09173119959 مشاوره
مهمترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در سال ۹۴ چه بود؟

تاریخ انتشار : یکشنبه 1 فروردین 1395

بازدید : 2148

سال ۱۳۹۴ هجری شمسی تا ساعاتی دیگر به پایان می‌رسد و تمام اتفاقات رخ داده در این سال به بایگانی تاریخ می‌پیوند. حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در این سال شاهد رویدادهای متنوع و متعددی بود. اما در این میان برخی از رویدادها فراگیرتر و جذاب‌تر بودند و بیش از دیگر موارد نظر کاربران را به خود جلب کردند.

سال ۹۴ برای فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از سال‌های به یاد ماندنی و پر از رویداد و اتفاق بود. امسال با وجود ارتقای اینترنت همراه به نسل سوم و چهارم که در سال ۹۳ رخ داده بود و در سال ۹۴ ادامه داشت، تعداد کاربران اینترنت ایران که از طریق موبایل به این شبکه متصل هستند افزایش یافت.

این گسترش که یورش کاربران ایرانی به سمت پیام‌رسان‌های موبایلی را در بر داشت سبب شد که رکورد عجیب و جدیدی از حضور ایرانی در جایی به غیر از خاک ایران رقم بخورد. در همین حال با جایگزینی تلگرام به جای وایبر در تلفن‌های هوشمند ایرانیان رکورد مهاجرت نیز شکسته شد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که سال گذشته با اهدای پروانه دسترسی اپراتورهای موبایل به نسل سوم و بالاتر، اقدام انقلابی در خارج سازی پروانه‌ها از وابستگی به فناوری را برداشته بود، با آگاهی از دست‌وپاگیر بودن انحصار مخابرات برای توسعه فناوری در ایران، اقدام به اعطای پروانه ارائه دهنده ارتباطات ثابت یا FCP کرد تا راه را برای رقابت شرکت‌ها با مخابرات در بحث ارتباطات ثابت باز کند.

از سوی دیگر وزارت ارتباطات که تصمیم گرفته اینترنت را به تمام نقاط کشور برساند، اینترنت رسانی به روستاها را جدی گرفت تا روستاییان برای دسترسی به دنیای مجازی و برقراری ارتباط در اینترنت به شهرها سفر نکنند.

پهنای باند اینترنت بین الملل و داخلی کشور هم در سال ۹۴ افزایش پیدا کرد تا مجموع پهنای باند داخلی و بین الملل کشورمان قبل از پایان سال ۹۴ به بیش از ۴۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه برسد. 

جلوگیری از تماس‌های نامحدود تلفن همراه هم یکی از داغ‌ترین مباحث مطرح در سال ۱۳۹۴ بود، کاری که عکس العمل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را نیز در بر داشت.

قبل از اینکه نظر خود را در مورد مهمترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در سال ۹۴ ثبت کنید، می‌توانید ابتدا اطلاعات بیشتری را در مورد این رویدادها مطالعه کنید.

مهم‌ترین رویدادهای ICT ایران در سال ۹۴

ارتقای پهنای باند اینترنت بین‌الملل ایران به ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه

پهنای باند اینترنت بین‌الملل ایران چند بار ارتقاء یافت. هرچند پ هنای باند اینترنت ایران در دهه فجر ۱۳۹۴ به ۳۰۷ گیگابیت بر ثانیه افزایش  یافت، اما کار به اینجا ختم نشد و با پیگیری وزیر ارتباطات و اقدامات شرکت ارتباطات زیرساخت  در روزهای پایانی سال ۹۴ به ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه  رسید. این در حالی است که پهنای باند اینترنت ایران در مهرماه ۹۲ شمسی ۷۲ گیگابیت بود و در طی ۳۰ ماه حدوداً ۷ برابر شده است.

ارتقای پهنای باند داخلی ایران به ۴ ترابیت بر ثانیه

یکی از مشکلاتی که سال‌های قبل در برقرار ارتباطات اینترنتی در کشور رخ می‌داد، کمبود پهنای باند داخلی بود. پهنای باند داخلی تا اردیبهشت ۹۴ به میزان ۲.۴ ترابیت بر ثانیه رسید. با توجه به تصمیم ارتقای پهنای باند اینترنت ایران به ۲۰ ترابیت بر ثانیه تا پایان کار دولت،  پهنای باند داخلی ایران در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به ۴ ترابیت بر ثانیه رسیده  است. 

اعطای پروانه‌های ارتباطات ثابت FCP برای رقابت با مخابرات

انحصار مخابرات در سال‌های اخیر مشترکان تلفن ثابت و برخی از کاربران اینترنت ایران را دچار مشکلات زیادی کرده است که حل نشده یا با تاخیر زیاد حل شده است. از طرفی وجود نداشتن رقیب در واگذاری خدمات تلفن ثابت، سبب شده  که فناوری این خطوط در ایران پایین باشد. از طرفی مدیریت خطوط کابل مسی نیز به اشتباه در دولت‌های به مخابرات واگذار شد تا مشکلات زیادی دست و پاگیر شرکت‌های اینترنتی شود. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اطلاع از این موضوع و مشکلاتی که مخابرات در این دو سال برای توسعه ارتباطی کشور به وجود آورد، به  اعطای مجوز ارائه دهنده ارتباطات ثابت (FCP) به شرکت‌ها و کنسریوم‌های متقاضی  اقدام کرد. شرکت‌هایی که این پروانه را بگیرند می‌توانند علاوه بر اینترنت پر سرعت ADSL خدماتی از قبیل تلفن ثابت، تلفن مبتنی بر IP یا همان VOIP، اینترنت نسل چهارم TD-LTE، خدمات وای‌فای، فیبر نوری و چند مورد سرویس دیگر را ارائه دهند.

مهاجرت کاربران ایرانی وایبر به تلگرام

سال ۹۴ برای وایبر در ایران سال سختی بود. این شبکه اجتماعی در ایران با اختلالاتی روبرو شد. این اختلالات سبب شد حدود ۲۰ میلیون کاربر ایرانی این شبکه را ترک کنند و در کمترین زمان ممکن به تلگرام مهاجرت کنند تا یکی از پرجمعیت‌ترین و سریع‌ترین مهاجرت‌های دنیای مجازی رخ دهد.

آغاز اینترنت رسانی به روستاها

یکی از تصمیم‌هایی که در وزارت ارتباطات  گرفته شده است اینترنت رسانی به روستاهاست. این کار ضمن برقراری ارتباط روستاها با دنیای مجازی می‌تواند از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری کند و بخشی از عدالت در تقسیم امکانات در سراسر کشور را محقق کند. در سال ۹۴ اینترنت رسانی به ۲۵ هزار روستا آغاز شد و بخشی از این پروژه در دهه فجر به شبکه جهانی اینترنت متصل شدند.

جلوگیری از ارائه تماس نامحدود تلفن همراه

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در  اقدامی تعجب برانگیز ،  طرح‌های تشویقی تماس نامحدود تلفن همراه اپراتورهای کشور را متوقف  کرد. این اقدام تعجب برانگیز با  واکنش منفی مشترکان سه اپراتور ایرانی همراه اول، ایرانسل و رایتل  شد. اقدامی که  واکنش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی  را در بر داشت. البته رگولاتوری درباره این جلوگیری از تماس نامحدود، افت کیفیت شبکه برخی از اپراتورها در مناطق پر ترافیک مخابراتی اعلام کرد. البته به تازگی معاون رگولاتوری از  برقراری مجدد تماس نامحدود تلفن همراه با رعایت قوانین و مقررات و اطلاع داشتن رگولاتوری خبر داد.

فیلتر نشدن تلگرام

کمیته فیلترینگ یا همان کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه امسال جلسات متعددی در مورد فیلترینگ  تلگرام  برگزار کرد ولی در نهایت  تلگرام فیلتر  نشد. در حالی که برخی از اعضای این کمیته و عده‌ای از افراد خارج از این کمیته خواستار فیلتر شدن تلگرام در ایران هستند، اما وزیر ارتباطات بارها تأکید کرده است که  دولت قصد فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام را ندارد  و قرار نیست تلگرام فیلتر شود . به نظر می‌رسد تجربه تلخ در فیلتر کردن برنامه‌های پیام‌رسان موبایلی سبب شده تعامل با این برنامه‌ها جایگزین مسدود کردن اپلیکیشن‌های پیام‌رسان شود.

در دسترس بودن اینترنت در زمان انتخابات ۷ اسفند

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در ۷ اسفند ۱۳۹۴ در حالی برگزار شد که برخلاف انتخابات‌های برگزار شده در دولت نهم و دهم، در زمان انتخابات اینترنت دچار اختلال نشد. برقرار بودن اینترنت در زمان برگزاری انتخابات ۷ اسفند ۹۴ سبب شد که  حسن رئیس جمهوری اسلامی ایران در آخرین نشست خبری سال ۹۴ خود از دست اندرکاران وزارت ارتباطات برای برقرار اینترنت در این روز تشکر و قدردانی کرد .

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن