09173119959 مشاوره
۵ راز خوشبختی بیل گیتس و دیدگاه کارشناس لایف کوچینگ مجله فوربز

تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 اردیبهشت 1399 ( 9:10:51 )

بازدید : 1633

بیل گیتس در جدیدترین نشست آنلاین «هرچه می‌خواهید از من بپرسید» نشان داد که به جز پول، چیزهای دیگری هم هستند که انسان را خوشحال می‌کنند. با ویرلن همراه باشید تا ۵ راز خوشبختی بنیان‌گذار مایکروسافت را به شما بگوییم.

راز خوشبختی بیل گیتس
توصیه‌ها و صحبت‌های افراد موفق همیشه مورد توجه مردم هستند؛ اما برخی مواقع، مردم بعضی از دیدگاه‌های مشاوران و افرادی که در زمینه (لایف کوچینگ) یا همان (مربگیری زندگی) فعالیت دارند را نادیده می‌گیرند!

حقیقت این است که بیشتر مردم دوست دارند به درس‌هایی که یک میلیاردر از زندگی می‌دهد، توجه کنند. اگرچه ممکن است مربیان زندگی و مشاورها بسیار پولدار نباشند، اما نباید فراموش کرد که اغلب میلیاردرها هم «فوق‌العاده خوشحال» نیستند.

رد پای این طرز فکر را می‌توان در نشست ۳۰ دقیقه‌ای «هرچه می‌خواهید از من بپرسید» دومین مرد ثروتمند دنیا، بیل گیتس، در شبکه اجتماعی ردیت جستجو کرد؛ جایی که کاربران، دو سوال بسیار شخصی از بنیان‌گذار مایکروسافت پرسیدند:

آیا شاد هستی؟

در مجموع، چه چیزی تو را خوشحال می‌کند؟

پاسخ‌های بیل گیتس نه‌فقط هوشمندانه، بلکه بسیار مقرون‌به‌صرفه هم بود؛ چیزهایی که هر کسی می‌تواند آنها را در زندگی داشته باشد و تجربه کند.

بیل گیتس

رِمی بلومِنفِلد (Remy Blumenfeld) از مجله فوربز که در زمینه لایف کوچینگ فعالیت دارد، می‌گوید سوالات و چیزهایی مثل شادی را قبول ندارد؛ در عوض، او ترجیح می‌داد که مردم در مورد میزان ثروت، تحقق اهداف یا سخاوتمندی او می‌پرسیدند. با این حال، بیل گیتس با ۶۴ سال سن در پاسخ به اولین سوال گفت:

بله! وقتی در سن ۳۰ سالگی بودم، فکر نمی‌کردم که مردم در سن ۶۰ سالگی چندان باهوش باشند یا تفریحات زیادی داشته باشند. حالا دیدگاه من مخالف آن است. اگر در مورد ۲۰ سال آینده از من بپرسید، به شما خواهم گفت انسانی که ۸۰ سالگی را می‌گذارند، تا چه اندازه باهوش است.

در مورد سوال دوم، بیل گیتس این‌گونه پاسخ داد:

اخیرا برخی افراد گفته‌اند که وقتی فرزندان من در زندگی موفق هستند، احساس بسیار ویژه‌ای خواهید داشت و من به عنوان یک پدر کاملا موافق هستم. برخی مواقع، دنبال کردن تعهداتی که نسبت به خودتان دارید -مثل تمرین بیشتر- هم به بهبود خوشحالی شما کمک می‌کنند.

بر خلاف بلومنفلد، گیتس یک مربی زندگی نیست. در سوی دیگر، بلومنفلد هم یک میلیاردر نیست. به همین جهت، احتمالا ترکیب دیدگاه‌های او به عنوان یک فرد دانا و مطمئن با دومین مرد ثروتمند دنیا می‌تواند برای شما جالب باشد.

اسرار خوشبختی بیل گیتس از نگاه بلومنفلد
 

 

با شخصیت خود در ۲۰ سال آینده سخن بگویید
برای اینکه چشم‌انداز خوبی از مشکلات‌تان پیدا کنید، هیچ راهی مطمئن‌تر از صحبت کردن با خودِ درونی‌تان در ۲۰ سال دیگر نیست. خودِ آینده شما، شخصیتی بسیار دانا و آگاه است. او می‌داند که چه چیزی باعث خوشحالی، آرامش و راحتی شما می‌شود. همان‌طور که بیل گیتس هم اشاره می‌کند، اغلب ما در سنین ۴۰، ۶۰ یا ۸۰ سالگی، با خودِ ۲۰ ساله‌مان در حال صحبت هستیم. البته، این صحبت‌ها تصدیق‌کننده زندگی نیستند زیرا در سن ۵۰ سالگی، خود ۲۰ ساله شما فکر می‌کند که پیر شده‌اید و دیگر توان انجام هیچ کاری را ندارید. در سوی دیگر، خود ۷۰ ساله شما به شخصیت ۵۰ ساله شما خواهد گفت که هیچ‌وقت نمی‌توانی بسیار جوان یا قدرتمند باشی.

شخصیت شما در ۲۰ سال آینده، عاقل است. او می‌داند که نباید در مورد چیزهای بی‌اهمیت نگران بود. او می‌داند که چه چیزی باعث خوشحالی شما می‌شود.

وقتی که تنها هستید، برای ۱۵ دقیقه به شخصیت خود از آینده فکر کنید. یک توصیه مهم: اگر در سنی هستید که احساس می‌کنید واقعا نمی‌توانید تا ۲۰ سال آینده زنده باشید، اما هنوز به دنبال توصیه‌ای خردمندانه از خودتان هستید، تصور کنید که از بالای آرامگاه‌تان در حال صحبت با خودتان هستید. شخصیت مرده شما می‌گوید چه کاری را انجام دهید و دور چه چیزهایی را خط بکشید؟

بیل گیتس

به تعهدات خود پایبند باشید
هیچ چیزی به اندازه انجام کاری که گفته بودید انجام می‌دهید، نمی‌تواند احساسی عالی از توانایی و قدرت را در شما ایجاد کند. مربیان زندگی که در زمینه توانمندسازی افراد فعالیت دارند، این اتفاق را «تجلی» می‌نامند. هرچند، احتمالا گیتس آن را با عبارت‌هایی مثل «حرف ذهن خودتان را گوش دهید» یا «انجام هدفمند کارها» توصیف خواهد کرد.

هیچ‌کدام از ما قادر به کنترل تمام نتایج نیستیم، ولی همه ما می‌توانیم کنترل انجام کارهایی را که گفته‌ایم انجام می‌دهیم، داشته باشیم. این کار باعث می‌شود که شدیدا احساس زنده بودن کنیم. به علاوه، این کار باعث جذب سایرین به سمت ما می‌شود.

اهمیت بسیاری دارد که بهترین خودتان باشید ، زیرا اگر به تعهدات خود پایبند نباشید، نه‌تنها دیگران به شما اعتماد نخواهند کرد، بلکه باور شما به خودتان نیز کاهش پیدا می‌کند. وقتی روی خودتان حساب نکنید، زندگی چگونه می‌تواند لذت‌بخش باشد؟

بیل گیتس

سخاوتمند باشید
او در پاسخ خود به این موضوع اشاره نکرد، ولی انجام کارهای خیرخواهانه و پول دادن به دیگران، بخشی از شخصیت بیل گیتس است. ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۷، موسسه Bill & Melinda Gates Foundation، مبلغی به ارزش ۵۰٫۷ میلیارد دلار را صرف کارهای خیرخواهانه کرد.

سخاوتمندی و پول دادن به دیگران حس خوبی در ما ایجاد کرده و برای سلامت و حق‌شناسی ما مفید است. جمله‌ای که David Steindl-Rast در یکی از همایش‌های TED بیان کرد را به یاد داشته باشید:

«این خوشحالی نیست که ما را قدردان می‌کند، بلکه حق‌شناسی است که باعث نشاط ما می‌شود.»

بیشتر ورزش کنید
بیل گیتس به عنوان یک تنیسور، حالا می‌داند که در درجه اول، ورزش کردن برای بهبود سلامتی روحی او خوب است.
همچنین اثبات شده است که ورزش با ترشح هورمون سروتونین که به تنظیم حالت روحی، خواب و اشتها توسط مغز کمک می‌کند، نقش بسزایی در از بین بردن افسردگی مزمن دارد. ورزش کردن باعث افزایش سطح اندورفین‌ها می‌شود؛ هورمون‌هایی طبیعی که حال روحی ما را خوب می‌کنند. این هورمون‌ها همچنین اثر استرس بر روی مغز شما را محدود کرده و به شما کمک می‌کند که الگوهای خواب خود را باز هم به حالت طبیعی برگردانید.

ورزش کردن، حس موفق بودن را در شما ایجاد می‌کند.

مقاله مرتبط: بدترین ترس بیل گیتس چیست؟!

بیل گیتس

به افرادی که دوست‌شان دارید، عشق بورزید
این جمله بیل گیتس که «وقتی فرزاندن شما موفق هستند، احساس شما ویژه است» احساس بسیار خوبی را منتقل می‌کند. یکی از پنج نگرانی اصلی مردم قبل از مردن،  این است که می‌گویند «زمان بیشتری را صرف افرادی نکرده‌اند که عاشق آنها بوده‌اند.» این مورد را کنار یکی دیگر از معمول‌ترین افسوس‌ها در میان مردان، اینکه «آرزو می‌کنم زمان خیلی زیادی را در دفتر کارم نبودم» بگذارید تا متوجه اهمیت موضوع تعادل میان زندگی و کار شوید.

قطعا بسیاری از شما این‌گونه فکر می‌کنید: «این‌ها خیلی خوب هستند، ولی حتما داشتن چندصد میلیون دلار به شادتر بودن من کمک خواهد کرد.» شاید واقعا این‌گونه باشد؛ ولی همان‌طور که در پاسخ گیتس می‌بینیم، وقتی که شما روی خودتان حساب می‌کنید و دیگران هم همینطور هستند، وقتی که شما احساس خوبی نسبت به وضعیت روحی و فیزیکی خود داشته باشید و افرادی را که عاشقانه دوست دارید در اولویت قرار می‌دهید، احساسی بهتر در مقایسه با یک میلیارد خودخواه و تنها خواهید داشت.

مقاله مرتبط: عقیده عجیب وارن بافت و بیل گیتس درباره زندگی!

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن