09173119959 مشاوره
۹ نکته درباره کار فریلنسری تمام وقت

تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 تیر 1395

بازدید : 2359

یکی از ارزش‌هایی که برای یک شغل وجود دارد این است که افراد بتوانند رییس خود باشند و کسی غیر از خودشان بر کار آن‌ها نظارت نداشته باشد. فریلنسری از جمله کارهایی است که به تازگی مورد توجه و استقبال عموم قرار گرفته است. با این حال برای وارد شدن به این عرصه دانستن نکاتی لازم است که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

برای اکثر ما "فریلنسری تمام وقت" یک رویا تلقی می‌شود. شرایطی که خودمان رییس خود هستیم، ساعت‌ها برای خود، کار می‌کنیم و خودمان مسئول موفقیت خود هستیم. تمام این شرایط، فوق‌العاده به نظر می‌رسند اما باید به خاطر داشت که فریلنسری تمام وقت مناسب همه نیست. در حالی که بسیاری از افراد در شرایط فریلنسری رشد و پیشرفت می‌کنند عده‌ای هستند که کار کارمندی در شرکت را ترجیح می‌دهند و فکر می‌کنند در این شرایط بهتر کار می‌کنند.

۱. شما باید تنها کار کنید

اگر به دور و بر خود نگاه کنید می‌بینید که اکثر افراد تعریفی سنتی از کار دارند. آن‌ها شرایطی را "شغل" می‌نامند که در بیرون از منزل و در یک دفتر کار انجام شود. شاید یک دلیلش این باشد که آن‌ها کار تیمی را دوست دارند. چرا که در این شرایط می‌توانند ایده‌ها را به اشتراک بگذارند، با همکاران خود شوخی کنند و تعاملات اجتماعی بیشتری برقرار سازند. حال آن که دلیل دیگری که می‌تواند وجود داشته باشد این است که آنها خود را واجد شرایط فریلنسری و استقلال کاری نمی‌بینند. بنابراین بهتر است قبل از این که وارد این سبک شغلی شوید، از تمام جوانب، آن را بررسی کنید.

در فریلنسری شما تنها هستید. ممکن است در کار قبلی شرکتی خود، در محیط کار شلوغ و پر همهمه‌ای مشغول به فعالیت بودید اما حالا باید در منزل خود و دور از اجتماع مشغول به کار شوید.

 ممکن است هر از گاهی با مشتریان خود وارد گفتگو شوید یا با بعضی از همکاران قرار هم‌فکری بگذارید اما در نهایت در این حرفه تنها هستید. این نکته را هم مد نظر داشته باشید که تنهایی می‌تواند بر خلق و خو و روان شما هم تاثیر بگذارد. پس خود را برای آن آماده کنید.

۲. شما هستید که باید پاسخ گو باشید

در کار فریلنسری تمام‌وقت خود باید مسئولیت همه چیز را به عهده بگیرید. چرا که هیچ کس نیست تا بر کار شما نظارت داشته باشد و آن را ارزیابی کند.

از این رو برای این که یک فریلنسر موفق شوید خودتان مسئول خودتان باشید. در غیر این صورت این احتمال زیاد است که نصف روز خود را به گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی یا تلف کردن وقت هدر دهید.

د نهایت این مشتریان هستند که بر کیفیت کار شما نظر می‌دهند. در این میان روش‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بر کار خود بیشتر تمرکز داشته باشید و زمان‌تان را بهتر مدیریت کنید.

۳. نظم و انضباط را فراموش نکنید

در ابتدا که به کار فریلنسری رو می‌آورید وسوسه می‌شوید که ساعات کاری خود را به اواخر شب موکول کنید. در حالی که این کار باعث می‌شود که آنقدر خستگی به شما فشار آورد که صبح نتوانید از خواب بیدار شوید. مطمئنا چون فریلنسر هستید اختیار ساعت کار دست خودتان است اما سعی کنید ساعت کاری خود را طوری تنظیم کنید که خواب شما در ساعات شب باشد.

وقتی دیر می‌خوابید و دیر بیدار می‌شوید عملا روز شما از دست رفته است. ضمن اثرات مخربی که این عادت روی سلامتی دارد، تمام ساعات بیداری شما صرف کار می‌شود.

راهکاری که در اینجا پیشنهاد می‌شود این است که ساعات کاری خود را تعریف کنید و آن را در صبح قرار دهید. چرا که مشتریان در شب به شما مراجعه نمی‌کنند و روز با شما تماس می‌گیرند. پس سعی کنید در دسترس باشید.

۴. خودتان باید با مشتری رو در رو شوید

برخورد مستقیم با مشتری اولین چالش کار فریلنسری است مگر این که در شغل کارمندی سابق خود تجربه‌ی این کار را کسب کرده باشید.

در برخورد با مشتریان لازم است که آداب خاصی را رعایت کنید و ارتباطی مفید با آن‌ها برقرار سازید. هیچ جایی برای عصبانیت وجود ندارد، حتی زمانی که از آنها نفرت دارید. شاید بد نباشد اینطور فکر کنید که در کار فریلنسری مشتری حکم رییس شما را دارد.

خیلی از مشتریان فکر می‌کنند کار فریلنسرها آسان است و شاید ارزش چندانی برای آن قائل نباشند. از این رو سعی کنید که آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهید و بین آن‌ها و خودتان نوعی ارتباط‌سازی برقرار کنید.

۵. باید مذاکره کردن را یاد بگیرید

در یک کار تمام‌وقت کارمندی، هر ماه حقوق ثابتی دارید که سالانه به آن درصدی اضافه می‌شود. ضمن این که از خدماتی چون بیمه‌ی درمانی، مرخصی و مزایا نیز برخوردار هستید. در حالی که در کار فریلنسری میزان درآمد شما کاملا به عملکرد خودتان وابسته است.

برای این که در این عرصه موفق باشید باید نرخ معقولی برای دستمزد خود در نظر بگیرید ضمن این که در بعضی موارد وارد مذاکره شوید. ایرادی ندارد که در ابتدای کار با نرخ پایین شروع کنید و رفته رفته با افزایش تجربه و اعتبار خود دستمزد بیشتری تعیین کنید.

اما اگر مهارت مذاکره را در خود تقویت نکنید قیمت کار شما همیشه پایین باقی خواد ماند و هیچ کس جز خودتان نمی‌تواند به افزایش آن کمک کند.

یک راهکار سریع برای افزایش دستمزد این است که قیمت را به مشتریان جدید، بیشتر از مشتریان فعلی اعلام کنید و به این ترتیب این افزایش قیمت را برای مشتریان جدیدتر هم اعمال کنید تا به نرخ واقعی مورد نظر برسید.

۶. به هیچ عنوان اجازه ندهید احساسات بر کار شما غالب شوند

در کار فریلنسری هیچ سپری در برابر مشتریان عصبانی، خواسته‌های غیر معقول و جواب رد شنیدن وجود ندارد. درست است که هیچ رییسی ندارید اما خرده فرمایش‌های مشتریان شما فقدان رییس را کاملا جبران می‌کنند. از این رو لازم است که بتوانید اوضاع را مدیریت کنید.

هیچ وقت در حالت تهاجمی قرار نگیرید و همیشه احساسات خود را کنترل کنید. ‌مشتریان، سرمایه‌های شما هستند. پس آن‌ها را حفظ کنید.

۷. خود را به روز نگه دارید

به عنوان یک فریلنسر باید در جریان روندهای رو به رشد صنعت خود قرار بگیرید.

برای مثال چند سال قبل، وبلاگ نویسی بهترین ابزار کسب و کار فریلنسری بود و فریلنسرها بیشتر مشریان خود را از این طریق جذب می‌کردند. حالا شبکه‌های اجتماعی نفوذ بیشتری پیدا کرده‌اند. از این رو به عنوان یک فریلنسر تمام وقت نیاز دارید که بسترهای رشد خود را زیر نظر بگیرید تا روند پیشرفت شما صعودی باشد.

۸. شما به خانواده و دوستان خود نیاز دارید

قبل از ورود به کار فریلنسری، مطمئن شوید که خانواده و دوستان‌تان شما را حمایت می‌کنند. چرا که با شروع فریلنسری، در وضعیت‌های استرس‌زا قرار خواهید گرفت. شما باید دائم به دنبال مشتری بوده و نگران نتیجه‌ی گفتگوها باشید.

اگر از حمایت خانواده برخوردار نباشید (منظور از حمایت تنها پشتیبانی مالی نیست) سطح استرس شما بالا خواهد رفت.

ممکن است در جریان کار فریلنسری شما روزهایی باشد که کاری برای انجام دادن نداشته باشید. اینجا است که اهمیت حمایت خانواده خودش را پررنگ‌تر نشان می‌دهد. طبیعتا وقتی همسر، شریک یا پدر و مادرتان، اذعان کنند که شما را باور دارند اعتماد به نفس‌تان برای ادامه‌ی مسیر تقویت خواهد شد و تسلیم نمی‌شوید.

در چند ماه اول شروع کار دوستان هم منبع فوق‌العاده ارزشمندی محسوب می‌شوند. آن‌ها می‌توانند اسم شما را دهان به دهان بگردانند و شما را به دیگرانی که به خدمات‌تان نیاز دارند، معرفی کنند.

۹. شما باید پس‌انداز اضافی داشته باشید

قبل از این که شغل کارمندی خود را ترک کنید، فریلنسری را به عنوان یک کار فرعی و جانبی انجام دهید. این اقدام شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد. چرا که وقتی به طور دایم وارد این عرصه شوید مشتریانی حاضر و آماده هم برای خود پیدا کرده‌اید.

مطمئنا در ابتدای کار انتظار ندارید که سیل عظیمی از مشتریان به شما هجوم آورند پس باید اندوخته‌ای داشته باشید تا با خیال راحت هزینه‌های زندگی را پرداخت کنید.

سعی کنید پس اندازتان پاسخگوی نیاز مالی شما تا مدت ۶ ماه باشد.

راز و رمزهای موفقیت

راز موفقیت فریلنسری آن است که به عنوان یک کسب و کار به آن نگاه کنید و خود را مدیر عامل شرکت فریلنسری خود بدانید. طبیعتا به عنوان یک مدیرعامل، مسئول خیلی از قضایا هستید.

از این رو به تمام آداب کاری یک مدیرعامل پای‌بند باشید. تنها تفاوت موجود این است که هر وقت بخواهید در بین کار استراحت می‌کنید و هر زمان که بخواهید به اضافه‌کاری مشغول می‌شوید.

از این رو اگر می‌توانید کار ۸ ساعت را در ۴ ساعت انجام دهید هیچ‌کس نیست که شما را به کار اضافی وادار کند.

منبع 

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن