09173119959 مشاوره
۷ راهکار برای‌ اینکه شایسته و با‌صلاحیت به نظر برسید

تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1395

بازدید : 1635

در برخورد‌های اولیه تنها معیار افراد برای شناخت شما، نکاتی است که از ظاهر‌تان دریافت می‌کنند. در برخی موارد ما زمان زیادی نداریم تا صلاحیت خود را اثبات کنیم، پس بهتر است که از چند اصل پیروی کرده تا بتوانیم در گام‌های اولیه صلاحیت ظاهری خود را به طرف مقابل نشان دهیم و البته این نکته را فراموش نکنیم که گام‌های بعدی، وابسته به دانش و توانایی فرد است.

برداشت مردم از شخصیت شما تنها در چند ثانیه شکل می‌گیرد، این لزوما عادلانه نیست اما واقعیت دارد. مخصوصا در محیط‌های حرفه‌ای، چیزی که شما دوست دارید در مدت کوتاهی نشان دهید، با صلاحیت بودن شماست که نیاز به دانش، مهارت و توانایی شما دارد.

خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که بتوانید به محض این‌که در یک مصاحبه قرار گرفتید، چه با مشتری، همکار یا رئیس، این حس که شما برای انجام این‌کار شایسته هستید را، به طرف مقابل انتقال دهید. حتی گاهی افراد می‌توانند به محض تماشای عکس شما این موضوع را دریابند.   

در اینجا هفت روش ساده برای اینکه خود را لایق نشان دهید، وجود دارد.

۱.سریع صحبت کنید

اگر شما حرفی برای گفتن دارید، پس آن را سریع بگویید

در یک مطالعه، محققان دانشگاه بریگهام یانگ از ۲۸ دانشجو خواستند تا به صدای ضبط شده از ۶ نفر گوش دهند. این صداهای ضبط شده کند‌تر یا تندتر از صدای معمولی افراد شده بود. دانش‌آموزان داوطلب به صدا‌هایی که سریع‌تر شده بودند، رای بیشتری برای شایستگی آن افراد دادند و به همین ترتیب صدا‌های کند شده رای کمتری دریافت کرد.

۲. آراسته باشید

cosmetics

محققان می‌گویند آراسته بودن باعث شایسته‌تر به نظر رسیدن افراد می‌شود.

در سال ۲۰۱۱ نانسی اتکاف، سرپرستی یک مطالعه در دانشگاه هاروارد را بر عهده داشت. در این مطالعه ۲۶۰ فرد بزرگسال عکس‌هایی از ۲۵ زن با آرایش‌هایی متفاوت را تماشا کردند. این عکس‌ها به ۴ گروه تقسیم می‌شد؛ یعنی یک چهارم این عکس‌ها تصاویری بدون آرایش بودند، گروه بعدی کمی آرایش داشتند ولی چهر‌ه‌هایشان طبیعی به نظر می‌رسید، گروه دیگر کمی بیشتر از آرایش طبیعی و آرایشی حرفه‌ای داشتند و گروه آخر هم آرایشی پر زرق وبرق یا بیشترین آرایش را داشتند.

همان‌طور که معلوم است، شرکت‌کنندگان بیشترین رای به عنوان توانمندترین افراد را به گروه سوم و چهارم که آرایشی کامل داشتند، دادند.

۳. درخواست مشاوره کنید

احتمالا می‌ترسید که سوال یا درخواست کمک شما را نادان جلوه دهد. اما تحقیقات اخیر مدرسه بازرگانی هاروارد نشان می‌دهد که سوال کردن یا درخواست مشاوره می‌تواند شما را شایسته‌تر نشان دهد.

در یک آزمایش در دانشگاه هاروارد به ۱۶۰ دانشجو یک‌سری وظایف کامپیوتری داده شد و به آن‌ها گفته شده بود کارِ خود را با هم‌گروهی‌هایشان که وظایفی مشابه داشتند، تطبیق دهند. وقتی کار تمام می‌شد، هم‌گروهی یکی از این دو جمله را می‌گفت: "امیدوارم که کار خوب پیش رفته باشد."یا اینکه "امیدوارم که کار خوب پیش رفته باشد، شما توصیه‌ای ندارید؟"

همان‌طور که مشخص است، دانشجویان به هم‌گروهی‌هایی که درخواست مشاوره کرده بود، رای بیشتری مبنی بر شایستگی دادند و هم‌گروهی‌هایی که راهنمایی نخواسته بودند، رای کمتری به دست آوردند. محققان بیان می‌کنند که وقتی کسی از شما درخواست کمک و راهنمایی می‌کند، در حال تایید هوش و تجربه شما است و شما هم متقابلا حسی خوب نسبت به طرف مقابل پیدا خواهید کرد.

۴. اگر نقش رهبری گروه را دارید، با دیگران مشاوره نکنید

در حالی که درخواست کمک و راهنمایی می‌تواند شما را توانمندتر نشان دهد، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که درخواست راهنمایی از سوی مدیران و رهبران به ویژه یک رهبر مرد، می‌تواند او را بی‌صلاحیت جلوه دهد.

پژوهشگران از ۲۵ دانشجوی بازرگانی خواستند تا به سوالاتی در رابطه با تجربیاتشان پاسخ دهند. این سوالات در زمینه تجربیات در جسارت یک رهبر بود. دانشجویان در چالش‌هایی مانند کوهنوردی در قطب جنوب و بالا رفتن از آتشفشانی در اکوادور شرکت کردند و به نوبت رهبری روز را برعهده داشتند. محققان از دانشجویان خواستند که به رفتار هر رهبر در هر روز امتیاز دهند، بعضی از دانشجویان به‌ این سوال که رهبر چند بار تقاضای کمک و راهنمایی کرد پاسخ دادند و دانشجویان دیگر به این سوال که رهبر تا چه حد دارای صلاحیت است، جواب دادند.

نتیجه به دست آمده به این صورت بود که راهنمایانِ مردی که بیشتر درخواست کمک کرده بودند، رای کمتری دریافت کردند که نشان می‌داد صلاحیت کمی برای رهبری دارند، و در مقابل رهبرانی که درخواست کمی برای کمک کرده بودند‌، از نظر دانشجویان افرادی لایق برای رهبری بودند.

۵. کمی سرد برخورد کنید

cold

ما معمولا در اولین ملاقات، افراد را بر مبنای دو ویژگی اصلی قضاوت می‌کنیم؛  خون‌گرمی و شایستگی. ولی آیا ممکن است که بتوان به هر دو صفت امتیازی بالا داد؟ یک مطالعه در سال 2009 توسط روانشناسان بلژیکی و آمریکایی نشان می‌دهد افرادی که خون‌گرم‌تر هستند، به عنوان افرادی با توانمندی کمتر در نظر گرفته می‌شوند.

حدود ۸۰ دانشجوی دوره لیسانس در یک دانشگاه آمریکایی توصیفاتی در رابطه با گروه‌های مختلف خواندند. هر گروه یکی از این چهار ویژگی را داشت؛ خون‌گرم و دارای صلاحیت بالا، صلاحیت بالا و خونگرمی کم،‌ صلاحیت کم و خون‌گرمی بالا و صلاحیت کم و خونگرمی پایین. به شرکت‌کننده‌ها گفته نشد که کدام گروه خونگرم یا لایق هستند، در عوض توصیفاتی که معرف هر گروه بودند را دریافت کردند. از شرکت‌کننده‌ها خواسته شد که به هر گروه تعدادی صفت اختصاص دهند، نتیجه‌ها نشان داد گروه‌هایی که شایستگی بالا داشتند، امتیاز بالایی در صلاحیت و امتیاز پایینی در خون‌گرمی دریافت کردند.

۶. عکس گرفته شده از فاصله دور را در صفحه پروفایلتان قرار دهید

اگر شما در حال انتخاب یک عکس برای صفحه فیس‌بوک یا لینکدین خود هستید،‌ بهتر است عکسی را انتخاب کنید که درآن چند قدم دورتر از دوربین ایستاده‌اید.

در آزمایشاتی متعدد با صدها شرکت کننده که در سال ۲۰۱۵ به عمل آمد، محققان به این نتیجه رسیدند که ۱۸ مرد به عنوان افرادی شایسته، قابل اعتماد و جذاب در نظر گرفته شده‌ بودند. این نظرها در حالی بود که عکس‌های گرفته شده از این افراد، در فاصله و زاویه مناسبی بود.

۷. سعی کنید صورتتان در عکس‌ها عریض‌تر به نظر برسد

lifting

تحقیقی که در دانشگاه نیویورک و دانشگاه کانکتیکات در سال 2015 منتشر شد، نشان داد که لایق به نظر رسیدن کاری آسان نیست و دلیل آن برداشت افراد از میزان صلاحیت شماست، دست‌کم زمانی که این صلاحیت تا حدی وابسته به ظاهر و توانایی فیزیکی است و ساختار صورت شما در این میان نقشی مهم بازی می‌کند، این‌ کار آسان نیست.

در این مطالعه از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا به عکس چندین مرد نگاه کنند. چهره تعدادی از این مردان به صورت دیجیتالی دستکاری و تغییر داده شده بود تا عریض‌تر به نظر برسند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد که افرادی را انتخاب کنند که از نظر آن‌ها در یک مسابقه وزنه‌برداری، برنده خواهند شد. (‌احتمالا انتخاب آن‌ها بر مبنای توانایی بدنی یا شایستگی ظاهری بوده است.). مردانی که چهره‌هایی عریض و گسترده‌تر داشتند، به عنوان افرادی که توانایی بردن یک مسابقه وزنه‌برداری را دارند، انتخاب شدند.

از آن‌جا که نمی‌توانید ساختار صورت خود را تغییر دهید ( این‌کار بدون جراحی زیبایی امکان‌پذیر نیست)، شما می‌توانید از فتوشاپ کمک بگیرید تا کمی صورت خود را عریض‌تر از ‌آن‌چه که در واقعیت است نشان‌ دهید. البته این‌کار تنها برای نشان‌ دادن صلاحیت شما در برخورد اول یا زمانی است که معیار انتخاب شدنتان، یک عکس است.

در اینجا با روش‌هایی آشنا شدید که می‌تواند شما را در لحظات و جلسات اول، توانمند جلوه دهد، همان‌طور که گفته شد، برای اثبات شایستگی، عمل افراد است که در جلسات بعدی حرف اول را می‌زند، پس بهتر است در کنار یادگیری این روش‌ها، روی مهارت‌ها و توانایی‌های خود کار کنید.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن