09173119959 مشاوره
آیا یک شرکت سئو می تواند به رتبه های سایت خود حساس نباشد؟

تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آذر 1395

بازدید : 2966

این روزها شرکتهایی هستند که در مذاکرات با مشتریان عنوان کنند، حساسیتی روی رتبه های سایت خود ندارند. سالهاست که در این حوزه فعالیت دارم، بارها از من پرسیده اند چرا به عنوان قدیمی ترین ارائه دهنده خدمات سئو در ایران، رتبه های سایت شما، یک نیست؟

این روزها شرکتهایی هستند که در مذاکرات با مشتریان عنوان کنند، حساسیتی روی رتبه های سایت خود ندارند. سالهاست که در این حوزه فعالیت دارم، بارها از من پرسیده اند چرا به عنوان قدیمی ترین ارائه دهنده خدمات سئو در ایران، رتبه های سایت شما، یک نیست؟

برای پاسخ دادن به این سوال چند دیدگاه را باید روشن کنم:


برخی مشتریان، مجری سئو را با بررسی رتبه های سایت وی انتخاب می کنند.
برخی ارائه دهندگان سئو، از طریق کسب رتبه بالا در کلمات مرتبط با سئو، به جذب مشتری اقدام می کنند.
برخی ارائه دهندگان خدمات سئو، با کسب رتبه بالا، تلاش می کنند تبحر خود به سئو را نشان دهند.
هر سه دیدگاه فوق قابل نقد است و مبنای درستی برای قضاوت به مشتری و مجری ارائه نمی دهد.

مشتریان برای انتخاب مجری سئو، باید چند واژه کلیدی خدمات سئو را در نظر بگیرند و با آن رتبه های سایت مجری را بررسی کنند. اما آیا رتبه های خوب یک مجری سئو دلیلی بر مهارت وی است؟ نه لزوما. 

برخی مجریان سئو به دلیل تازه کار بودن یا داشتن تعداد کمتری مشتری، بیش از حد نرمال بر روی سایتهای خود کار می کنند. به عبارت دیگر مشتریان باید مطمئن شوند که مجریان سئو به همان میزان که روی رتبه های سایت خود وقت می گذارند بر روی رتبه های سایت مشتریان نیز وقت می گذارند. بنابراین باید مهارت مجری سئو را در حوزه دیگری هم بررسی کرد. باید سراغ نمونه کارها و مشتریان وی رفت.

مشتریان باید نمونه کارهای مشاوران و مجریان سئو را بررسی کنند. اگر حوزه کاری مشتری خدمات سفر است از مجری سئو نمونه کاری مشابه درخواست کند و رتبه های آن مشتری را بررسی نماید. اگر رتبه های مشتریان  خوب بود، آیا مجری سئو مهارت دارد؟ نه لزوما. پس چه کار دیگری باید کرد؟

اگر مجری سئو، خود رتبه های مناسبی دارد و نمونه کارهایی با رتبه مناسب ارایه می دهد باید در مرحله بعد سراغ بک لینکهای سایت وی و مشتریان رفت. سایتی که رتبه مناسب در گوگل دارد چه مجری سئو و چه مشتری سئو، باید از سایتهای موجه، معتبر و مرتبط لینک دریافت کرده باشد. اگر اغلب لینکهای آنان از سایتها و وبلاگهای بی ربط و پر از لینک و دارای ظاهر ناخوشایند و پر از پاپ آپ می آید، حتما یک جای کار می لنگد. قبلا درباره کسب رتبه در گوگل به هر قیمتی نوشته ام. ما اغلب داستان سایتهایی که با این روش رتبه های گذرا و خوبی گرفته اند را می شنویم، اما داستان غم انگیز سایتهایی که قربانی چنین ماجراجویی هایی شده اند، انعکاس گسترده نمی یابد.

حقیقت تلخ آن است که بسیاری از مدعیان سئو در عمل کاری جز دادن لینک نمی کنند اما خدمات خود را در قالب واژه پرطمطراق سئو ارایه می دهند تا ذهنیت منفی موجود درباره فروش لینک را پنهان کنند. کلمه سئو را در گوگل جستجو و بک لینک رتبه های بالا را بررسی کنید؛ اغلب آنها به لینکهای غیرطبیعی وابسته اند. سایتی که خود از راه دادن لینکهای غیرطبیعی رتبه گرفته است دقیقا با همان لینکها به مشتریان خود نیز سرویس خواهد داد.

یکی از نشانه های شرکت های لینک فروش که خود را به جای شرکتهای سئو جا زده اند، عدم حساسیت آنها به حوزه کسب و کار مشتری است. برای کسی که لینک می فروشد، متن لینک اصولا مهم نیست. واژه های مورد نظر مشتری مهم نیست. آنها ابزاری دارند که در آن واحد دهها، صدها و هزاران لینک را در اینترنت می پراکنند و برایشان هیچ فرقی نمی کند، متن لینکها چیست. 

حال آنکه یک شرکت سئو، قبل از دادن تعهد به توانایی های خود می اندیشد:

آیا می تواند درباره هر موضوعی تولید محتوا کنید؟ خیر.
یا می تواند با خبرنگاران و سایتهای خبری و اطلاعاتی هر حوزه ای در تماس باشد؟ خیر.
آیا اصولا به هر کسب و کاری علاقه مند است؟ خیر.
و دهها سوال دیگر.

بنابراین مشتریان سئو حتما و حتما گستردگی حوزه های کسب و کاری مشتریان یک شرکت سئو را مد نظر قرار دهند. گستردگی عجیب و غریب یعنی احتمالا آن شرکت لینک فروش است.

قبلا ایده دانگهی را برای کم رنگ کردن پدیده لینک فروشان و پارتیزان های سئو، مطرح کردم اما با این حال بسیاری از مشتریان سئو بر خرید لینک اصرار دارند و نمی دانند اصولا لینکها چقدر مهم اند. 

کسب رتبه بالا با عبارتهای سئو، خدمات سئو، بهینه سازی سایت، سئو سایت و ... تنها نشانه های خوبی برای بررسی مجریان سئو است و نه یگانه ملاک برای انتخاب مجری سئو یا نشانه قطعی بر تسلط آن مجری بر مفاهیم سئو.

اما سخن من به آن معنا نیست که هر سایتی که رتبه بالا با عبارتهای سئو دارد حتما غیرطبیعی کار کرده است. از دید من که به اقتضای حرفه ام مجریان سئو را بررسی می کنم، همکارانی که خدمات حرفه ای ارائه می دهند، کم نیستند.

شرکتی که خدمات سئو ارائه می دهد و نوعا رتبه هایی بیشتر از 30 دارد، مثلا 37 با "سئو"، 45 با "بهینه سازی سایت"، 17 با "افزایش رتبه وب سایت در گوگل" و ... را باید در حال حاضر شرکتی متوسط یا ضعیف در سئو دانست که نتوانسته است برای خود حداقل با یکی از عبارتهای کلیدی، رتبه هایی مناسب کسب کند. به تاکید من روی نوعا و در حال حاضر توجه کنید.

نوعا از آن روی که برای ارزیابی کیفیت کار یک ارایه دهنده خدمات سئو، باید مجموعه ای از کلمات کلیدی را جستجو کنید و رتبه های آن شرکت را دید. بنا به دلایلی که گفتم، استناد به رتبه بالا در یک عبارت مثلا سئو، کافی نیست.

و "در حال حاضر" از آن جهت که ممکن است شرکتی قوی به دلایلی چون عدم فعالیت، مشکلات فنی در سایت، درگیری در پروژه های کلان تر، جریمه های گوگل، ... دچار افت رتبه شده باشد. چنین شرکتی حتی با داشتن آوازه جهانی، "در حال حاضر" یعنی زمانی که رتبه هایش بررسی می گردد، متوسط و یا ضعیف تلقی می شود.

شرکتی که خدمات سئو ارایه می دهد باید روی رتبه های سایت خود حساس باشد. مشتریان سئو، باید گوش به زنگ باشند و از سپردن کار به شرکتهایی که رتبه مناسب ندارند، خودداری کنند. مشتریان باید سایت خود را به شرکتی بسپارند که برای رتبه های خود تلاش می کند. تلاش شرکت سئو در جهت ارتقای رتبه هایش یک کلاس آموزشی برای وی است تا دایم ایده ها و ترفندهای جدید سئو را در رقابت با همتایانش بیازماید.

شرکتی که خدمات سئو ارایه می دهد باید روی اعتبار سایت خود حساس باشد. مشتریان سئو، باید گوش به زنگ باشند و از سپردن کار به شرکتهایی که از راههای دور از شان یک کسب و کار، رتبه می گیرند، خودداری کنند. مشتریان باید سایت خود را به شرکتی بسپارند که برای خود شانی قائل است. خرید لینک ساده ترین راه برای کسب رتبه است اما جرم است و بگیر و نگیر دارد. لینکهای فله و کثیف هم می توان با ابزاری مختلفی تولید کرد. اما راهکارهای اصولی سئو نیاز به وقت گذاشتن دارد نیاز به تولید محتوا و قانع کردن دیگران دارد و همین اصرار بر هیمن راهکارهاست که تفاوت مدعی سئو و مجری پاک سئو را نشان می دهد.

روشن است که همه آنچه گفتم تنها و تنها در میان کسب و کارهای موجه، ریشه دار و جاافتاده خریدار دارد نه سایتها و کسب و کارهای پارتیزانی. کم نیستند سایتهایی که خدمات پارتیزانی سئو ارایه می دهند و هیچ دغدغه ای بابت سه ماه آینده ندارند. آنها ابایی از قرار گرفتن لینک سئو در کنار لینکهای کود کمپوست، چربی گیر، ثبت شرکت، کلینیک طب سوزنی، تصفیه فاضلاب، درمان بوا***، زگیل تنا***، خرید کان***، درب ضد سرقت و ... ندارند. مشتری فصلی، خدمات فصلی سئو می خواهد که هر دو مخاطب این نوشته نیستند.

شرکتی که خدمات سئو ارایه می دهد باید روی رتبه ها و اعتبار کاری خود حساس باشد. یکی از راههایی که می توان به مشتریان سئو پیشنهاد کرد، حضور در سایتهای فریلنسری است. آنجا مجریان سئو، رزومه های موثقی دارند که پروسه انتخاب مجری سئو را راحت تر و سریع تر می کند. آنجا همه نوع ارایه دهنده خدمات سئو وجود دارد و مشتری می تواند با تعریف درست خواسته مورد نیاز انواع خدمات سئو دریافت کند. تعریف پروژه سئو در سایتهایی مانند پونیشا و رواج حضور مجریان و مشتریان در آن در نهایت به شفافیت خدمات سئو در بازار بلبشوی سئو داخل کشور نیز خواهد انجامید. 

 

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن