09173119959 مشاوره
ایلان ماسک بیش از ۱۰۰ ساعت در هفته کار می کند و از تعطیلات متنفر است

تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آبان 1398 ( 11:37:46 )

بازدید : 2223

ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت‌هایی مثل تسلا و اسپیس ایکس می‌گوید رفتن به تعطیلات، شما را می‌کشد! اما چرا این کارآفرین حوزه تکنولوژی چنین دیدگاهی در مورد تفریح و تعطیلات دارد

داستان موفقیت ایلان ماسک


بعد از موفقیت استارتاپ های اینترنتی ایلان ماسک، این کارآفرین مشهور در آخرین سال‌های دهه ۱۹۹۰ به جایگاهی رسید که همه می‌خواستند قرار بگیرند: a dotcom millionaire (افرادی که پیش از سال ۲۰۰۰ از طریق اینترنت به ثروت میلیون دلاری رسیدند).

در سال ۱۹۹۹، ایلان ماسک اولین شرکت خود یعنی Zip2 را به ارزش تقریبا ۳۰۰ میلیون دلار به Compaq فروخت. پس از آن، او پروژه مربوط به X.com را کلید زد؛ چیزی که نهایتا به PayPal تبدیل شد. در سال ۲۰۰۲، PayPal نیز به ارزش ۱٫۵ میلیارد دلار به کمپانی eBay فروخته شد.

همان سال، ایلان ماسک کمپانی فضایی اسپیس ایکس را که ارزش آن در حدود ۳۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، تاسیس کرد. این پایان ماجرا نبود زیرا یک سال بعد در سال ۲۰۰۳، تسلا نیز توسط این نابغه اهل آمریکا تاسیس شد. در حال حاضر تسلا یکی از شرکت‌های خودروسازی بزرگ دنیاست که ارزش آن چیزی در حدود ۵۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

ایلان ماسک

اگرچه طی این سال‌ها ایلان ماسک بسیار موفق بود، ولی جالب است بدانید که او زمان خود را به چیزی جز کار اختصاص نمی‌دهد!

در حقیقت، ماسک می‌گوید «تعطیلات شما را خواهند کشت!»

علت تنفر ایلان ماسک از تعطیلات
اما چرا ماسک تا این اندازه از تعطیلات بیزار است؟ شاید بخشی از این موضوع به خاطر کار باشد. پیش‌تر ماسک در برنامه Recode Decode اعلام گفته بود که برای راه‌اندازی موفقیت‌آمیز استارتاپ هایش، مجبور بوده بیش از ۱۰۰ ساعت در هفته کار کند!

هرچند، بعد از گذشت این سال‌ها هنوز چیزی تغییر نکرده است. برای مثال در سال ۲۰۱۸، ماسک رسیدگی سریع‌تر به کار توسعه خودروهای Model 3، شب را در کارخانه می‌خوابید. او در برنامه CBS This Morning در گفتگو با Gayle King، ضمن اشاره به اینکه مدیران ارشد اجرایی مشقت بیشتری را نسبت به سایر مردم تجربه می‌کنند و برای مثال به تعطیلات نمی‌روند، گفت:

فرصت کافی برای اینکه به خانه بروم و دوش بگیرم، ندارم!

علاوه بر کار تمام‌وقت، ماسک -کسی که می‌گوید فقط تعطیلات انگشت‌شماری را تجربه کرده- همیشه شانس بسیار بدی در تعطیلات داشته است. در سال ۲۰۱۵ او در تلویزیونی دانمارکی گفت که در بیش از دو دهه کار و فعالیت، فقط ۲ مرتبه به تعطیلات رفته و هر دو دفعه نیز برایش مشکل‌ساز بوده است:

طی ۱۲ سال گذشته، من فقط دو مرتبه سعی کردم که یک هفته از کار کردن دور شوم. نخستین باری که یک هفته به تعطیلات رفتم، راکت اوربیتال ساینسز (Orbital Sciences) منفجر شد و سپس در همان هفته، راکت کمپانی ویرجین گلکتیک Richard Branson هم منفجر شد.

دومین مرتبه‌ای که یک هفته به تعطیلات رفتم، موشک شرکت خودم منفجر شد. درسی که اینجا گرفتم این بود که نباید یک هفته به تعطیلات رفت.

حتی پیش از آن، سپتامبر سال ۲۰۰۰ و زمانی که ماسک به همراه اولین همسر خود یعنی «جاستین» به ماه عسل رفته بود، اتفاق ناخوشایندی برای او رخ داد. در آن زمان، ماسک سمت مدیر ارشد اجرایی X.com را بر عهده داشت و هنگامی که همراه با جاستین در هواپیما بود، مدیران شرکت با ارسال نامه‌ای مبنی بر عدم اطمینان به ماسک و توانایی‌هایی او برای هیئت مدیره، پیتر تیل (Peter Thiel) را جایگزینش کردند. وقتی که ماسک برای گذراندن ماه عسل به شهر سیدنی رسید، سریعا با هواپیما به پالو آلتو (Palo Alto – شهری در ایالت کالیفرنیا) بازگشت!

این داستان در کتاب «ایلان ماسک: تسلا، اسپیس ایکس و جستجو برای آینده‌ای خارق‌العاده» به قلم Ashlee Vance شرح داده شده است.

ایلان ماسک

اما شاید بدترین تجربه ماسک از تعطیلات زمانی بود که او و جاستین تصمیم گرفتند که دسامبر همان سال مجددا به ماه عسل بروند.

ماسک برنامه‌ای دو هفته‌ای را برای سفر به برزیل و آفریقای جنوبی ترتیب داد. زمانی که آنها در آفریقای جنوبی بودند، ایلان ماسک به شدیدترین نوع مالاریا دچار شد. پس از اینکه دو بیمارستان در مورد بیماری او تشخیص نادرستی داشتند، نزدیک بود که ماسک جان خود را از دست بدهد! ماسک در کتابی که بالاتر به آن اشاره کردیم، این‌چنین می‌گوید:

این درس من از تعطیلات است. تعطیلات شما را خواهند کشت!

البته بعد از تعطیلات فاجعه‌باری که ماسک تجربه کرده بود، او حداقل دو مرتبه برای تعطیلات به شیلی و استرالیا رفته است.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن