09173119959 مشاوره
چرا غذا خوردن پیش از خواب باعث ایجاد مشکلاتی برای مغز می‌شود؟

تاریخ انتشار : دوشنبه 7 دی 1394

بازدید : 1850

شاید برای شما هم پیش آمده تا نصف شب از خواب بیدار شده یا در زمان مسافرت، شب هنگام که معمولا باید در خواب باشید، فکر خوردن یک خوراکی به ذهنتان خطور کرده باشد.

براساس مطالعات انجام شده توسط دانشمندان، خوردن در میانه‌های شب که معمولا انسان در حال خواب است، باعث می‌شود تا ریتم خواب شبانه روز به هم خورده و در نتیجه کیفیت خواب بسیار کاهش پیدا کند.

مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا با آزمایش روی موش‌ محقق شده است. براساس اطلاعات ارائه شده موش‌های موجوداتی هستند که روزها به خواب می‌روند و شب هنگام به کار مشغول می‌شوند. دانشمندان موش‌های مورد آزمایش را به دو گروه تقسیم کرده و گروهی را در زمان روز در شرایطی قرار داده‌اند تا غذا بخورند. گروه دوم براساس رویه‌ی معمولی روزها خوابیده و شب‌ها بیدار بوده و غذای خود را در ساعات معمول دریافت کرده‌اند. نتیجه‌ی این آزمایش نشان داده که موش‌هایی که بصورت غیرمعمول غذا دریافت کرده‌اند، دیگر از برنامه‌ی خواب منظمی برخوردار نیستند.

همچنین باید به این موضوع نیز اشاره کرد که موش‌های مورد آزمایش در مقابل گروهی که از برنامه‌ی روتین خود پیروی می‌کنند، از نظر تست‌های حافظه‌ نیز ضعیف‌تر عمل کرده‌اند. ضمنا میزان پروتئین موسوم به CERB در بدن این موش‌ها نیز بسیار کاهش یافته است. این پروتئین کمک می‌کند تا بدن مغز و حافظه‌ی موش‌ها در امر یادگیری و اموراتی که استفاده از این ارگان را می‌طلبد، بهتر عمل کنند.

اما آیا این موضوع در مورد انسان‌ها نیز صادق است؟ هنوز نمی‌توان در این مورد به طور قطع سخن گفت؛ اما دانشمندان احتمال چنین واکنشی را از سوی انسان‌ها دور از ذهن تصور نمی‌کنند. بدن ما انسان‌ها نیز از یک چرخه‌ی ۲۴ ساعته پیروی می‌کند و هر عاملی نظیر خوردن در ساعات خواب که پتانسیل بر هم زدن این چرخه را داشته باشد، می‌تواند در عملکرد مغز و حافظه در سایر ساعت‌ها تاثیرگذار بوده و در این صورت مشکلاتی را ایجاد کند.

گزارش منتشر شده در eLIFE در این خصوص چنین می‌گوید:

ما هنوز در این مورد که آیا الگوی تغییرات در مورد انسان‌ها نیز اثر مشابهی دارد، مطمئن نیستیم؛ اما نگاهی به شغل‌هایی که کار کردن در شیفت‌های شبانه را می‌طلبند، تا حدودی این حقیقت را در مورد انسان‌ها اثبات کرده است. ساعات خوردن غذا تاثیر شگرف و مخربی در میزان خوب افراد ندارد، اما الگوی زمانی بدن انسان را به هم می ‌ریزد و از این‌رو خواب انسان در چرخه‌ی شبانه‌روزی به هم می خورد.

مشکلی که به آن اشاره کردیم را نمی‌توان تنها نتیجه‌ی خوردن وعده‌های غذایی یا میان وعده در میانه‌های شب دانست. این روزها عوض شدن ساعات وعده‌های غذایی که در اثر مسائل و مشکلات تحمیل شده توسط زندگی مدرن است، گریبان بسیاری از مردم در کشور‌های توسعه یافته را گرفته است. جابجایی وعده‌های غذایی می‌تواند به ارگان‌های بدن نیز آسیب برساند.البته برای اطمینان از این موضوع باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که همه در مورد لزوم داشتن خواب کافی در انسان‌ها به توافق رسیده‌اند و همگان این موضوع را قبول دارند.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن