09173119959 مشاوره
اهمیت AMP در سئو سایت و بررسی میزان تاثیر آن در افزایش ورودی گوگل

تاریخ انتشار : شنبه 30 شهریور 1398 ( 1:56:14 )

بازدید : 1417

آیا بدنبال افزایش ورودی گوگل از طریق تبدیل صفحات به AMP هستید؟ برای افزایش ترافیک سایت تلاش می کنید؟ آیا می خواهید میزان تاثیرگذاری AMP در سئو سایت را بدانید؟

AMP چیست؟

 AMP مخفف عبارت “Accelerated Mobile Pages” و به معنای صفحات سریع موبایل است. این صفحات می توانند تجربه استفاده از وبسایت را برای شما و بازدیدکنندگان تغییر دهند.

AMP اساساً یک فرم از HTML است که هدف آن کمک به صفحات موبایل برای بارگذاری سریع تر و ارتقاء تجربه کاربر می باشد. ما در مورد افزایش سرعت سایت و اینکه چقدر برای کاربران مهم است تا تجربه ای سریع و آسان هنگام بازدید سایت داشته باشند بسیار صحبت کردیم. سرعت صفحه در رتبه بندی سئو بسیار موثر است، زیرا بازدیدکنندگان ممکن است برای باز شدن سایت شما صبر نکرده و به سایت رقیب مراجعه نمایند!

تنها با استفاده از کلمات نمی توان اهمیت AMP را عنوان کرد. مجموعه Kissmetrics یک آنالیز گسترده در مورد اینکه چگونه زمان بارگذاری، رفتار بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می دهد انجام داد. طبق این بررسی، تنها یک ثانیه تاخیر در زمان بارگذاری حدود ۷ درصد منجر به افت تبدیل میگردد!

 

منشاء AMP

در ۲۷ فوریه ۲۰۱۶، گوگل لیست AMP را در نتایج جستجوی موبایل ادغام کرد. در این وضعیت، صفحات شروع به کدگذاری AMP با یک نام “AMP” خاص در مکان های ویژه نتایج جستجو نمودند. ممکن است AMP را در بالای نتایج جستجوی گوگل در دستگاه موبایل خود دیده باشید.

بر اساس گزارش Digiday، بعد از اینکه گوگل، AMP با منبع قابل دسترسی را به سمت ناشران خبر روانه کرد، آن را به تمام ناشران تعمیم داد. علاوه بر آن Digiday گزارش داد که این صفحات AMP هم اکنون بخش های دیگر اکوسیستم گوگل که شامل اپلیکیشن اخبار موبایل، پیشنهادات محتوا در گوگل کروم و سایت هایی مانند Reddit ،Twitter, LinkedIn و ,Flipboard هستند را نیرو می بخشند.

چرا باید بر موبایل تمرکز کرد؟

تقریباً یک سوم کاربران اینترنت تنها از طریق گوشی همراه به وب دسترسی پیدا می کنند. هر چند، صفحات وب هنوز برای اینکه اول با دسکتاپ قابل استفاده باشند، طراحی می شوند و به ندرت تنها برای موبایل بهینه سازی می گردند. تحقیقات نشان داده اند که ۴۰ درصد از مردم، درصورتی که بارگذاری یک سایت بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، آن را ترک می کنند. پس باید برای افزایش رتبه نسخه موبایل صفحات بسیار تلاش نمود.

AMP به ناشران اجازه می دهد تا محتوا را برای سازگاری با دستگاهی که بر روی آن ارائه میشود مجدداً هدفمند سازند. هنگامی که دو نسخه از محتوا دارید به آن فکر کنید: یک نسخه برای دسکتاپ و دیگری برای موبایل. هر کدام از آن ها با توجه به دستگاهی که کاربران از آن استفاده می کنند، تجربه ای موثر به آن ها هدیه می دهد.

AMP چگونه کار می کند؟

همانطور که گفته شد، AMP یک فرم اصلی از وبسایت HTML است. صفحات حجم کمی دارند و با ویژگی هایی محدود شده اند که به آن ها اجازه می دهند زودتر بارگذاری شوند.

برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد، یکسری محدودیت ها در کدی که استفاده میشود وجود دارد:

  • تگ های HTML مشخص، محدود هستند.
  • تنها نسخه ساده CSS قابل استفاده می باشد.
  • تنها استفاده از کتابخانه از قبل تائید شده جاوااسکریپت جای بحث ندارد.

برخلاف عملکرد ساده آن، چیزهایی مانند ویدئوها و تصاویر هنوز می توانند بر روی صفحات AMP از طریق ذخیره سازی برای گوگل منتشر شوند. بنابراین به جای گنجاندن تصاویر و ویدئوها در وبسایت که زمان بارگذاری صفحه را بالا میبرند، کش های AMP به کاربران اجازه می دهند این آیتم های اضافی را از طریق گوگل استفاده کنند. محتوای تصویری یا ویدئویی هنوز بر روی صفحه شما ظاهر می شوند اما منبع به کپی گوگل از آن لینک زده می شود.

راهکارهای استفاده از AMP

برای آن دسته از شما که برای شروع آماده هستید، پروژه AMP یک راهنمای گام به گام برای ایجاد و انتشار صفحات AMP که با کد HTML تکمیل می شوند دارد. همچنین، قبل از اینکه وارد این پروژه شوید یکسری نکات کلیدی را باید مد نظر قرار گیرند:

تحقیق و برنامه ریزی کنید

تولید صفحات AMP زمان بر و پیچیده است. به همین دلیل، برای اینکه استراتژیک باشد باید بابت آن هزینه پرداخت شود. از صفحات پربازدید شروع کنید، سپس لیستی از صفحات بازدید شده و صفحاتی که بیشترین ترافیک موبایل را به ارمغان می آورند تهیه کنید. تمام این ها را برنامه ریزی کنید و کار خود را بر اساس آن ها اولویت بندی کنید.

قبل از اقدام، تعیین اعتبار کنید

هنگامی که AMPها را چه از ابتدا و چه از پلاگین ساختید، از اعتبار آن ها و صحیح بودن تگ های HTML مطمئن شوید، اینگونه صفحات آنگونه که باید کار خواهند کرد. بدین منظور، از ابزارهای ارتقاء دهنده در کروم استفاده کنید تا ببینید مشکلی در خصوص صفحات وجود دارد یا خیر. همچنین شما می توانید با سایت AMP Project به منظور دریافت کمک مشورت کنید.

پروسه را برای ایجاد AMP مستند کنید

هنگامی که وارد پروسه شدید، مطمئن شوید که آن را سندسازی نموده اید، در اینصورت حرکت به جلو راحت تر خواهد بود.

توجه داشته باشدی که برای سیستم های مدیریت محتوا ماننده وردپرس افزونه های قدرتمندی در این زمینه وجود دارند که کار شما را بسیار راحت کرده اند.
استفاده از AMP به منظور ایجاد ترافیک و افزایش قدرت دید

محتوای منبع نتایج جستجوی گوگل بسیار باکیفیت و مرتبط بوده و بر روی سایت هایی که یک تجربه دلپسند به کاربر تحویل می دهند هاست شده اند. در این رابطه، محتوای AMP به طور مطلوب توسط الگوریتم موبایل گوگل مشاهده می شود زیرا محتوا در فرمت بهینه سازی شده موبایل ارایه می شود و تجربه ای خوب به کاربران هدیه می کند.

چه شما یک سایت خبری محلی و یک کسب و کار کوچک رباشید و یا یک سایت خبری بزرگ، AMP یک روش ماندگار برای ارسال ترافیک به سایت از طریق محتوای موبایلی پیشنهاد می دهد و این چیزی است که هر صاحب وبسایت باید آن را در نظر بگیرد.

اهمیت AMP در سئو سایت

فریم ورک AMP چیست؟

AMP یا Accelerated Mobile Page

به معنی افزایش سرعت لود شدن صفحات در موبایل می باشد.

پروژه AMP یک فریم ورک جدید و متن باز است که به طور کامل از فناوری های موجود در وب ساخته شده است. این پروژه که به وسیله گوگل و توییتر انجام شده است، به برنامه نویسان کمک می کند صفحات HTML با حجم کم ایجاد کنند. این کد ها به راحتی در صفحات موبایل لود می شوند، تا با لود سریع محتوای صفحات وب به راحتی برای کاربران قابل مشاهده باشد.

چرا AMP موجب افزایش سرعت لود صفحات موبایل می شود؟

همان طور که گفته شد AMP یک فریم ورک متن باز است که موجب بهینه سازی کد های HTML می شود. کد های AMP سرعت لود بسیار بالایی دارند و باعث بار گذاری سریع صفحات وب می شوند و خواندن صفحات وب را برای کاربران تسهیل می بخشند.

شما به عنوان یک برنامه نویس فقط تگ های خاصی از HTML را می توانید استفاده کنید و مجاز به استفاده از همه تگ ها نیستید. همچنین شما فقط می توانید کد های ساده CSS و آن هایی که دارای کاربرد بسیار هستند را استفاده کنید. استفاده از کد های جاوا اسکریپ نیز در همه جا مجاز نمی باشد. در واقع AMP استایل خاصی را برای کد های شما در نظر می گیرند و کد های CSS شما را نادیده می گیرد و آن کد هایی که حجم صفحات شما را افزایش می دهد را به عنوان عامل غیر مجاز در نظر می گیرد.

 

مزیت AMP چیست؟

گوگل با استفاده از AMP، باعث افزایش سرعت ارائه محتوا در ابزارهای موبایل شده است بدون اینکه کاربر را مجبور کند کل محتوای سایت را مشاهده نماید. در واقع صفحاتی که از تکنولوژی AMP در موبایل استفاده می کنند، از نظر رتبه یک سروگردن از بقیه بالاتر قرار خواهند گرفت.

برای مثال همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، وقتی که کلمه “mars” را گوگل جستجو می کنیم، آن صفحاتی که از تکنولوژی AMP استفاده کرده اند در قسمت بالا قرار می گیرند.
یک نمونه از کاربرد AMP چیست؟

نویسندگان و افرادی که از نسخه AMP برای انتشار محتوا خود را در موبایل استفاده می کنند، باید آن را هم نیز در نسخه دسکتاپ خود معرفی کنند، برای مثال اگر برای صفحه خاص خود در موبایل از نسخه AMP استفاده می کنید باید لینک معرفی آن را به صورت لینک rel AMP HTML در کد HTML صفحه دسکتاپ خود بنویسید.

گاردین، برای هر صفحه خبری خود برروی سایت، از نسخه AMP استفاده می کند .برای مثال شما می توانید حالت AMP یک خبر را با بدون AMP و به صورت عادی سایت گاردین مشاهده کنید و کاملا متوجه تفاوت نحوه نمایش آن ها شوید. برای مثال کافی است که وارد این صفحه سایت گاردین شوید. همانطور که بیان کردیم، AMP باعث افزایش سرعت بارگذاری مطلب می گردد، چون این نسخه روی سرور gstatic کش می شود و از این رو لازم نیست که برای هربار بارگذاری، به سرور اصلی سایت گوگل مراجعه نماید.

در شکل زیر دو منبع برای استفاده از تکنولوژی AMP وجود دارد، اما بیشتر سایت ها مانند سایت گاردین، باید فقط یک نسخه AMP هر صفحه را ایجاد و میزبانی آن را قبول کنند. شرکت های بزرگی مانند گوگل، توییتر، پینترست و لینکدین از نسخه کش شده AMP استفاده می کنند که توسط منتشرکنندگانی مانند گاردین ایجاد شده است که به معنای این است که کاربر میتواند کل مقاله را بدون بازدید کل سایت گاردین مورد مطالعه قرار دهد.

محدودیت AMP چیست؟

AMP HTML برای بهبود سرعت صفحه و قابلیت خوانایی محتوا ایجاد شده است که این معناست که کدهای استفاده به شدت ساده و بهینه می باشند. با این وجود، دراستفاده از این تکنولوژی محدودیت های زیادی وجود دارد که بهتر است آن ها را بدانیم:

  • هیچ جاوااسکریپتی مجاز به استفاده نمی باشد.
  • عکس ها زمانی بارگذاری می شوند که شما از روی آن ها پیمایش کامل نمایید.
  • نسخه CSS ساده شما نیز برای ادامه کار لازم است.

 

چرا باید از AMP استفاده کنیم؟

۱- مضمون سایت شما مهم نیست ،اگر میخواهید در نتایج جستجوی موبایل در رتبه های بالای گوگل قرار بگیرید با استفاده از این تکنولوژی در هر صفحه در کلمات کلیدی مختلف چندین رتبه و البته در سایت های نوپا چندین صفحه پیشرفت میکنید ، استفاد از این تکنولوژی، همانطور که در بالا بیان شد باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت می گردد و هرچه سرعت بارگذاری سایت بیشتر باشد، از نظر سئو رتبه بالاتری در گوگل دریافت می کنید + اینکه گوگل هم متوجه استفاده شما از amp میگردد و چون طرفدار استفاده ی وبسایت ها از این ابزار بسیار حرفه ای بالا بردن سرعت است برای سایت شما اهمیت بیشتری قائل میشود .

۲- در ایالات متحده آمریکا بیش از ۶۰ درصد و در ایران بیش بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از جستجوها از طریق موبایل انجام میگیرد اگر میخواهید این حجم بزرگ از بازدیدکننده را بخاطر سرعت پایین لود سایتتان از دست ندهید بهتر است از amp استفاده کنید.

۳- بهتر کردن تجربه کاربری :

خودتان را جای کاربر بگذارید وقتی که سایتی را در موبایل باز میکنید و سریعا سایت لود میشود چه حس خوبی داره که انتظار نمیکشید و سریعا میتونید به مطلب و نوشته و … ندنظرت دسترسی پیدا کنی حالا فکر کنید در بضی مواقع با این اینترنتهای داغون ایران برخی سایت ها در موبایل بیشتر از ۳۰ ثانیه و حتی ۱ دقیقه لودینگشان طول بکشد مطمئنا صفحه را میبندیم و صفحه دیگری باز میکنیم

۴- سرعت بسیار بالا

گوگل با استفاده از AMP، باعث افزایش سرعت ارائه محتوا در ابزارهای موبایل شده است بدون اینکه کاربر را مجبور کند کل محتوای سایت را مشاهده نماید. در واقع صفحاتی که از تکنولوژی AMP در موبایل استفاده می کنند، از نظر رتبه یک سروگردن از بقیه بالاتر قرار خواهند گرفت.

 

آیا AMP بر رتبه ها اثر می گذارد؟

AMP پارامتری برای ارزیابی صفحات در رتبه بندی نیست اما بر تعداد کلیک در نتایج جستجو، میزان حضور سایت در نتایج (Impression)، و تجربه کاربری اثر می گذارد و به عبارت دیگر بر سئو سایت اثر می گذارد. سایتها و به ویژه سایتهای خبری اگر قصد بهره بردن از این تکنولوژی جدید را دارند باید به سه مورد زیر، توجه نمایند:

  • عنوان های جذاب که کاربران را به کلیک کردن تشویق می کنند.
  • تصاویر جذاب و جلب توجه کننده در ابتدای خبر
  • صد کلمه ابتدای متن که به اندازه کافی کاربر را ترغیب به خواندن ادامه مطلب کند.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن