09173119959 مشاوره
۸ نمونه از بهترین ابزارهای آمارگیری وب سایت ها

تاریخ انتشار : دوشنبه 11 بهمن 1395

بازدید : 4046

امروزه استفاده از ابزارهای آمارگیری وب سایت ها به عنوان یکی از مهمترین ابزارها برای مدیران سایت ها محسوب می شود. به همین دلیل ما قصد داریم در این مطلب به ۸ نمونه از بهترین ابزارهای آنالیز وب سایت ها بپردازیم.

امروزه یک ابزار آنالیز و ارزیابی وب سایت به عنوان ابزاری بسیار مهم و یا به عبارتی دیگر ابزاری اجباری برای هر وب سایتی محسوب  می شود. زیرا مدیران سایت ها به وسیله همین ابزارها می توانند ترافیک سایت خود را مشاهده کنند و بر اساس آن استراتژی مورد نیاز سایتشان را مشخص کنند. خوشبختانه، ابزارهای زیادی در دسترس هستند که یک مدیر سایت می تواند توسط آن ها میزان ترافیک، موقعیت جغرافیایی کاربران ورودی به سایت، رفتار آن ها و بسیاری مسایل دیگر را تجزیه و تحلیل نمایند.

اگر چه هر یک از ابزارهای آمارگیری دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند، اما انتخاب یک ابزار مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

نکته: توجه کنید که استفاده از چند ابزار تجزیه و تحلیل سایت به شدت باعث افت کارایی و سرعت سایت شما خواهد شد. بنابراین توصیه می شود که تنها ۱ یا حداکثر ۲ ابزاری که تمام ویژگی های مورد نیاز شما را ارائه می کنند، استفاده کنید.

در این مقاله ما ۸ نمونه از ابزارهایی را که رایگان هستند و کار کردن با آن ها ساده است، به شما معرفی خواهیم کرد  و شما می توانید هر کدام از آن ها را که نیازتان را برآورده می سازد، انتخاب کنید.

۱ – Google Analytics

ابزار گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای رایگانی است که بیشترین کاربرد را در میان مدیران سایت ها دارد و امکانات ویژه ای را در اختیار اکثر توسعه دهندگان قرار می دهد. با استفاده از این ابزار می توانید منبع ترافیکی هایی که به سمت سایت سرازیر می شود، تعداد صفحات بازدید شده، رفتار کاربران در سایت و بسیاری از موارد دیگر را ردیابی کنید.

جدا از دنبال کردن ردپای کاربران، این ابزار به شما کمک می کند تا سایت خود را برای بدست آوردن رتبه بهتر در گوگل بهینه سازی کنید و بازدیدکنندگان خود را به مشتریان خود تبدیل نمایید. برای رسیدن به این هدف گوگل آنالیتیکس توصیه هایی را در زمینه افزایش سرعت سایت، مدیریت محتوا، نوع نگرش شما نسبت به بازدیدکنندگان و استفاده از ابزارهای تجزیه و تجلیل، به شما ارائه می کند.

google-analytics

در حال حاضر گوگل آنالیتیکس گزارش لحظه به لحظه ای (real-time) در رابطه با مجموع زمان دیده شدن هر صفحه از سایت، تعداد کاربرانی که در آن لحظه وارد سایت شده یا از سایت خارج شده اند و هم چنین محتوایی را که کاربران بر روی آن کلیک کردند، نشان می دهد.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که متاسفانه هنوز گوگل آنالیتیکس در زمینه ارائه ترافیک لحظه به لحظه سایت و هم چنین آنالیز عمیق درباره ترافیک به وجود آمده در سایت دارای نقص و کمبودهایی است.

۲ – GoingUP

ابزار GoingUp با تلفیقی از ابزارهای ارزیابی وب و بهینه سازی سایت یک ابزار همه منظوره را برای مدیریت سایت و ایجاد استراتژی های لازم به شما ارائه می دهد. این ابزار شما را قادر می سازد تا ترافیک هر یک از صفحات سایت خود را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید و با مقایسه عملکرد هر صفحه مشکلات را کالبدشکافی نمایید. علاوه بر این شما می توانید مشاهده کنید که کاربران از کجا وارد سایت شما شده اند و به کجا می روند.

GoingUP

علاوه بر امکان ردیابی منابع ترافیک سایت، GoingUP اطلاعات و امکانات بسیار زیادی دیگری نیز در اختیار شما قرار می دهد. به عنوان مثال کلمات کلیدی را نشان می دهد که ترافیک را به سمت سایت شما روانه می کنند، پروفایل های سفارشی برای بازدیدکنندگان می سازد، این امکان را به شما می دهد تا اهداف خاصی را برای خود مشخص کرده و آن ها را دنبال کنید، درباره کلمات کلیدی سایت خود تحقیق کنید، پیچ رنک مرتبط با هر یک از صفحات سایت خود را بررسی کنید، نقاط جغرافیایی را که بیشتر کاربران از آن مکان ها وارد سایت شما شده اند بر روی نقشه نشان می دهد، صفحات را به منظور داشتن سئو بهتر بهینه سازی می کند، رتبه سایت شما را در الکسا نشان می دهد و بسیاری از امکانات دیگر.

اگرچه GoingUP برای بررسی و ارزیابی یک سایت رایگان است اما در صورتی که قصد داشته باشید چندین وب سایت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و کمپین های کلمات کلیدی و اهداف بیشتری ایجاد کنید باید این ابزار را به نسخه Professional ارتقاء دهید.

۳ – StatCounter

آمارگیر StatCounter امکانات ویژه ای را به کاربران خود ارائه می دهد و امکان بررسی ۲۵۰۰۰۰ بازدیدکننده در ماه را به صورت رایگان برای شما فراهم می سازد. این ویژگی باعث شده است که این ابزار در میان کسانی که فروشنده کالا یا ارائه کننده خدماتی هستند و یا بلاگ نه چندان بزرگی دارند، به یک آمارگیر محبوب رایگان تبدیل شود.

این ابزار به شما این امکان را می دهد تا یک شمارنده نامرئی در داخل سایت خود تعبیه کنید تا به وسیله آن ترافیک سایت شما به صورت آماری کامل به شما ارائه شود. هم چنین توسط این ابزار می توانید فعالیت بازدیدکنندگان را قبل و بعد از ورود به سایت خود ردیابی کنید، نقاط جغرافیایی را که بیشترین کاربران از آن مکان ها وارد سایت شما می شوند، مشخص خواهند شد. امکان مقایسه بین موتورهای جستجو که کاربران را به سایت شما هدایت می کنند، وجود دارد. شما می توانید به صورت لحظه ای (real-time) ببیند که بازدیدکنندگان سایت شما مشغول چه کاری هستند، سایت های HTTPS را ردیابی کنید، وضعیت جاوا اسکریپ را بررسی نمایید و سایر ویژگی های مهم و اولیه ای که برای ردیابی انواع اطلاعات لازم است توسط این ابزار در اختیار وب مسترها قرار می گیرد.

statcounter

علاوه بر این شما می توانید StatCounter را طوری تنظیم نمایید تا خلاصه گزارشی از وضعیت سایت شما را به صورت هفتگی از طریق ایمیل برایتان ارسال کند تا با یک نگاه کلی بتوانید وضعیت سایت خود را بررسی نمایید.

۴ – AWStats   

AWstats یک ابزار متن باز (open-source) رایگان است که به جای کار کردن بر روی وب سایت شما، در سمت سرور کار می کند. این ابزار قادر است تا انواع فایل های لاگ را بخواند و وب سایت های مختلفی را که بر روی یک سرور در حال اجرا هستند مورد ارزیابی قرار دهد. اگر چه این آمارگیر هنوز از امکانات ساده ای برخوردار است، اما اگر شما نیاز به ابزاری دارید که بر روی سرور اجرا شود و متن باز نیز باشد، در نتیجه این ابزار رایگان می تواند یک گزینه عالی برای شما محسوب شود.

 awstats

امکانات ردیابی که در این ابزار وجود دارد شامل تعداد بازدیدکنندگان، میزان زمان ماندگاری در سایت، پهنای باند استفاده شده، صفحات که کاربران به آن ها وارد یا از آن ها خارج شده اند. میزان پهنای باند استفاده شده توسط ربات های موتورهای جستجو، محافظت در مقابل حملات کرم های مخرب، شناسایی کلمات کلیدی سایت و شناسایی صفحات بوک مارک شده سایت است. به منظور استفاده از AWstats  میزبان سایت شما یا همان هاست باید اطلاعات سایت را به صورت لاگ در یک فایل ذخیره نماید تا این ابزار بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را از داخل فایل های لاگ بخواند.

۵ – Piwik

یک ابزار آنالیز بسیار قدرتمند که متن باز است و در سرور شما میزبانی می شود. از آن جایی که این آمارگیر در سرور شما میزبانی می شود، تمام اطلاعات درباره بازدیدکنندگان به جای قرار گرفتن در سرورهای این شرکت در سرور شما ذخیره می شود. بنابراین چنانچه شما به دنبال راهی می گردید تا اطلاعات بازدیدکنندگان سایتتان را فقط خودتان در اختیار داشته باشید، Piwiki می توانید بهترین گزینه برای این کار باشد. جدا از این که این ابزار در سرور شما میزبانی می شود، Piwiki به طور باورنکردنی بسیار قدرتمند است و تقریبا تمام امکاناتی را که گوگل آنالیتیکس ارائه می کند در اختیار شما قرار می دهد.

piwik

این ابزار می تواند بر اساس فاکتورهای متفاوت، گروه های مختلفی را به منظور درک بهتر درباره نیاز بازدیدکنندگان ایجاد نماید و در نتیجه شما خواهید توانست جزئیات کاملی از این که بازدیدکنندکان دقیقا با مرورگر خود چه کارهایی انجام می دهند، بدست آورید. این ابزار دارای امکانات بسیاری دیگری است که از جمله آن ها می توان به مشاهده صفحات در حال بازدید توسط بازدیدکنندگان، ایجاد اهداف، ارزیابی عناصر مختلفی که در یک صفحه وجود دارند از جمله ویجت ها، بنرها، ویدیوها، بررسی رویدادها، دریافت خلاصه وضعیتی از سایت از طریق ایمیل، بررسی وضعیت تک تک کاربران سایت و بسیاری ویژگی های دیگر اشاره کرد. Piwik هم چنین دارای یک نسخه تجاری پولی برای استفاده شرکت های بزرگ است.

۶ – Open Web Analytics

Open Web Analytics یکی دیگر از ابزارهای متن باز آنالیز سایت است که امکاناتی مشابه امکانات گوگل آنالیتیکس ارائه می دهد اما اگر ابزارهای آمارگیر دیگری بر روی سایت شما فعال باشند تمام آن ها را حذف می کند. علاوه بر این شما می توانید مجموع توابع (API) پی اچ پی آن را با API برنامه کاربردی خود ادغام کنید یا از پلاگین وردپرس آن برای وب سایت وردپرس خود استفاده کنید.

open-web-analytic

امکاناتی که این ابزار دارد شامل ارزیابی ترافیک سایت، امکان آنالیز وضعیت چند سایت، بررسی رفتار تک تک کاربران سایت، دنبال کردن کلیک های بازدیدکنندگان، مشاهده نقاط جغرافیایی که کاربران بیشتری از آن مناطق وارد سایت شما می شوند، بررسی رفتار کاربرانی که بیشتر از یک بار وارد سایت شده اند، بررسی صفحات ورودی و خروجی سایت، اشتراک کاربران در سایت و بسیاری ویژگی های دیگر می شود.

۷ – iPerceptions

این ابزار در واقع یک ابزار نظرسنجی حرفه ای است که به خوبی با گوگل آنالیتیکس ادغام شده است تا گزارش دقیقی از عملکرد بازدیدکنندگان سایت به شما ارائه دهد.

iPerception ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید نظرسنجی های مناسبی را برای پاسخ دادن به ۴ سوال اساسی زیر در سایت خود بسازید.  این سوالات شامل موارد زیر هستند:

  • بازدیدکنندگان چه کسانی هستند؟
  • چرا آن ها وارد این سایت شدند؟
  • آیا وب سایت شما توانست نیاز آن ها را رفع کند؟
  • چه نقاط ضعفی در وب سایت شما وجود دارد که باید برطرف گردد؟
  •  

iperception

در واقع این ابزار از استراتژی های مختلفی برای پرسیدن این سوالات استفاده می کند به طوری که بازدیدکنندگان به سادگی می توانند به آن ها پاسخ دهند. شما می توانید با ترکیب کردن آمارهای گوگل آنالیتیکس با داده هایی که از تجریبات کاربران بدست می آوردید به نیازهای اساسی بازدید کنندگان سایت خود پی ببرید. iPerceptions یک سرویس پولی است اما شما می توانید به صورت رایگان ثبت نام کرده و یک حساب کاربری برای خود بسازید. با استفاده از این حساب کاربری می توانید نظر سنجی های خود را ایجاد نمایید و آن ها را با آمارهای گوگل آنالیتیکس ادغام کنید.

۸ – Jetpack برای وردپرس

اگر شما یک سایت وردپرسی دارید، بنابراین این شانس وجود دارد که تاکنون از پلاگین محبوب JetPack استفاده کرده باشید. JetPack  کارهای بسیاری انجام می دهد که یکی از آن ها آنالیز وب سایت است. این پلاگین آمارهای مهم سایت ها را نشان می دهد و واسط کاربری ساده آن باعث شده است که حتی کاربران مبتدی نیز بتوانند به راحتی از آن استفاده نمایند. شما می توانید به وسیله این پلاگین مجموع بازدیدهایی را که از هر مطلب شده است،  مشاهده کنید، کلمات کلیدی سایت را بررسی کنید، کلیک ها را ارزیابی نمایید، موقعیت جغرافیایی بازدیدکندگان سایت خود را بیابید، رفتار آن ها را در سایت مورد ارزیابی قرار دهید و بسیاری از امکانات دیگر.

jetpack

شما می توانید تصویر کاملی از ترافیک سایت خود در طول روزهای جاری مشاهده کنید و بر اساس آن ها پیشنهاداتی در جهت افزایش ترافیک دریافت نمایید. اگر شما یک فرد مبتدی هستید بنابراین JetPack  یک گزینه فوق العاده برای شما محسوب می شود. زیرا از طرفی نصب آن آسان است و از طرفی دیگر تقریبا تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد بازدیدکنندگان سایت را به شما نشان می دهد.

نتیجه گیری

گوگل آنالیتیکس  هنوز کاملترین ابزار آنالیز رایگان وب محسوب می شود که کار با آن نیز ساده است. اما چنانچه شما نیاز به آمار دقیق تری دارید پیشنهاد می کنیم که ابزار Open Web Analytics را امتحان کنید. البته ممکن است کمی کار کردن با آن سخت باشد اما ابزارهای ردیابی لحظه به لحظه  آن بسیار بهتر از گوگل آنالیتیکس است و البته باید گفت که شما نمی توانید این ابزار را در کنار ابزارهای دیگر آمارگیر در سایت خود استفاده کنید.

هم چنین اگر در استفاده از چنین ابزارهایی تاره کار هستید، به شما توصیه می کنیم که پلاگین JetPack را امتحان کنید. کار کردن با این ابزار بسیار ساده تر از آن است که فکرش را می کنید.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن