09173119959 مشاوره
۹ ویژگی که شما را یک مدیر توانمند نشان می‌دهد

تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مهر 1395

بازدید : 2129

برخلاف مدیران ضعیف که قصد کنترل دیگران را دارند مدیران توانمند با عملکرد و خصوصیاتشان، دیگران را به مسیری که می‌خواهند هدایت می‌کنند.

در باور عوام مدیر توانمند کسی است که بتواند با یک سخنرانی پرشور شیوه زندگی افراد را تغییر دهد اما واقعیت می‌تواند گاهی متفاوت با این‌گونه باورها باشد و شما بدون آنکه متوجه شوید نقش یک مدیر را برای دیگران ایفا ‌می‌کنید و آنها از عملکرد شما درس گرفته و مسیری را که پیش می‌روید دنبال ‌می‌کنند.

در واقع ممکن است که شما در محل کارتان سمت مدیریت نداشته باشید اما داشتن خصوصیت‌های یک مدیر توانمند باعث می‌شود همکارانتان با وجود اینکه سمت یکسانی با شما دارند شما را به عنوان یک مدیر در نظر گرفته و از شما پیروی کنند. رسیدن به این جایگاه نیازمند داشتن خصوصیات مختلفی است که ما قصد داریم ۹ نشانه و ویژگی که یک مدیر توانمند دارد را بررسی کنیم. همراه با زومیت مقاله را دنبال کنید:

نظر شما پرسیده می‌شود

یکی از خصوصیات واضحی که یک مدیر توانمند دارد این است که در مسائل مختلف نظر وی پرسیده می‌شود. البته مهم نیست که سمت مدیریتی داشته باشید یا خیر، شما در محل کارتان به جایگاهی رسیده‌اید که نظرتان برای دیگران اهمیت دارد و در صورتی که به نصایح شما عمل شود احتمال موفقیت شرکت بیشتر خواهد شد.

اگر در شرایطی قرار می‌گیرید که نظر شما در مسائل مختلف پرسیده می‌شود به این معنی است که همکارانتان به هوش و ذکاوت شما ایمان داشته و قصد دارند از تجربیات و نبوغتان استفاده کنند.

مقاله کسب و کار

به خوبی با ایده‌ها ارتباط برقرار می‌کنید

تنها داشتن ایده‌های خوب شما را تبدیل به یک مدیر لایق نمی‌‌کند بلکه باید بتوانید با ایده‌ها نیز به خوبی ارتباط برقرار کنید، آنها را درک کرده و تغییرات لازم را انجام داده و در نهایت ایده‌ها را عملی کنید. هیو کرنز، متخصص امور مدیریتی در مصاحبه‌ای گفته است:

در میان اعضای گروه باید احساسی وجود داشته باشد مبنی بر اینکه هر یک از آنها به ایده یا پروژه ایمان داشته، آن را به خوبی درک کرده و برای محقق شدنش تلاش می‌کند. اگر آنها نتوانسته باشند ایده را به درستی درک کرده و با آن ارتباط برقرار کنند به سختی می‌توانند با همکارانشان متحد شوند. همین امر نیز باعث خواهد شد تا دیگر اعضای گروه نیز نسبت به احتمال موفقیت ایده یا پروژه دلسرد شوند.

رئیستان گاهی اوقات شما را نادیده می‌گیرد

گاهی اوقات رئیس‌ها می‌خواهند بدانند که مدیران آینده شرکت یا کارخانه آنها چگونه از پس مشکلات برمی‌آیند. به همین دلیل فعالیت آنها را زیر نظر می‌گیرند. آنچه برای آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است بی‌نیاز بودن مدیر به راهنمایی و مدیریت دیگران برای برطرف کردن خواسته‌ها و برخورد با مشکلات است.

مشاهده اینکه رئیستان چندان به شما اهمیت نمی‌دهد می‌تواند گاهی اوقات دلسرد کننده باشد اما در نظر بگیرید که ممکن است رئیستان در حال سنجش عملکرد شما باشد که این نشانه خوبی به نظر می‌رسد.

شما تلاش برای تحت کنترل گرفتن شرایط نمی‌کنید

از نگاه تحلیلگران میان افرادی که تلاش می‌کنند تا شرایط را تحت کنترل خود در آورند و مدیران واقعی تفاوت بسیاری وجود دارد. در واقع مدیران توانمند تنها در شرایط ضروری کنترل مسائل را در اختیار می‌گیرند. برای درک بهتر موضوع بهتر است به یک ژنرال و قهرمان رومی اشاره کنیم.

در زمان‌های قدیم وقتی روم باستان با مشکل امنیتی برمی‌خورد سناتورها شخصی را با لقب دیکتاتور انتخاب می‌کردند تا امور کشور را به مدت شش ماه در اختیار گرفته و ارتش را هدایت کند. لوسیوس کوینکتیوس سنسیناتوس، نام یک ژنرال رومی بود که در دوره‌ای که روم مورد تجاوز دشمنانش قرار گرفت به عنوان دیکتاتور انتخاب شد.

سنسیناتوس به قدری در کنترل و مدیریت شایسته بود که تجاوز دشمن را در عرض چند هفته سرکوب کرده و وضعیت کشور را به شرایط عادی برگرداند. بعد از عقب رانده شدن دشمن، سنسیناتوس به جای اینکه از دستاوردهای خود استفاده کرده و به کنترل کشور ادامه دهد اداره امور کشور را به مسئولان بازگردانده و به مزرعه کوچکش رفت.

عموما مردم افرادی مانند سنسیناتوس که از خود گذشته بوده و طمعی برای کسب قدرت ندارند را به عنوان یک مدیر و رهبر شایسته انتخاب کرده و دستورات چنین افرادی را دنبال کنند.

در دنیای امروز نیز مدیران هوشمند به دنبال اثبات قدرت خود به کارمندان و زیردستان نیستند بلکه تنها در شرایط ضروری تصمیمات را خودشان می‌گیرند. آنها برای وظایف مختلف، افرادی شایسته را انتخاب کرده و تنها به روال انجام شدن وظایف دقت می‌کنند.

مقاله کسب و کار

شما به رشد دیگران کمک می‌‌کنید

یکی از ویژگی‌های مدیران توانمند کمک کردن به دیگران است، مخصوصا زمانی که مشاهده کنند آنها به مشکل برخورده یا کاری را به اشتباه انجام داده‌اند. این موضوع زمانی ادامه پیدا می‌کند که دیگران نیز از شما کمک می‌خواهند یا رئیستان دائما از شما درخواست می‌کند تا به عملکرد و فعالیت دیگران نظارت داشته و آنها را مدیریت کنید. موریس در این رابطه می‌گوید:

اگر دیگران برای کمک خواستن به سراغ شما می‌آیند می‌تواند به این معنی باشد که در انجام کاری مهارت بالایی دارید یا در نظر آنها، شما فردی باهوش و توانمند هستید. در هر دو صورت باید گفت که نشانه خوبی است و از این موضوع استقبال کنید.

شخصیت میانه‌رویی دارید

میانه‌رو بودن یک ویژگی عالی است. افراد عجول به جای اینکه باعث بالاتر رفتن عملکرد گروهشان شوند بیشتر مسبب ایجاد اضطراب و استرس در دیگران شده و اصولا بعد از مدتی مشاهده می‌کنند که همکارانشان از آنها دور شده و به ندرت در انجام کاری کمکشان می‌کنند.

در طرف دیگر، شاید افرادی که به مسائل اهمیت نمی‌دهند باعث ایجاد استرس نشوند اما باید قبول کرد کسی به آنها توجه نکرده و نمی‌توانند به عنوان یک مدیر توانمند به نظر برسند. با این حساب بهترین کار همیشه میانه‌روی است.

مدیر خوب شخصی که از دیگران فاصله بگیرد یا جلوتر از همه حرکت کند نیست. او از نظرات دیگر اعضای گروه استفاده کرده و به نیازهای آنها پاسخ می‌دهد. در نظر داشته باشید که ایستادن برای ایده‌ها و رویاهایتان عالی است اما استفاده از نظر دیگران برای رفع نقص‌ها و تکمیل کردن آن، احتمال موفقیت ایده شما را افزایش می‌دهد.

مقاله کسب و کار

دیگران از شما مشورت می‌خواهند

اگر شخصی هستید که در محیط کاری به مشورت‌ها و نصایح او اهمیت بسیاری داده می‌شود باید گفت که نشانه خوبی بوده و دیگران به شما دید مثبتی دارند. آنها شما را فرد لایقی در نظر گرفته و می‌خواهند از تجربیاتتان استفاده کنند.

برای درک بهتر موضوع بهتر است مثالی بزنیم. وقتی نیاز به مشورت دارید از چه کسی مشاوره می‌گیرید؟ شخصی که به ندرت او را می‌شناسید یا فردی را که باتجربه و باهوش به نظر می‌رسد و برای او احترام قائل هستید؟

همیشه وظایفتان را به بهترین شکل انجام می‌دهید

یک مدیر خوب نیازی به سخنرانی هیجان‌انگیز ندارد بلکه با عملکردش می‌تواند مسیری را که همکارانش باید طی کنند نشان دهد. در نظر داشته باشید که مدیریت سمتی فوق العاده سخت است به همین دلیل کمتر کسی می‌خواهد در چنین سمتی قرار گیرد؛ بنابراین مدیری که بتواند راه حلی برای مشکلات نشان دهد مورد ستایش قرار می‌گیرد زیرا کار را برای دیگران راحت کرده است.

به جای اینکه وانمود به برتری داشتن نسبت به دیگران کنید بهترین کار این است که دست به کار شده و وظایفتان را به بهترین نحو انجام دهید. پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که نظر همکارانتان به شما جلب شده است. کرن در این مورد گفته است:

من فکر می‌کنم که اکثر مردم باورهای اشتباهی نسبت به مدیریت دارند. آنها فکر می‌کنند که برای مدیریت یک گروه باید مانند نلسون ماندلا باشند. باید بدانید که در کسب و کار، اصولا مدیران متفاوت با این‌گونه افراد هستند؛ برای مثال آنها برای ملاقات آماده شده، با دیگران ارتباط برقرار کرده و سپس به حرف‌هایشان گوش می‌دهند.

اعتماد به نفس دارید اما مغرور نیستید

افراد مغرور فکر می‌کنند که بهترین هستند و باید دیگران را مدیریت کنند. آنها می‌خواهند دیگران بدون آنکه واکنشی نشان دهند تنها به دستوراتشان عمل کنند، اما یک واقعیت را فراموش می‌کنند؛ کسی دوست ندارد از یک شخص مغرور دستور بگیرد.

برخلاف آنها، افرادی که اعتماد به نفس دارند از نقاط قوت خود باخبر بوده و روی ضعف‌هایشان کار می‌کنند. آنها به توانایی‌هایشان ایمان داشته و سخت تلاش می‌کنند تا به موفقیت برسند. اصولا کارکنان نیز از داشتن مدیری که اعتماد به نفس داشته و همچنین متواضع باشد خوشحال می‌شوند.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن