09173119959 مشاوره
راهکارهایی برای یک اعتراض موفق

تاریخ انتشار : شنبه 8 خرداد 1395

بازدید : 2536

گاهی مواقع اعتراض کردن هم کار راحتی نیست و نیاز به دانستن اصولی دارد که اگر آن‌ها را ندانید و به آن‌ها عمل نکنید، وقت و انرژی زیادی از شما تلف می‌شود. شاید اغراق نباشد که بگوییم اعتراض در دنیای امروز یک مهارت است که افراد زیادی فاقد آن هستند.

اعتراض به نوعی یک هنر است که باید با سبک و روش خاصی انجام شود. قبل از این که شروع به اعتراض از محصول معیوب یا ارایه‌ی خدمات ضعیف کنید، نسبت به حقوق مصرف‌کنندگان اطلاعات کامل داشته باشید.

کمیسیون رقابت و حمایت از مصرف کننده (CCPC) نکاتی را برای اعتراض پیشنهاد می‌دهد:

۱. اعتراض خود را شفاف بیان کنید

دلایل زیادی برای شکایت و اعتراض می‌تواند وجود داشته باشد. آیا جنسی که خریداری کرده‌اید نسبت به ادعایی که سازنده‌اش دارد، متفاوت است؟ آیا هزینه‌ی سرویسی را پرداخته‌اید که مطابق قرارداد عمل نکرده است؟ با این حال مواردی وجود دارد که ممکن است تحت حمایت حقوق مصرف‌کننده قرار نگیرد. برای مثال در بعضی مواقع، در صورت عدم استفاده‌ی صحیح از یک محصول نمی‌توانید خسارت مربوط به معیوب شدن آن را دریافت کنید.

۲. محکم و قاطعانه عمل کنید

در دفاع از حقوق خود، آرام، قاطعانه و با اعتماد به نفس عمل کنید. در اسرع وقت اعتراض خود را نسبت به شخص یا اشخاص مسئول اعلام کنید. سعی کنید مدرکی مانند رسید پرداخت را در دفاع از اعتراض خود داشته باشید. روش حل اعتراض را خودتان پیشنهاد دهید. برای مثال اگر جنس معیوبی خریده‌اید، تعیین کنید که برای دریافت خسارت مایل هستید پول خود را دریافت کنید یا جنس جایگرین تحویل بگیرید. چنانچه فروشگاهی از شما برای اثبات ادعای‍‌تان رسید خواست نگران نباشید. صورت‌حساب بانکی شما هم می‌تواند خرید شما را اثبات کند. البته این منوط به شرایطی است که با کارت بانکی خریده کرده‌اید. هر چه زودتر برای اعتراض خود اقدام کنید شانس بیشتری برای نتیجه گرفتن دارید. برای بعضی اعتراض‌ها زمان محدودی تعیین شده است. برای مثال بعضی فروشگاه‌های آنلاین تا ۷ روز به شما مهلت می‌دهند که اگر کالای آن‌ها مشکل داشت آن را تعویض کنند.

۳. اعتراض را به شخص مسئول برسانید

گاهی اوقات ما نمی‌دانیم که اعتراض خود را باید به چه کسی عنوان کنیم و همین امر باعث می‌شود که پاسخ مناسبی دریافت نکنیم. از این رو زمانی که جنس معیوبی را از یک فروشگاه می‌خرید در قدم اول به فروشگاه بروید و مشکل را با فروشنده در میان بگذارید. در مواقعی لازم است اعتراض خود را به سازنده‌ی جنس برسانید پس اطلاعات تماس او را از طریق فروشنده یا اینترنت پیدا کنید. بعضی اجناس و خدمات، بخشی به عنوان خدمات مشتریان دارند. بنابراین قبل از هر اقدامی برای اعتراض، از وجود آن مطمئن شوید.

۴. تنظیم یک شکایت رسمی

گاهی اوقات ممکن است با یک مکالمه‌ی تلفنی یا دیدار حضوری بتوانید اعتراض خود را مطرح کنید و به نتیجه برسید. اما در شرایطی که امکانش فراهم نیست از نامه استفاده کنید. نوشتن یک نامه‌ی اعتراض آداب خاص خودش را دارد. برای مثال حتما باید در آن تاریخ و نام شما قید شود. ضمن این که بهتر است نام مسئول مربوط را بدانید تا با دیدن اسم خود در نامه، اعتراض شما را جدی‌تر بگیرد.

۵. اعتراض از طریق شبکه‌های اجتماعی

این هم یکی از راهکارها است. شما می توانید اعتراض خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی بیان کنید. قبل از آن بهتر است کمی وقت بگذارید و بررسی کنید که آیا دیگران هم اعتراض مشابهی مانند شما از محصول یا خدمات مورد نظر دارند؟ در این صورت احتمال نتیجه گرفتن افزایش پیدا می کند.

آیا تا به حال تجربه‌ی اعتراض به خرید یک محصول یا سرویس را داشته‌اید؟ نتیجه چه بوده است؟

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن