09173119959 مشاوره
تکنیک های بد سئو

تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 شهریور 1394

بازدید : 4818

سئو دنیای تغییرات و تحولات مدام است. پس جای تعجب نیست که برخی روش‌های بهینه‌سازی، پس از چندی عمرشان به سر برسد و کارایی خودشان را از دست بدهند.

امسال، سال ۲۰۱۵ است. اما هر چه جلوتر آمده‌ایم، دنیای سئو برای بازاریابان اینترنتی آسان‌تر نشده است. مخصوصا با توجه به آپدیت‌های الگوریتم پاندا و پنگوئن که در طی چند سال اخیر اتفاق افتاده‌اند، جای تعجب نیست که وضعیت دنیای سئو، دائم در حال تغییر و تحول باشد.

این تغییرات پی‌درپی، ایجاب می‌کند که بازاریابان اینترنتی، تکنیک‌های خود را به سرعت و به موقع تغییر دهند و این تکنیک‌ها را با توجه به آخرین دستورالعمل‌هایی که موتورهای جستجو بر الگوریتم‌هایشان اعمال می‌کنند، تطبیق داده و هماهنگ کنند. در طول این مقاله سعی می‌کنم شما را با تکنیک‌های منسوخ شده‌ی سئو که دیگر نباید استفاده کنید، آشنا کنم. بیایید روراست باشیم. برخی از ما، همچنان از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنیم و بعضا روی آن‌ها تعصب هم داریم؛ اما این تکنیک‌ها مدت‌هاست که دیگر جواب نمی‌دهند. خوب است اگر راهی را اشتباه رفته‌ایم، به جای پافشاری بر مسیر اشتباه، در جاده‌ی اصلاح قدم بگذاریم.

تکنیک‌هایی که در زیر می‌آیند، بنا به موردکاوی‌های (Case Study) بسیار و به تایید بسیاری متخصصان، دیگر اثربخشی گذشته را ندارند و جواب نمی‌دهند. با زومیت همراه باشید تا بیش‌تر با آن‌ها آشنا شوید:

۱- تولید بک‌لینک‌های بیش‌تر برای افزایش رتبه

backlinkدر گذشته، قسمت اصلی هر پروسه‌ی سئویی این بود که بدون آنالیز دامین لینک‌دهنده و لینک‌های داده شده، تا جایی که می‌توانستیم، برای سایتمان بک‌لینک تولید کنیم. آن روزها، انجام این کار، افزایش رتبه‌ی سایت‌مان را تضمین می‌کرد.تولید و جذب بک‌لینک، هم‌چنان جزء فاکتورهای اساسی سئو است. بر طبق داده‌های اطلاعاتی وب‌سایت Search Metrics، تولید بک‌لینک، جزء ۵ فاکتور اصلی افزایش رتبه سایت است؛ اما شیوه‌ی تولید بک‌لینک با آن‌چه در گذشته انجام می‌شد، کاملا متفاوت است.

تغییرات در نوع جذب و تولید بک‌لینک، حول و حوش آپدیت پنگوئن ۲.۰ در مه ۲۰۱۳ اتفاق افتاد. به واسطه‌ی تغییراتی که آن زمان  رخ داد، امروز، کیفیت بک‌لینک‌ها اولویت اصلی در تولید بک‌لینک شده است؛ و نه تعداد و کمیت آن‌ها. به همین دلیل، اگر بدانید که چطور باید بک‌لینک مناسب تولید کنید، گاهی اوقات، چند بک‌لینک محدود، اما با کیفیت، می‌توانند تاثیر بسیار بیش‌تری نسبت به تعداد زیادی بک‌لینک بی‌کیفیت داشته باشند.

۲- پر کردن مطالب از کلمات کلیدی برای افزایش رتبه

 در گذشته، بسیار مهم بود که مطالبی که در وب‌سایتتان منتشر می‌کنید، عینا حاوی کلمات کلیدی مد نظرتان باشد و داخل متن مطالب را از کلمات کلیدی مختلف پر کنید. اما حالا دیگر این موضوع اهمیت سابق را ندارد. اکنون، گوگل از شیوه‌ی ایندکس معنایی نهفته (latent semantic indexing - LSI) استفاده می‌کند. این سیستم ایندکس از فوریه‌ی ۲۰۰۴ مورد توجه گوگل قرار گرفت و از آن پس، با هر آپدیتی که به الگوریتم‌های گوگل اضافه شد، بیش‌تر و بیش‌تر اجرایی شد.

  سیستم ایندکس جدید، به این صورت است که روبات‌های گوگل، محتوای موجود در صفحه‌ی وب‌سایت را کراول می‌کنند و پرتکرارترین کلمات و عبارات موجود در متن، با یکدیگر ترکیب شده و به عنوان کلمه کلیدی آن صفحه شناخته می‌شود. سیستم ایندکس معنایی نهفته یا همان LSI، هم‌چنین، در محتوای صفحه به دنبال کلمات و عباراتی که مترادف با کلمه کلیدی اصلی صفحه است، می‌گردد.

امروزه، بیش از هر چیزی، مهم این است که وب‌سایت خود را به منظور فراهم ساختن تجربه‌ی لذت‌بخش کاربران طراحی و بهینه‌سازی نمایید. این بدان معناست که دیگر نیازی نیست شما کلمات کلیدی مد نظرتان را به زور در محتوای صفحه جاسازی کنید. محتوا را برای کاربر بنویسید، نه برای روبات‌های گوگل. موتورهای جستجو با استفاده از کلمات و عبارات مترادف و مرتبط، خودشان متوجه منظور شما خواهند شد.

۳- تمرکز فقط روی بک‌لینک و محتوا

 حدود ۵ سال پیش از این، سئو به ایجاد بک‌لینک‌های بسیار زیاد و تولید محتوای خوب محدود می‌شد. انجام دادن همین دو مورد، افزایش رتبه‌ی شما را تقریبا تضمین می‌کرد. اما امروزه، این‌طور نیست. اگر دقت کنید، اغلب وب‌سایت‌هایی که رتبه‌های خوبی کسب کرده‌اند، مخطبین بسیاری در شبکه‌های اجتماعی دارند. متخصصین سئو بر سر این که تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سئو به صورت مستقیم یا غیرمستقیم است، همچنان در حال بحث هستند؛ اما هیچ‌کس نفس تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر سئو را نفی نمی‌کند.

بگذارید این‌طور نگاه قضیه بکنیم: هر چه مخاطبان شما در شبکه‌های اجتماعی بیش‌تر باشند، چشمان بیش‌تری به وب‌سایت شما دوخته می‌شوند. و هر چه نگاه بیش‌تری روی وب‌سایت شما دوخته شده باشد، بک‌لینک‌های بیش‌تری می‌گیرید و ترافیک بیش‌تری جذب خواهید کرد. علاوه بر این موارد، شبکه‌های اجتماعی منبع بسیاری خوبی برای انتشار مناسب مطالب وب‌سایت شماست و  باعث ایجاد کشش زیادی در مخاطبان‌تان خواهد شد.

۴- ایجاد صفحات بیش‌تر برای جذب ترافیک زیادتر

 برخی افراد چنین گمان می‌کنند که با تولید صفحات زیادتر، می‌توانند ترافیک بیش‌تری برای وب‌سایتشان جذب کنند. حال این‌که، همچون موضوع بک‌لینک‌ها، ایجاد محتوای زیاد، فقط به قصد تولید صفحات بیش‌تر، کمکی به شما نخواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که حتما اولویت شما در تولید محتوا بر کیفیت آن باشد و نه بر تعداد و کمیت مطالب. اگر محتوای خوبی نداشته باشید، هر تعداد هم که صفحات مختلف ایجاد کنید، هیچ سودی به حال شما نخواهد داشت.

آپدیت‌های الگوریتم پاندای گوگل که در فوریه‌ی ۲۰۱۱ منتشر شد، شناسایی محتوای بد را هر روز، بیش‌تر و بیش‌تر ممکن می‌سازد. این روزها، اگر وب‌سایتی محتوای ضعیف تولید کند، ممکن است با جریمه‌های گوگل مواجه شود. پس اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما محتوای خوبی تولید می‌کند که مخاطبان‌تان مایل به مطالعه‌ی آن هستند.

۵- افزایش رتبه برای جذب ترافیک بیش‌تر

یک تصور غلط در میان اهالی وب رایج است که افزایش رتبه‌ی وب‌سایت را مساوی با افزایش ترافیک از سوی موتورهای جستجو می‌بینند. بله؛ درست است که کاربران، شما را در بالای فهرست جستجو، بهتر می‌بینند، اما این به معنای افزایش کلیک روی لینک وب‌سایت شما (click-throughs) نیست. ۲ دلیل برای این امر وجود دارد:

Keywordالف) ممکن است استراتژی کلمات کلیدی شما، استراتژی درستی نباشد. به این معنا که شما در کلماتی رتبه‌ی بالا کسب کرده‌اید که به موضوع و حوزه‌ی کار وب‌سایت شما ارتباطی ندارد.

ب) متا دیسکریپشن وب‌سایت و صفحات وب‌سایت شما برای مخاطب جذاب نیست و آن‌ها را به کلیک کردن ترغیب نمی‌کند.

برای حل کردن این مشکلات، باید با استفاده از گوگل ادوردز، استراتژی کلمات کلیدی مناسبی تهیه کنید و کلمات و عباراتی را انتخاب کنید که به کسب‌و‌کار شما ارتباط دارند. همچنین برای مشکل دوم، باید متا دیسکریپشن‌هایی بنویسید که برای مخاطبان جذاب باشد و آن‌ها را برای ورود به سایت ترغیب کند. راه‌حل ساده‌ای که برای تولید متا دیسکریپشن‌های خوب وجود دارد این است که با خودتان تصور کنید که اگر شما می‌بودید، چه جملات و عباراتی شما را مجاب می‌کرد روی این لینک کلیک کنید.

۶- وبلاگ‌نویسی مهمان در ابعاد وسیع، برای ایجاد اعتبار در سئو 

GuestBlogger

قبل از الگوریتم پنگوئن ۲.۰ که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، هر کس، در هر جایی که می‌توانست، مطلب خوب یا بدی را در آن‌جا منتشر می‌کرد تا در ازای آن، یک بک‌لینک به وب‌سایتش داده شود. ضمن این‌که کیفیت محتوا اهمیت چندانی نداشت، در اغلب اوقات، محتوای تولید شده، ارتباطی هم به وب‌سایت نویسنده‌ی آن نمی‌داشت؛ بلکه صرفا راهی بود برای تولید بک‌لینک‌های بیش‌تر.

وبلاگ‌نویسی مهمان از آن زمان تا امروز، فوق‌العاده تغییر کرده است. امروزه، اگر شما قصد دارید یکی دو تا پست مهمان در وب‌سایت‌های دیگر بگذارید، بسیار مهم است که این وب‌سایت‌ها، معتبر و مرتبط به وب‌سایت شما باشند. وبلاگ‌نویسی مهمان در مقایس کوچک، و در صورتی که به شیوه‌ی درست و اخلاقی آن اجرا شود، می‌تواند مزایایی داشته باشد.

۷- پر کردن عنوان‌ها از کلمات کلیدی، برای افزایش رتبه

پر کردن مطالب سایت از کلمات کلیدی مختلف را، کیورد پرکنی یا همان کیورد استافینگ (Keyword stuffing) می‌گویند. یعنی در یک متن بسیار کوتاه، تعداد بسیار زیادی کلمات کلیدی را باربط و بی‌ربط بگنجانیم. خود گوگل، از طریق مت کاتس در سال ۲۰۰۷ به ما اخطار داده است که برای کسب رتبه‌های بالاتر، کیورد استافینگ انجام ندهیم. اما برخی وبمسترها، صحبت‌های مت کاتس را جدی نگرفتند؛ تا این‌که گوگل هر سال با آپدیت‌های جدید الگوریتم‌هایی مانند الگوریتم پاندا به میدان آمد. الگوریتم‌هایی که ساخته شده بودند برای کشف محتوای ضعیف.

کیورد استافینگ بازی بسیار خطرناکی‌ست. این تاکتیک قدیمی، صراحتا با دستورالعمل وبمستر گوگل در تناقض است. و از آن‌جایی که آپدیت الگوریتم‌های مختلف، گوگل را سال به سال در تشخیص محتوای ضعیف، پیشرفته‌تر می‌کند، شما با کیورد استافینگ، وب‌سایت خود را در معرض خطر مستقیم جریمه‌های گوگل قرار خواهید داد.

۸- وقت خود را با قرار دادن عکس در مطالب تلف نکنید

برای مدت‌های طولانی، غفلت از قرار دادن عکس در مطالب وب‌سایت، مشکلی نداشت. شما می‌توانستید با استفاده از برچسب‌های جایگزین (Alt Tags) و نام فایل‌های عکس‌ها، مطالب خود را ایجاد و رتبه‌های مناسبی کسب کنید. امروزه، اهمیت سئوی داخل سایت (Op-Page SEO) از هر زمان دیگری، بیش‌تر شده است و عدم استفاده از عکس‌ها در مطالب سایت، سئوی داخل سایت شما را از موهبت بزرگی محروم می‌سازد و از کیفیتی که می‌توانید داشته باشید، کم خواهد کرد.

موتورهای جستجو قادر به دیدن عکس‌های وب‌سایت شما نیستند؛ بنابراین لازم است که با قرار دادن برچسب‌های متنی جایگزین مناسب و ایجاد نام مرتبط برای فایل عکس‌ها، گوگل را برای درک موضوع و ماهیت عکس‌ها کمک کنید. اگر برچسب‌های جایگزین عکس‌ها را استفاده نکنید، در واقع از میزان قابل رویت بودن سایت خود در محیط اینترنت کاسته‌اید.

۹- سایت را در دایرکتوری‌های بسیاری ثبت کرده تا بک‌لینک‌های بیش‌تری کسب کنید

در تاریخ ۲۴ آپریل ۲۰۱۲ میلادی، گوگل اولین نسخه از الگوریتم پنگوئن خود را منتشر کرد. الگوریتم پنگوئن که پس از آن تاریخ، آپدیت‌های بسیاری داشته است، روی شناسایی و کشف وب‌سایت‌های دارای بک‌لینک‌های مصنوعی و غیرواقعی متمرکز شده است. هر بازاریاب و وبمستری باید اطمینان حاصل کند که تنها بر کمیت بک‌لینک‌ها تمرکز نداشته باشد و سایت خود را برای کسب بک‌لینک، در هر دایرکتوری نامعتبری ثبت نکند تا بک‌لینک‌های اسپم و مصنوعی به سایت‌ش اضافه نشوند.

به جای دایرکتوری‌های نامعتبر بسیار، بایستی بر دایرکتوری‌های معتبر و مرتبط تمرکز داشته باشید و وب‌سایت خود را در آن‌ها ثبت کنید. دایرکتوری‌های معتبر، استانداردهای مشخص خود را دارند. ثبت لینک در دایرکتوری‌های معتبر و مرتبط، علاوه بر دریافت بک‌لینک‌های معتبر، باعث می‌شود مردم با شرکت و وب‌سایت شما آشنا شوند. شناسایی دایرکتوری‌های معتبر و تشخیص آن‌ها از دایرکتوری‌های نامعتبر بسیار ساده است؛ اما اگر نمی‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید، ریسک نکنید و وب‌سایت خود را آن‌ها ثبت ننمایید.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از این تکنیک‌های منسوخ شده هنوز هم استفاده می‌کنید، بهتر است هرچه سریع‌تر وضعیت سئوی وب‌سایت خود را سر و سامان ببخشید و برای ادامه‌ی کار، استراتژی سئوی خود را تغییر دهید. دست به کار شوید، محتوای باکیفیت و مفید تولید کنید و بک‌لینک‌های طبیعی، مرتبط و معتبر کسب کنید.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن