09173119959 مشاوره
۵ توصیه مارک کوبان به جوانان برای پیدا کردن شغل مورد علاقه خود

تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 اسفند 1394

بازدید : 2130

مارک کوبان یکی از چهره‌های مهم در تجارت آمریکا است. وی علاوه بر سرمایه‌گذاری‌ در بخش‌های مختلف رسانه‌ای صاحب یکی از باشگاه‌های بسکتبال در لیگ NBA نیز هست. مارک در کتاب خود برای جوانان تازه فارغ‌ التحصیل از دانشگاه، توصیه‌هایی دارد تا مسیر زندگی آینده‌ی خود را کشف کنند.

مارک کوبان یکی از کارآفرینان و سرمایه‌داران مشهور آمریکایی به حساب می‌آید. سهام‌دار اصلی تیم بسکتبال دالاس ماوریکس و چندین رسانه‌ی تصویری در ایالات متحده کار خود را با کار در کافه‌ها شروع کرد. مارک پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع لیسانس به شهر خود بر‌می‌گردد و در یک کافه استخدام می‌شود.

اگرچه وی تجربه‌ی زیادی در زمینه‌ی کامپیوتر نداشت، ولی به عنوان نماینده‌ی فروش یک شرکت کامپیوتری استخدام و در نهایت از شرکت اخراج می‌شود. با این حال مارک تصمیم به تاسیس یک شرکت در زمینه‌ی توزیع قطعات کامپیوتری می‌گیرد؛ شرکتی که بعد‌ها ارزشی ۶ میلیون دلاری پیدا می‌کند. مارک کوبان در سن ۳۱ سالگی یک میلیونر شده بود و توانست سرمایه‌ی لازم برای ورود به بقیه‌ی بخش‌های بازار را نیز بدست آورد.

مارک کوبان به تجارت در دنیای ورزش علاقه‌ی زیادی دارد و کتابی نیز درهمین زمینه به چاپ رسانده است. وی ۵ تجربه‌ی خود در دنیای کسب‌و‌کار را برای جوانانی که در آغاز دهه‌‌ی سوم از زندگی هستند و آرزوی پولدار شدن را با خود به همراه دارند بیان می‌کند.

۱- ارزان زندگی کنید   

ارزان زندگی کردن به معنای از دست دادن کیفیت کلی زندگی نیست. بنابراین قرار نیست خانه‌ی خود را با ۱۰ نفر شریک شوید و شب‌ها روی زمین بخوابید. با این حال مدیریت مالی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید یاد بگیرید و آن چیزی جز تمرکز بر نیازهای اصلی نیست. در نتیجه زمانی که کارت بانکی شما خالی است یا از دانشگاه وام گرفته‌اید، توجه به خرید‌های جانبی و کالاهای لوکس توجیه منطقی ندارد.

 مهم نیست کجا زندگی می‌کنید، مهم نیست چگونه زندگی می‌کنید، مهم نیست چه ماشینی سوار می‌شوید و در نهایت مهم نیست چه لباسی می‌پوشید. هر چقدر برای پرداخت صورتحساب‌های آخر ماه خود بیشتر تحت فشار باشید برای رسیدن به هدف خود بیشتر تلاش می‌کنید. با ارزان زندگی کردن گزینه‌های بیشتری خواهید داشت.

۲- شانس خود را آزمایش کنید

مسلما نباید انتظار پیدا کردن یک شغل ایده‌آل بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه را داشته باشید. با این حال نباید فرصت‌های محدود شغلی پیش آمده را نیز رد کنید. شما باید خود غرورتان را کنار بزنید و وارد دنیای کار شوید تا تجربه کسب کنید. بنابراین حتی کارهایی پیش پا افتاده نظیر کار در رستوران هم می‌تواند گزینه‌ای مفید باشد.

زمانی که وارد یک حرفه‌ می‌‌شوید، راه برای بیرون رفتن از آن نیز وجود دارد؛ پس اگر از کار خوشتان نیامد به دنبال یک کار دیگر باشید. پیدا کردن کار در مرحله‌ی اول فرآیندی سخت است؛ ولی وقتی کار خود را شروع می‌کنید از آن لذت خواهید برد. با گذشت زمان احساس تکرار به شما دست می‌دهد و خلاقیت شما می‌تواند راه برون رفت از وضعیت خسته‌کننده‌ی آن باشد.

۳- شغلی را پیدا کنید که به آن علاقه دارید

مارک در کتاب خود می‌نویسد:

اگر میزان دستمزدی که می‌گیرید برای شما اهمیت زیادی دارد، بنابراین شغلی که در آن مشغول به کار هستید برای شما جذابیت زیادی ندارد. این روش راهی آسان برای تعیین میزان دلبستگی به کار است. اگر شما به کاری که انجام می‌دهید آنقدر علاقه دارید که می‌توانید با درآمد بسیار کم آن زندگی کنید، پس بهتر است دنبال ندای قلب خود بروید.  

 البته این نقل قول نباید به بد بودن پول درآوردن یا پولدار بودن برداشت شود. صرفا باید میان علاقه‌های فردی و میزان درآمدی که از آن کار بدست می‌آورید یک تعادل منطقی وجود داشته باشد.  

۴- بیشتر از اینکه حرف بزنید عمل کنید

زمانی که مسیر اصلی زندگی خود را پیدا کردید، به جای آن که مدام در مورد آن حرف بزنید یا رویا پردازی کنید، برای نشان‌دادن توانایی‌های خود وارد عمل شوید. از نظر مارک کوبان مهم‌ترین دلیلی که باید حرفه‌ی خود را ادامه دهید پیشرفت مداوم در آن است. البته نباید در این میان فریب لقب‌هایی چون مدیریت را بخورید؛ پیشرفت واقعی در بالا رفتن فروش کلی شرکت شما است.

 به جای اینکه خود را به دیگران اثبات کنید، به آنها اجازه دهید که نتیجه‌ی کار شما را قضاوت کنند.  

۵- خوش بین باشید

باید در مسیر رسیدن به زندگی دلخواه خود شکست خوردن را یاد بگیرید. شکست خوردن برای رسیدن به آرامش، خیلی بهتر از شکست نخوردن در مسیری است که به آن ایمان ندارید؛ مسیری که فقط جیب شما را پر از پول می‌کند، ولی شما را به آرامش نمی‌رساند.

به خودتان بگویید باید تمام این مسیر را به ذهن بسپارم، باید تک تک شکست‌هایم را به یاد داشته باشم؛ چرا که برای رسیدن به هدف اصلی خود به آن‌ها نیاز دارم. مطمئنا با رسیدن به هدف خود، شیرینی آن خاطرات برای شما لذت‌بخش خواهد بود.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن