09173119959 مشاوره
موفقیت در بازاریابی محتوا با ۱۰ استراتژی ساده

تاریخ انتشار : دوشنبه 29 مهر 1398 ( 10:16:22 )

بازدید : 1185

موفقیت در بازاریابی محتوا در گرو توجه به یک سری استراتژی و تکنیک خاص است. در این مطلب با چگونگی دستیابی به کانتنت مارکتینگ Content Marketing موفقیت آمیز آشنا خواهیم شد.

موفقیت در بازاریابی محتوا در گرو توجه به یک سری استراتژی و تکنیک خاص است. در این مطلب با چگونگی دستیابی به کانتنت مارکتینگ (Content Marketing) موفقیت آمیز آشنا خواهیم شد.

 

با در نظر گرفتن مسیری که دیجیتال مارکتینگ امروز به سوی آن حرکت می‌کند، استفاده از بازاریابی محتوا برای هر استارت آپ یا برند ضروری است. واقعیت این است که نزدیک به ۹۸ درصد مدیران کسب و کارها، امروز در حال استفاده از این ترفند هستند و دلیل آن نیز ساده است؛ بازاریابی محتوا بازخورد بسیار خوبی دارد.

۱۰ استراتژی ساده برای دستیابی به بازاریابی محتوا موفقیت آمیز

طی چند سال اخیر، موسس‌های استارتاپ‌های زیادی به افزایش فروش خود بعد از حضور در وب سایت‌های معروفی همچون Techcrunch و Business Insider اعتراف کرده‌اند. این موضوع تاکید دیگری بر کارایی کانتنت مارکتینگ است. در ادامه ۱۰ نکته درباره چگونگی داشتن یک برنامه بازاریابی محتوا ی موفقیت آمیز بیان خواهیم کرد.

 

آموزش بازاریابی محتوا

 

۱- حجم مناسب

یک وب سایت باید به خاطر تولید مقاله‌هایی طولانی به خود ببالد. این دسته نوشته‌ها ارزش محتوایی زیادی داشته و از نظر گوگل، بسیار ارزشمند محسوب می‌شوند. با این حال، حقیقت این است که کاربران بی‌حوصله امروزی، مقاله‌های کوتاه را ترجیح می‌دهند، هر چند بسته به نوع محتوا، ممکن است به خواندن آن تا انتها حتی در صورت طولانی بودن، مشتاق شوند.

بازاریابی محتوا موفق

بر اساس یک تحقیق توسط NNgroup، بیشتر کاربران، مقاله‌های هزار کلمه‌ای یا کمتر را ترجیح می‌دهند. گزارش دیگری توسط Buffer نشان داد نزدیک به نیمی از کاربران، در حد چند ثانیه برای یک مطلب زمان می‌گذارند. به عبارتی آن‌ها به صورت گذرا به مطلب نگاهی انداخته و در پی یافتن چیزی جالب توجه هستند تا روی آن تمرکز کنند.

۲- استفاده از عناصر بصری

موفقیت در بازاریابی محتوا در گرو ایجاد مطالبی با ظاهر زیبا است، چرا که بیشتر کاربران، آن‌ها را ترجیح می‌دهند.

منظور از عناصر بصری که در افزایش زیبایی یک محتوا نقش به سزایی دارند، انواع اینفوگرافیک، عکس‌های دارای کیفیت بالا یا ویدیو محسوب می‌شوند. دلیل افزایش جذابیت مطلب به خاطر استفاده ساده از آن‌ها است؛ وقتی کاربری به یک وب سایت وارد می‌شود، در صورت داشتن ظاهری زیبا به آن جذب خواهد شد. به عبارتی چشم کاربر به محض ورود، به جای کلمات، به دنبال عناصر بصری همچون تصاویر است. هر چقدر مطالب وب سایت باکیفیت و اورجینال باشند، به خاطر عدم تاثیرگذاری اولیه مناسب، کاربر را جذب نخواهد کرد.

مزیت دیگر استفاده از آن‌ها داخل مطلب، بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. یک محتوای فاقد فایل‌های تصویری در مقایسه با مطلبی دارای آن‌‌ها، از نظر موتورهای جستجو دارای ارزش کمتری است. پیشنهاد می‌کنیم برای جلب توجه بهتر موتورهای جستجو از طریق استفاده از فایل‌های چند رسانه‌ای، مطلب «آموزش بهینه سازی تصاویر برای موتور جستجوی گوگل» را از دست ندهید.

۳- ساده نگه داشتن مطلب

برخلاف زمان تولید مقاله‌های بلند، نباید از پیچیده و سنگین کردن محتوای مطالب خود خوشحال باشید! تولیدکنندگان محتوا، روی سبک نویسندگی رسمی تاکید دارند، اما واقعیت این است که خوانندگان، مطالب دارای سبک نوشتاری رسمی اما با درون مایه طنز را بیشتر می‌پسندند.

برای ساده نگه داشتن مطلب و رسیدن به بازاریابی محتوا موفقیت آمیز پاراگراف‌های را کوتاه کرده و در صورت امکان، لابه‌لای حرف‌ها، از کلمه‌هایی غیر رسمی استفاده کنید. این استراتژی، مطلب را از حالت خشک و خالی خارج کرده و خواندنش را حتی در صورت طولانی بودن لذت‌بخش می‌کند. کاربران به منظور اشتراک‌گذاری این دسته مطالب تمایل بیشتری نشان می‌دهند. نحوه تاثیرگذاری استفاده از کلمه‌های غیر رسمی، متداول و عامیانه را می‌توان کمی شبیه به زمان تعریف داستان برند خود دانست.

۴- بهینه‌سازی مطلب برای موتورهای جستجو

در زمان تولید محتوا، باید کاربران وارد شونده به وب سایت خود به صورت مستقیم و همچنین ربات‌های موتورهای جستجو را مد نظر قرار بدهید. بسیاری از کاربرانی که امروز به صورت مستمر به وب سایت شما سر می‌زنند، روزی از طریق گوگل با آن آشنا شده‌اند.

بازاریابی محتوا موفق

باید از تولید محتوا منطبق بر قوانین سئو اطمینان پیدا کنید. مهمترین نکته در تولید محتوا برای جلب توجه موتورهای جستجو، انتخاب کلمه‌های کلیدی صحیح است. برای موفقیت در این کار می‌توانید از مطلب «چگونه کلمات کلیدی مناسب برای تولید محتوا پیدا کنیم؟» کمک بگیرید.

۵- تولید برای ویروسی شدن

به عنوان یک نویسنده در پی دستیابی به بازاریابی محتوای موفقیت آمیز نباید مطالبی شبیه به یکدیگر تولید کنید. هدف از تولید همه محتواها، ویروسی شدن آن‌ها (افزایش محبوبیت و دست به دست شدن توسط کاربران) نیست. این نکته‌ای منفی محسوب نمی‌شود، چرا که قرار نیست همه مطالب ارزش یکسانی داشته باشند.

در عین حال، باید یک سری محتوای متنی، تصویری و ویدیویی با هدف انتشار به صورت ویروسی تولید کنید. طی چند سال اخیر، برندهای زیادی تنها با استفاده از بازاریابی ویروسی توانسته‌اند فروش ماهیانه خود را از چند هزار دلار به چند میلیون دلار برسانند. به عنوان نمونه می‌توان به Dollar Shave Club اشاره کرد که ویدیوی تبلیغاتی آن در یوتیوب مثل ویروس بین کاربران منتقل شد و انفجاری در میزان فروش آن ایجاد کرد. در مطلب «طراحی سایت و بازاریابی ویروسی چطور به موفقیت شما کمک میکنند؟» نکات مهمی در این رابطه مخصوصا درباره نحوه موفقیت کمپین تبلیغاتی Dollar Shave Club بیان کردیم.

۶- تولید محتوا در پلتفرم‌های پرطرفدار

یکی از اشتباهات متداولی که از دستیابی به موفقیت در بازاریابی محتوا جلوگیری می‌کند، تمرکز صرف روی وبلاگ است. وجود وبلاگ بخش مهمی از بازاریابی محتوا به شمار رفته و بدون آن نمی‌توان توجه کاربران و مخصوصا موتورهای جستجو را جلب کرد، اما همه فعالیت‌ها در زمینه تولید محتوا نباید به این قسمت از وب سایت ختم شود.

می‌بایست سایر پلتفرم‌هایی که خوانندگان مشتاقی در آن‌ها پیدا می‌شوند را پیدا کرده و درونشان زمان صرف کنید. به عنوان نمونه می‌توان به مدیوم، فیس بوک و اسنپ چت اشاره کرد. پیشنهاد ما به شما صرف وقت و تمرکز روی وب سایت Quora است. در مطلب «چگونه از وب سایت Quora برای بازاریابی استفاده کنیم؟» آموزش کاملی درباره نحوه استفاده از این پلتفرم برای رشد برند و افزایش فروش ارائه شده است.

۷- تمرکز روی کیفیت به جای کمیت

یکی دیگر از اشتباهات متداول مدیران شرکت‌ها، درخواست از نویسنده یا مدیر وب سایت برای افزایش حجم محتوا است. البته نمی‌توان انتشار تعداد زیادی پست در هر روز یا هفته را نکته‌ای منفی دانست، اما واقعیت اینجاست که خواه ناخواه، این رفتار کیفیت را تحت شعاع قرار می‌دهد.

بازاریابی محتوا موفق

وقتی کیفیت کاهش و حجم محتواهای (بی‌کیفیت) افزایش پیدا می‌کند، رفته رفته کاربرانتان را از دست خواهید داد. از طرفی گوگل نیز روی تولید محتوای دست اول، اورجینال، بکر و باکیفیت تاکید داشته و هرگز وب سایت‌ها را وادار به انتشار تعداد زیادی پست به صورت مستمر نکرده است؛ گوگل دوست ندارد دیتابیس سرورهای موتور جستجوی آن، مملو از محتواهای بی‌ارزش و بی‌کیفیت شود!

۸- تمرکز روی یک حوزه کاری و موقعیت جغرافیایی مشخص

نباید از همان ابتدا در پی گسترش زمینه فعالیت خود بوده و بخواهید دنیا را با مطالبتان تکان بدهید. وقتی محتواهایی بیش از اندازه عمومی تولید کنید، شانس دیده شدنتان کاهش پیدا می‌کند، چرا که پیش از این، وب سایت‌های قوی‌تری سال‌ها روی آن دسته‌بندی‌ها فعالیت کرده و محبوب شده‌اند.

درست به همین دلیل در مطلب آموزش نحوه انتخاب کلمه کلیدی، توصیه ما تمرکز روی عبارت‌های کلیدی بلند و مربوط به مفاهیم جزئی، به جای کلمه‌های کلی و عمومی بود.

۹- آنالیز و بررسی پیوسته

بعد از انتشار هر مطلب، باید رد آن را بگیرید. به این وسیله به بازخورد انواع مطالب منتشر شده پی برده و می‌توانید مسیر حرکت درستی را برای خود ترسیم کنید. اهمیت این موضوع برای کسب موفقیت در بازاریابی محتوا سبب شده مدیران وب سایت‌ها، از ابزارهای مختلفی برای ارزیابی داده کسب شده بعد از آنالیز مطالبشان استفاده کنند. خوشبختانه استفاده از بیشتر این ابزارها رایگان است.

به عنوان نمونه‌ای رایگان و بسیار مهم می‌توان به گوگل آنالیتیکس اشاره کرد. در اینجا، تعداد کاربرانی که مطالب شما را خوانده یا ویدیوهایتان را تماشا کرده‌اند، نشان داده خواهد شد. پی بردن به سن، جنسیت، محل زندگی و نوع دستگاه و سیستم عامل مورد استفاده توسط کاربران، تنها بخشی از دیگر مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس است.

بازاریابی محتوا موفق

با استفاده از یک سری ابزار می‌توان دریافت از چه وب سایت‌ها و پلتفرم‌هایی ترافیک به وب سایت شما وارد می‌شود. آن‌ها به شما نشان می‌دهند در چه بازه زمانی بیشترین کاربر آنلاین در وب سایتتان حضور دارند. این بازه، بهترین زمان برای انتشار مطالب جذاب‌تر است.

۱۰- کمک گرفتن از فریلنسرها و اینفلوئنسرها

برای به دست آوردن مخاطبان زیاد به ازای پرداخت هزینه‌ای قابل قبول، باید در فریلنسرها و اینفلوئنسرها سرمایه‌گذاری کنید. در حقیقت، نزدیک به ۵۵ درصد شرکت‌های آمریکایی امروز برای برطرف کردن نیازشان در حوزه تولید محتوا از فریلنسرها استفاده می‌کنند. تعداد زیادی از آن‌ها نیز به کمک اینفلوئنسرها برندشان را گسترش می‌دهند.

طی دو سال اخیر، برندهای زیادی به وسیله همکاری با اینفلوئنسرها، از فروش چند هزار دلاری در هر ماه به درآمدهای میلیون دلاری دست پیدا کرده‌اند. یک مثال بسیار خوب، شرکت گوشی‌ساز چینی وان پلاس محسوب می‌شود. دلیل افزایش محبوبیت گوشی‌های اندرویدی این شرکت موسوم به «قاتلان پرچمدار» طی چند سال اخیر، همکاری نزدیک وان پلاس با تعداد زیادی از اینفلوئنسرها در سراسر دنیا بوده است.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن