09173119959 مشاوره
۵ اشتباهی که در تهیه رزومه کاری باید از آنها اجتناب کنید

تاریخ انتشار : شنبه 20 شهریور 1395

بازدید : 1910

هر شخص حرفه‌ای می‌داند که تهیه یک رزومه کاری خوب نقش مهمی در استخدام دارد. قصد داریم ۵ اشتباه رایج در تهیه رزومه را به شما ارائه دهیم تا از انجام دادن آنها خودداری کنید.

اواخر دهه ۹۰ میلادی بود که تینا نیکولای کار خود را در والت دیزنی شروع کرد. وظیفه وی بررسی رزومه‌ها و استخدام افراد مستعد بود. آنچه تینا متوجه شد این بود که بسیاری از متقاضیان رزومه‌های ناقصی ارسال می‌کنند. او در مصاحبه‌اش با بیزینس اینسایدر گفته است:

یکی از موضوعاتی که متوجه شدم این بود که بسیاری از مردم نمی‌دانند چطور باید از خود تعریف کرده یا دستاوردهایشان را بیان کنند و این چیزی بود که من در مورد آن دانش کافی داشتم تا به متقاضیان کار در هر سطح و هر شاخه‌ای از صنعت که می‌خواستند کار کنند آموزش دهم.

تینا نیکولای با در نظر گرفتن این موضوع در سال ۲۰۱۰ کمپانی Résumé Writers' Ink را تاسیس کرد. او در مصاحبه خود گفته است:

پس از تاسیس کمپانی‌ توانستم بیش از چهل هزار رزومه را مطالعه کنم.

نیکولای در طول مطالعه این رزومه‌ها بارها و بارها با اشتباهاتی مواجه شده که آزاردهنده بوده و می‌توانند روی تصمیم فردی که وظیفه بررسی رزومه‌ها را دارد تاثیر منفی بگذارند. نیکولای به ۵ مورد از این اشتباهات اشاره کرده که با هم نگاهی به آنها خواهیم انداخت.

شلختگی و نامنظم بودن رزومه

تینا نیکولای در مورد این اشتباه گفته است:

بزرگ‌ترین اشتباهی که جویندگان کار می‌توانند انجام دهند شلختگی است. آنها به جزئیات اهمیت نمی‌دهند و در نوشتن رزومه کوتاهی می‌کنند. در یک کلام، آنها تنبل هستند.

نیکولای می‌گوید رزومه‌های بسیاری را دیده که حاوی غلط املایی هستند، از نوشتار غیرحرفه‌ای برخوردار بوده و پر شده‌اند از اطلاعات تاریخ گذشته یا نامربوط.

توضیحات طولانی و کسل کننده

در نظر داشته باشید توضیحاتی که در زبان رسمی نوشته شده و دارای صفت‌های بسیاری هستند، می‌توانند برای خواننده ملال‌آور و آزاردهنده باشند. نیکولای می‌گوید:

بعد از مدتی خواندن توضیحات می‌تواند مانند مطالعه یک فصل طولانی از کتاب باشد. بهتر است به جای چنین کاری در رزومه خود لیستی از اطلاعات مهم و هدفمند تهیه کرده و توضیح مختصر و مفیدی برای آن بدهید.

خلاصه نویسی در مهارت‌ها

نیکلای درباره یکی دیگر از اشتباهاتی که بارها در رزومه‌ها مشاهده کرده است، می‌گوید:

متقاضیان باید درک کنند که شروع یک جمله با «توانایی انجام ...» به خواننده نشان می‌دهد که شغل مد نظر شما باید چه وظایفی را شامل شود اما بیان نمی‌کند که آیا متقاضی قبلا آن کار را انجام داده است یا خیر. در حقیقت شما نمی‌توانید به خواننده نشان دهید که آیا قبلا توانایی را که ذکر کرده‌اید انجام داده و در آن موفق بوده‌اید بلکه تنها به یک فاکتور اشاره می‌کنید.

وی در ادامه می‌گوید:

در نوشتن رزومه تنبلی را کنار بگذارید و دقیقا توانایی خود را نوشته و به همراه آن میزان تجربه‌ای که در انجام آن کسب کرده‌اید را ذکر کنید. آنچه را که تاکنون انجام داده‌اید بنویسید نه آنچه انتظار دارید در آینده انجام دهید.

بیش از حد شعار دادن

اصولا در نوشتن رزومه از کلماتی استفاده می‌شود تا بتوان شخص خواننده را تحت تاثیر قرار داد، مانند دارای روابط عمومی بالا یا دارای توانایی مورد نیاز بازار روز و اصطلاحات مشابه. نیکولای در این مورد می‌گوید:

فردی که توانایی خاصی در حل مشکلات داشته باشد، کسی که بتواند در یک تیم فعالیت کرده و با تمام اعضا تعامل داشته باشد می‌تواند در رزومه خود با خلاقیت و نبوغی که دارد به این مسئله اشاره کند.

بیش از حد رسمی بودن

آخرین مسئله‌ای که نیکولای به آن اشاره کرده بیش از حد رسمی بودن است، زیرا این موضوع باعث خواهد شد تا شخصی که در حال خواندن رزومه بوده نتواند از طریق نوشته با متقاضی ارتباط برقرار کرده و در نتیجه احساس خوبی نسبت به شخصیت آن فرد پیدا کند.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن