09173119959 مشاوره
مدل پیشنهادی یک نوجوان معجزه‌ای در نوع عملکرد مغز و معالجه آلزایمر

تاریخ انتشار : یکشنبه 1 فروردین 1395

بازدید : 2179

نورون‌های عصبی مغز یکی از مقوله‌های جذاب برای پژوهشگران امروزی است. شاید یکی از دلایل آن ترکیبی از منطق و تجربه باشد و از آنجا که بشر دوست دارد به هر پدیده‌ی تجربی معنا بدهد به این حوزه هم علاقه‌مند شده است.

مایکل لی ۱۷ ساله، دانش آموز سال آخر مدرسه‌ی بنت (Bennett) در سالزبری انگلستان، از آخرین فعالیت پژوهشی خود پرده برداشته و امیدوار است که بتواند آن را در آینده به سرانجام برساند. 

دپارتمان دکترای پزشکی سالزبری، حدود ۱۰ سال پیش به این موفقیت رسیده است اما یک محقق نوجوان با استفاده از توسعه‌ی این نتایج و با بهره‌گیری از محاسبات مدل‌های آماری تابع عملکرد مغز در کورتکس خلفی آهیانه‌ای ( PPC)، توانسته است که بخش عقبی بالای مغز را از لحاظ حسی بررسی کند. بررسی او توانست که ابهامات مربوط به اختلالات مغزی مختلف را روشن سازد.

این نوجوان ۱۷ ساله که مایکل ییفان لی نام دارد، از دانش آموزان دبیرستان James M. Bennett است. لی این هفته به واشنگتن آمد تا بتواند درک بهتری از عملکرد رشته های عصبی ناحیه‌ی PPC پیدا کند. کشفی که می‌تواند در درمان بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر راه‌گشا باشد.

لی تابستان گذشته را در دانشگاه استونی بروک لانگ آیلند نیویورک با همراهی "ممینگ پارک"، دکتر عصب شناس گذراند تا بر روی ساختار عملکرد نورون‌ها مطالعه کند.

لی با اشتیاق زیادی ، محاسبات عصب شناسی را دنبال می‌کرد و در مصاحبه‌ای گفت: "برای من خیلی فوق العاده بود که با ترکیبی از ریاضیات و علوم رایانه، به درک چگونگی عملکر مغز دستیابی پیدا کنم."

یافته‌های او نشان می‌دهد که همه‌ی سلول‌های عصبی در PPC یکسان هستند.ضمن این که بعضی از کارهای تخصصی با تکیه بر حافظه انجام می‌شود ، دیگر کارها با قابلیت انعطاف پذیری ذهن صورت می‌گیرد.

لی نتیجه‌ی حاصل از تحقیقات اخیر خود را در همایش آخر هفته Intel Science Talent Search در واشنگتن ارائه خواهد داد. همایش Intel STS معتبرترین رقابت علمی بین دانش آموزان قبل از دوره‌ی دانشگاه است که به هدف کشف استعدادهای جدید برگزار می‌شود. برندگان این رقابت، به جایگاه علمی فوق‌العاده‌ای دست می‌یابند و معمولا بیش از ۱۰۰ نفر از آن‌ها از برندگان جایزه‌ی نوبل و نشان ملی در رشته‌های های علوم و ریاضی خواهند بود. لی موفق شد که از بین ۴۰ دانش‌آموز شرکت کننده در این رقابت، به عنوان نفر اول معرفی شود و جایزه‌ی یک میلیون دلاری را از آن خود کند.

لی در توضیحات خود می‌گوید: "نتایج تحقیقات من نشان داد که PPC از دو استراتژی پیروی می‌کند: بعضی نورون‌ها در PPC، مخصوص انجام یک فعالیت ذهنی هستند حال آن که گروه دیگر می‌توانند روی چند فعالیت ذهنی متمرکز شوند"

لی در زمان‌های خارج از تحقیقات، به عنوان رئیس Bennett به دانش‌آموزان و اعضای علمی تیم ریاضی تدریس می‌کند. او تصمیم دارد که مطالعات خود را در زمینه‌ی کامپیوتر و علوم اعصاب در دانشگاه ادامه دهد.

بنا به گفته‌ی لی:

" خیلی از بچه‌هایی که در بخش سواحل شرقی ایالات متحده هستند، امکانات و فرصت‌های لازم برای انجام تحقیقات را ندارند. من بچه ها را تشویق می‌کنم که همواره به دنبال فرصت ها باشند و خود را درگیر محدودیت ها و موانع نکنند و از آن‌ها می‌خواهم به دنبال علاقه و شوق درونی خود برای کشف‌های علمی باشید و از بی تجربه بودن خود نترسید. کشف هر قسمت از درون شما، دریچه ای رو به یک دنیای نامحدود است."

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن