09173119959 مشاوره
آموزش تولید محتوای ویدیویی برای شبکه های اجتماعی، با هدف افزایش مخاطبان و مشتریان

تاریخ انتشار : یکشنبه 5 آبان 1398 ( 12:32:11 )

بازدید : 1396

محتوای ویدیویی یکی از اثرگذارترین انواع محتوا هستند که اگر به درستی از آنها استفاده کنید، می‌توانید مشتریان و فروش خود را چندبرابر کنید. در این مقاله، روش تولید ویدیوهای اثربخش برای شبکه های اجتماعی را آموزش خواهیم داد.

محتوای ویدیویی یکی از اثرگذارترین انواع محتوا هستند که اگر به درستی از آنها استفاده کنید، می‌توانید مشتریان و فروش خود را چندبرابر کنید. در این مقاله، روش تولید ویدیوهای اثربخش برای شبکه های اجتماعی را آموزش خواهیم داد.

 

آموزش ساخت ویدیو برای اینستاگرام

آخرین باری که یک ویدیو در اینستاگرام یا توییتر دیدید چه زمانی بود؟ من حدس می‌زنم روز گذشته. علت این حدس این است که ویدیو ها یکی از قدرتمندترین قالب‌های محتوا در شبکه های اجتماعی هستند. شما بدون داشتن یک ویدیوی رودررو و مناسب نمی‌توانید قدم مهمی در دیجیتال ماکتینگ بردارید؛ موضوعی که البته دلیلی روشن دارد. در شبکه های اجتماعی، محتوای ویدیویی عملکرد بهتری از دیگر انواع محتوا دارند و نه‌تنها مردم تعامل بیشتری با ویدیوها داشته و آنها را بیشتر از متن و عکس به خاطر می‌سپارند، بلکه پست‌هایی در شبکه های اجتماعی که ویدیو دارند، به صورت میانگین، ۴۸ درصد بازدید بیشتری داشته و اشتراک‌گذاری آنها نیز در مقایسه با دیگر انواع محتوا به شکل قابل توجهی بیشتر است.

اساسا، اگر شما هیچ ویدیویی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک نمی‌گذارید، از این پس باید به‌کارگیری آنها را مد نظر قرار دهید. در ادامه، نکاتی برای تهیه محتوای ویدیویی اثربخش‌تر در رسانه های اجتماعی را بیان می‌کنیم که رعایت آنها می‌تواند به افزایش تعداد مخاطبان و مشتریان منتهی شود.

 

پیش از شروع تولید محتوای ویدیویی ، به داستان فکر کنید

یکی از دلایل کلیدی برای اینکه ویدیوها عملکردی بسیار خوب در شبکه های اجتماعی دارند، قصه گویی بسیار آسان در آنها است.

بدون داشتن داستان یا هدف مشخص، نتیجه مطلوب را از محتوای ویدیویی خود نخواهید گرفت؛ پس قبل از اینکه نخستین کار ویدیویی خود را در مقابل چشمان مخاطبان قرار دهید، این سوالات را از خود بپرسید:

  • هدف ویدیو چیست؟ در مورد این فکر کنید که می‌خواهید مخاطبان بعد از مشاهده ویدیوی شما چه کاری انجام دهند. شاید هدف شما، برندینگ و افزایش آگاهی در مورد محصول جدید شما باشد یا شاید بخواهید مردم را برای خرید تشویق کنید.
  • داستان ویدیوی شما چیست؟ در مورد این فکر کنید که چگونه می‌خواهید هدف‌تان را به داستان تبدیل کنید و به چه روایتی برای جذب مردم به هدف نهایی نیاز دارید.
  • مخاطبان شما چگونه با ویدیوی شما ارتباط برقرار خواهند کرد؟ در این مورد فکر کنید که چگونه می‌خواهید به مخاطبان خود کمک کنید که با داستان، برند و محصول شما در ویدیو ارتباط برقرار کنند.
  • آیا من برای بیننده‌های ویدیوی خود ارزش قائل شده‌ام؟ در مورد این فکر کنید که چگونه مخاطبان خود را با قصه‌ای که در نظر گرفته‌اید، مشغول کرده یا آگاه می‌کنید. به علاوه، در نظر بگیرید که در پایان ویدیو چه چیزی از ویدیوی شما دستگیر آنها می‌شود.
  • آیا این ویدیو واقعا چیزی هست که خودم بخواهم آن را ببینم؟ اگر زمانی حاضر نبودید ویدیوی خود را در شبکه های اجتماعی ببینید، چرا دیگران باید آن را تماشا کنند؟
  • چگونه مخاطبان را برای اقدام به عمل تحریک می‌کنید؟ این موضوع به اهداف ویدیوی شما بستگی دارد. به این فکر کنید که آیا در ویدیوی شما یک CTA یا دعوت به اقدام مناسب وجود دارد یا شما در بخشی از ویدیو، صرفا دستورالعمل‌هایی را برای استفاده از محصول یا سرویس‌تان گنجانده‌اید.

 

چگونه محتوای ویدیویی مناسب برای شبکه های اجتماعی بسازیم؟

اغلب مردم فکر می‌کنند به ویدیویی پرزرق‌برق ، تیمی خبره با بازیگرانی آموزش‌دیده و مجموعه‌ای از متخصصان حوزه فیلم و سینما نیاز دارند تا بتوانند یک ویدیوی عالی برای شبکه های اجتماعی بسازند. اما این موضوع با حقیقت فاصله بسیار زیادی دارد.

در حقیقت، به لطف ظهور ابزارها و فناوری های جدید (از جمله گوشی های هوشمند) که امروزه در دسترس همگان نیز هستند، به سادگی می‌توان یک ویدیوی مناسب را ظرف چند ثانیه تولید کرد.

اگر بودجه شما هم محدود است، نگران نباشید؛ راه‌های متعددی برای ساخت ویدیوهای زیبا برای شبکه های اجتماعی وجود دارد که هزینه‌بر هم نیستند.

۱٫ استفاده از ابزارهای موجود برای تولید محتوای ویدیویی

آسان‌ترین راه برای ساخت ویدیو، استفاده از ابزارهای در دسترس شماست. امروزه اغلب گوشی های هوشمند با نرم افزارهای مخصوص ویرایش ویدیو و دوربین‌های مناسبی که کیفیت تصویربرداری خوبی دارند، در دسترس کاربران قرار دارند؛ این یعنی شما با همین گوشی ها می‌توانید تصاویر یا ویدیوهای مختلف را ثبت و آنها را در کنار هم قرار دهید.

این‌ها برخی نکات اولیه و اساسی برای ساخت ویدیو هستند:

  • نخست مشخص کنید که از چه چیزی می‌خواهید فیلم بگیرید.
  • مکان تصویربرداری را هوشمندانه انتخاب کنید (در مورد این فکر کنید که در پس‌زمینه ویدیوی شما چه چیزی باید قرار داشته باشد یا آب‌وهوا چگونه باشد؟)
  • پیش از شروع به فیلم‌برداری نهایی، با ضبط ویدیو از زوایا و در حالت‌های مختلف، بهترین حالت نورپردازی را تعیین کنید.
  • در مورد صدا و تصویر ویدیوی خود فکر کنید (کاربران، ۸۵ درصد از ویدیوهای شبکه های اجتماعی را بدون صدا مشاهده می‌کنند؛ پس تفکر در مورد اینکه پیام شما چگونه قرار است در سکوت به مخاطب شما برسد، ارزش دارد).

کمال‌گرا نباشید! قرار نیست شما در نخستین ویدیوی خود چیزی مشابه کارهای استیون اسپیلبرگ را بسازید. به علاوه، کمی طول می‌کشد تا به وسیله‌ای که از آن برای عکاسی استفاده می‌کنید، عادت کنید. این یعنی باید تصاویر و ویدیوهای بسیاری را از زوایای مختلف گرفت تا در نهایت، بهترین‌ها برای ساخت ویدیوی نهایی انتخاب شوند.

 

۲٫ ابزارهای ساخت ویدیو

استفاده از ابزارهای ویژه برای ساخت محتوای ویدیویی ، قدم بعدی پس از استفاده از گوشی هوشمند برای فیلم‌برداری است. شاید چنین چیزی در گام اول کمی هولناک به نظر رسد، اما ابزارهای مختلفی وجود دارند که انجام این کار را بسیار آسان می‌کنند.

 

ابزارهای ساخت ویدیو ابتدایی

اگر هنوز برای استفاده از نرم افزارهای تدوین حرفه‌ای آماده نیستید، می‌توانید کار خود را با ابزارهای ساده‌‌تر مثل Animoto یا Promo شروع کنید.

مزایا

سرویس‌های این‌چنینی می‌توانند تصاویر، موسیقی و کلیپ‌ های آپلودشده توسط شما را به یک ویدیو تبدیل کنند. این کار می‌تواند ساخت آسان و سریع یک ویدیو را تا حد زیادی تسهیل بخشد. برای این کار نیز کتابخانه‌ای از استایل‌های حرفه‌ای پیش روی شما قرار می‌گیرد تا بتوانید محتوایی هنرمندانه و خلاقانه را ایجاد کنید.

معایب

همانند سایر ابزارهایی که برای کارهای ابتدایی طراحی شده است، احتمالا عملکرد این ابزارها هم هنگام ساخت کلیپ‌ های پیچیده‌تر، کمی محدود به نظر خواهند رسید.

 

ابزارهای ساخت ویدیو حرفه‌ای

برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند هنگام ساخت ویدیو ها آزادی عمل بیشتری داشته باشند، ابزارهای حرفه‌ای‌تر مثل Final Cut Pro و Premiere را پیشنهاد می‌کنیم.

این ابزارها علاوه بر پشتیبانی از کارهای بسیار ساده مثل درگ اند دراپ تصاویر یا ویدیوها، از کارهای پیچیده‌تری مثل محو یا ترکیب شدن صحنه‌ها و موسیقی‌های مختلف با افکت‌ های کاملا متفاوت نیز پشتیبانی می‌کنند تا بتوانید داستان خود را به شکل دلخواه بیان کنید.

مزایا

بر خلاف ابزارهای ساخت ویدیو ابتدایی، اینجا هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما هر کاری را که بخواهید می‌توانید انجام دهید. در واقع، این‌ها ابزارهایی هستند که توسط حرفه‌ای‌های هالیوود مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ با این تفاسیر، احتمالا با قابلیت‌ها و توانایی‌های آنها آشنا باشید.

معایب

چندین سال طول کشیده است تا فیلم‌سازان بدون هیچ مشکلی بتوانند از قابلیت‌های ابزارهایی مثل Final Cut Pro یا Premiere استفاده کنند. به همین جهت اگر فرصت کافی برای یادگیری ریزه‌کاری‌های این نرم افزار ها را ندارید، احتمالا استفاده از ابزارهای ساده‌تر تصمیمی منطقی خواهد بود.

این موارد به کنار، ابزارهایی که معرفی کردیم، همیشه ارزان‌ترین‌ها نیستند؛ پس فقط روی برنامه‌ای سرمایه‌گذاری کنید که بودجه شما را محدود نکند.

مقاله مرتبط:  آموزش ویدیو مارکتینگ و بازاریابی ویدیویی برای برندینگ در شبکه‌ های اجتماعی

۳٫ استخدام فریلنسر ها برای ساخت کلیپ‌ و محتوای ویدیویی

ساخت ویدیو برای شبکه های اجتماعی می‌تواند کاری زمان‌بر باشد و اگر شما منابع یا نیروی لازم را نداشته باشید، چنین کاری احتمالا معادل از دست رفتن بخش قابل توجهی از زمان خواهد بود.

هرچند، همیشه می‌توان این وظیفه سنگین و مهم را در صورت نیاز به فریلنسر ها یا آزادکارها محول کرد.

برای این کار می‌توانید به سایت‌هایی مثل Upwork و  Fiverr  مراجعه کرده و افرادی را پیدا کنید که ویدیوی شما را از ابتدا بسازند یا روی بخش‌هایی از ویدیوی شما مثل تدوین یا بخش فیلم‌برداری کار کنند.

مزایا

مزیت بزرگ این کار، صرفه‌جویی در زمان شما و تیم‌تان با محول کردن کار به افرادی است که مهارت بالاتری در ساخت ویدیوها دارند. به علاوه، با این رویکرد می‌توان هزینه‌ها را نیز کاهش داد.

معایب

اگرچه استخدام یک نفر برای ساخت ویدیو ها می‌تواند وزنه‌ای سنگین را از روی شانه‌های شما بردارد، چنین کاری نیازمند سازمان‌دهی و مدیریت جدی نیز هست.

اطلاعات و بازخوردهای لازم باید به فریلنسر ها داده شود و اگر می‌خواهید کار به بهترین شکل ممکن انجام شود، باید ارتباطی نزدیک با آنها داشته باشید.

 

۴٫ آژانس های بازاریابی

آخرین گزینه به منظور تولید محتوای ویدیویی برای شبکه های اجتماعی، محول کردن کار به آژانس های تبلیغات و بازاریابی آنلاین است.

 

محتوای ویدیویی

این افراد ضمن کمک به شما در انتخاب یک داستان مناسب و تصویربرداری حرفه‌ای مثل افرادی که جایزه اسکار گرفته‌اند، خودشان همه‌چیز را آماده و حتی در فضای مجازی ارسال می‌کنند.

مزایا

یک شرکت دیجیتال مارکتینک از ابتدا تا انتهای کار در کنار شماست. این یعنی کل کار با نظمی دقیق و برنامه‌ای معین پیش می‌رود. آنها با برگزاری جلسات طوفان فکری به شما در انتخاب بهترین ایده‌ها برای داستان ویدیو کمک کرده و به واسطه افراد خبره، ویدیوها را به بهترین شکل فیلم‌برداری و تدوین می‌کنند.

معایب

بزرگ‌ترین عیب همکاری با آژانس های بازاریابی و سپردن تمام کارها به آنها، هزینه‌بر بودن این کار است. هرچند، اگر همه‌چیز به درستی و در چارچوب بودجه در نظر گرفته شما انجام شود، شما می‌توانید نتیجه مثبت آن را به دنبال معرفی برند و محصولات خود، سریعا ببینید.

 

افزایش تعامل و آگاهی مخاطبان با ساخت ویدیو

عدم استفاده از ویدیوها در کمپین‌های شبکه های اجتماعی، اشتباهی است که از این پس نباید آن را انجام داد.

البته، شاید حتی با ارائه راه حلی جامع، همچنان برخی بگویند ساخت محتوای ویدیویی برای شبکه های اجتماعی کار دشواری است.

تولید این نوع از محتوا بخش‌های مختلفی از جمله در نظر گرفتن یک داستان، فیلم‌برداری و تدوین دارد و در نهایت باید کاری را تولید کرد که برای مخاطب جذاب باشد. با این حال، نباید فراموش کرد که در سوشال مدیا، ویدیوها بیش از هر نوع محتوای دیگر موجب تعامل بیش از پیش کاربران می‌شوند؛ اتفاقی که ارزش صرف زمان را دارد.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن