برای جزئیات آن رنگ های روشن به کار برید تا این تضاد باعث ایجاد تعادل بین آنها شود.


4- بازخوردهای مخاطبین خود را در نظر بگیرید


یک نکته بسیار مهم دیگر که نباید از نظر دور شود، کاربردی بودن رابط ها است. و یکی از بزرگترین مزایای پروژه های طراحی وب سایت این است که شما با طراحی پیام های بازخوردی ، اطلاعات بسیار ضروری را هنگامی که کاربر عملی روی سایت انجام می دهد به او منتقل کنید.
به عنوان مثال:
اگر موردی در سایت در حال بارگزاری است، با استفاده از یک انیمیشن ساده به کاربر خود اطلاع دهید که چه میزان از بارگزاری باقی مانده است، و یا اینکه اگر کاربر احساس کرد مشکلی در سایت پیش آمده و یا مساله ای اشتباه رخ داده است با نمایش یک پیغام به او نشان دهید که اشکال دقیقا از کجاست.


5- فرم های استفاده شده در سایت خود را ساده کنید


یکی از روش های تعامل با کاربران وب سایت شما، استفاده از فرم ها هستند.
مشکل اینجاست که اغلب کاربران شدیدا از فرم ها نفرت دارند، در نتیجه وظیفه شما به عنوان طراح سایت این است که آن ها را تا حد امکان ساده کنید.
برای شروع، همیشه از خود این سوال را بپرسید که آیا وجود این فرم ضروریست؟
در بسیاری از موارد فرم ثبت نام در سایت به کاربران تحمیل می شود در حالی که هیچ الزامی برای این کار وجود ندارد. بنابراین اگر می توانید از این فرم استفاده نکنید و مجبور نیستید با یک رابط اضافی سر و کار داشته باشید، این یک بازی برد- برد برای شما محسوب می شود. 
اما اگر سایت شما به ثبت نام احتیاج دارد، چرا فرم ها را در ساده ترین حالت ممکن طراحی نکنید؟
به عنوان مثال، سایت توییتر در فرم ثبت نام خود، اطلاعاتی که از مخاطب دریافت می کند به اندازه ای کم است که دیگر دلیلی برای عصبانیت کاربر از پر کردن فرم باقی نمی ماند.


نتیجه گیری

 

طراحی سایت|نتیجه گیری


برای طراحی سایت همیشه به این موضوع فکر کنید که سایت شما باید براحتی قابل استفاده و قابل مسیر یابی باشد، برای مخاطبان از رنگ های صحیح در طراحی آن استفاده شده باشد، از فونت های مناسب بهره بگیرد، از پیام های بازخوردی مفید استفاده کند و در مجموع ثابت و پایدار باقی بماند.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن