09173119959 مشاوره
هشت نوع مشتری و راه هایی برای بازاریابی برای هر یک در سایت و فروشگاه اینترنتی شیراز

تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1395

بازدید : 2943

آیا می دانید چه نوع مشتریانی از سایت و فروشگاه شما بازدید میکنند؟ احتمالا نه، پس مقاله ای که در پیش رو دارید به خوبی شما را با خصوصیات هشت نوع مشتری آنلاین آشنا می کند.

آیا می دانید چه نوع مشتریانی از سایت و فروشگاه اینترنتی (شیراز) شما بازدید میکنند؟ احتمالا نه، پس مقاله ای که در پیش رو دارید به خوبی شما را با خصوصیات هشت نوع مشتری آنلاین آشنا می کند.

1- مشتریان مصمم

مشتریان آنلاین حرفه ای این نوع از مشتریان نیازی ندارند که شما آنها را قانع کنید که از شما محصولی بخرند. تا زمانی که شما بهترین قیمت را ارائه دهید و سرویس تحویل مناسبی داشته باشید آنها به سایت شما خواهند آمد و در مقابل در صورتی که سایت و فروشگاه شما به خوبی سازماندهی نشده باشد به سرعت به سراغ سایت ها دیگر خواهند رفت. (وب سایت سیرن وب شیراز)

این مشتریان می خواهند کالاهای مورد نظرشان را تهیه کنند و هر گامی که بین آنها و یک خرید موفق وجود داشته باشد، ممکن است باعث صرف نظر کردن آنها از شما شود. از طرف دیگر داشتن فروشگاهی با ساختار منطقی و بهینه ممکن است آنها را بیشتر از سایرین برای خرید تحریک کند. کلید موفقیت درباره این مشتریان این است که آنها را هر چه سریعتر درگیر فرایند خرید کنید.

2- مشتریان مردد

برخلاف دسته قبلی، این نوع مشتریان در خرید کند هستند و معمولا اینطور نیستند که اولین محصولی که دیدند را بخرند. بزرگترین مشکل درباره این مشتریان این است که می خواهد “قبل از خرید فکر کنند” و در نهایت نیز خریدشان را از جای دیگری انجام می دهند.

از آن جایی که این مشتریان هنوز تصمیم نگرفته اند که چه محصولای را می خواهند بخرند، باید مطمئن شوید که از فیلترهای هوشمند استفاده می کنید و اطلاعات تکمیلی که آنها به آن نیاز پیدا خواهند کرد را در اختیارشان قرار خواهد داد. ارائه کردن راهنمای خرید یکی از چیزهایی است که باعث می شود این افراد بیشتر احساس راحتی کنند.

3- خریداران مطلع

همانطور که از نام آن مشخص است، این مشتریان دقیقا می دانند که چه چیزی را می خواهند بخرند ولی شما باید به آنها این حس اطمینان را بدهید که در حال خرید از محل درستی هستند.  آنها فورا دنبال ابزاری می گردد که به آنها این حس اطمینان را بدهد.

این کار خیلی راحت است. مطمئن شوید که کالای شما دارای همه جزئیاتی که وی نیاز دارد می شود از قبیل اطلاعات، بررسی ها، راهنمایی ها و هر چیزی که فکر می کنید که آنها را قانع خواهد کرد که در حال خرید از محل درستی هستند.

4- خریداران بی میل

این نوع از مشتریان، یک نسخه اینترنتی از کسانی هستند که به زور به همراه همسرشان به فروشگاه لباس آورده شده اند. آنها هر کاری خواهند کرد بجز خرید. این یعنی آنها بیشتر میزان تشویق به خرید را نیاز دارند تا ترغیب شوند که به جای رقبا از شما خرید کنند.

راه برخورد به این مشتریان این است که تجربه های قبلی ناخوشایند آنها از خرید آنلاین را از بین ببرید. استفاده از محتوای چند رسانه ای قوی، از قبیل تصاویری از محصولات که از چند جهت گرفته شده اند، ویدئوهایی با جزئیاتی که ساخته شده اند تا همزمان هم سرگرم کننده باشند و هم ترغیب کنند. تاکید و تکرار روی برند و فروشگاه شما می تواند فرصتی ایجاد کند که آنها را به خرید نزدیک تر کند.

5- خریداران عملی

این نوع مشتریان عملکری مثل بومرنگ دارند. آنها نیاز به خرید محصولاتی سودمندی دارند که دقیقا متناسب با نیاز آنها باشد. آنها اغلب در نظر دارند تا خریدشان را با این ایده که چیزی که می خرند دقیقا با آنچه نیاز دارند مطابقت دارد تقویت می کنند.

راه پیروزی بر این مشتریان استفاده از جزئیات قابل جستجو و ویدئوها و بررسی هایی که بیشتر نحوه کار محصول را نشان می دهند. آنها نه تنها می خواهند نحوه کار محصول را بدانند، بلکه می خواهند مطمئن شوند که وقت و هزینه ای که برای این کالا گذاشته اند ارزشش را خواهد داشت.

6- مشتریان احساسی

این نوع مشتریان براحتی تحت تاثیر احساسات خود و بخصوص تبلیغات قرار می گیرند و خیلی راحت جذب محصولاتی می شوند که پر زرق  و برق بنظر برسند. این افراد تصمیمی برای خرید کالای خاصی ندارند، بلکه بیشتر منتظر می شوند تا محصولی نظر آنها را جلب کند و یا به عبارت دیگر این کالاست که آنها را انتخاب می کند. این گروه بیشتر برای لذت بردن از خرید و هیجان آن از سایت شما بازدید می کنند.

مشابه خریداران بی میل، این نوع از مشتریان بیشتر با دیدن محتوای بصری زیبا و چشم نواز یا طراحی های شبیه مجله (استفاده از تصاویر با کیفیت و جذاب) جلب می شوند. آنها هم به جزئیات محصول توجه دارند ولی بیشتر مایل هستند که دکمه خرید در دسترس ترین محل برای آنها باشد تا به محض آن که از لحاظ احساسی درگیر یک برند یا محصول شدند دکمه خرید را بفشارند. برای این افراد تجربه ای شخصی خلق کنید.

7- خریداران اجتماعی

خریداران اجتماعی گروهی از خریداران هستند که لینک محصول و فروشگاه شما را از طریق رسانه های اجتماعی از قبیل فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و … پیدا کرده اند. آنها نسبت به آنچه دوستان و آشنایانشان خریداری می کنند حساس هستند و قبل از خرید نیز با آنها مشورت می کنند. در صورتی که به برند شما اعتماد نکنند مدت زیادی در فروشگاه شما نخواهند ماند.

اضافه کردن واکنش های کاربران شبکه ها اجتماعی درباره محصولات شما در فروشگاه تان یک راه منطقی برای این کاراست. تشویق کردن کاربران برای به اشتراک گذاری نظرات و تجربیات شان راجب محصولات شما در شبکه های باعث خواهد شد که دوستان و آشنایان این مشتریان نیز جزو مشتریان احتمالی شما شوند.

8- مشتریان طرفدار برند شما

این نوع مشتریان از نظر شما بهترین مشتریان هستند. آنها طرفداران دو آتشه و وفادار برند و محصولات شما هستند. آنها نه تنها برای خودشان بلکه برای حمایت از شما و برندتان نیز خرید می کنند.

این مشتریان نیاز به تمجید و تشویق گاه به گاه دارند که بدانند که شما قدر وفاداری آنها را می دانید. پیشنهاد ها ویژه و یا محتوایی که به صورت اختصاصی برای آنها نوشته شده یک راه دستیابی به این هدف است و در مقابل آنها می توانند صدای شما در شبکه های اجتماعی باشند. آنها را تشویق کنید که هر چند وقت یکبار به سایت شما مراجعه کنند و با محصولات جدید شما آشنا شوند، اما در نظر داشته باشید که آنها به  خدمات پس از خرید نیز به اندازه خدمات پیش از خرید بها می دهند. قدر وفاداری آنها را بدانید و در مقابل آنها افراد بیشتری را به برند شما وفادار خواهند کرد.

نتیجه گیری:

همواره توجه به این نکته که هر مشتری به شیوه خاصی تشویق و تحریک به خرید می شود برای مالک یک فروشگاه اینترنتی (شیراز) ضروری به نظر می رسد. تاکتیک و برگ برنده شما در این زمینه این است که محتوای جذاب و موثری تولید کنید که توجه هر نوع مشتری را جلب کنید و در عین حال این محتوا به اندازی کافی کاربردی باشد که مشتری  را به انجام سریع خرید ترغیب کند.

ضمناً توجه داشته باشید که نوع مشتری معمولا ثابت و بدون تغییر نیست. یک مشتری می تواند از یک خریدار بدون تصمیم و مردد تبدیل به خریدار احساسی شود و سپس تبدیل به مشتری طرافدار برند شما، در صورتی که آن چیزی که به آن نیاز دارد را در اختیارش قرار دهید. یک مشتری طرفدار برند نیز می تواند تبدیل به یک مشتری بی میل شود اگر احساس کند که محصولاتی که می خرد ارزش پولی که برای آن می پردازند را ندارد. فروشگاه شما نه تنها باید با روند های رایج شبکه های اجتماعی همگام باشد، بلکه باید نظر کلی و دیدگاه مشتریان خود را نیز در این شبکه ها زیر نظر داشته باشید.

 

مشتریان مرکز طراحی وب سیرن (سیرن وب شیراز)

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن