09173119959 مشاوره
داستان موفقیت جف بزوس مدیر آمازون

تاریخ انتشار : سه شنبه 26 شهریور 1398 ( 7:23:59 )

بازدید : 1603

جف بزوس Amazon.com را در سال ۱۹۹۴ تاسیس کرد اما در آن زمان فروش آنلاین به نظر خیلی دور می رسید.

در ماه اوت سال ۱۹۹۴، نیویورک تایمز مقاله ای را منتشر کرد که با این سوال آغاز می شد «آیا اینترنت از بین رفته است؟» مقاله ی مطرح شده اظهار داشت که ۲۰ میلیون نفر از وب استفاده می کنند در حالی که مقامات برای اگاهی دادن عواقب در انتظار شرکت هایی که پولشان را در پروژه های آنلاین هدر داده بودند، گفته بودند که این شماره نزدیک به دو میلیون نفر است.

مدیر آمازون

جف بزوس در مورد پتانسیل تجاری اینترنت، سرسخت و مصمم بود.

او در اوایل دهه ۹۰ میلادی او ایده ش را برای آمازون آغاز کرد. تنها چیزی باقی مانده بود تعیین این مسئله بود که کدام نوع کسب و کار بیشترین پتانسیل را دارد.

یکی از عواملی که موجب نگرانی بیسوس می شد، گذشته و حال آمریکا بود. حکم دادگاه عالی ایالات متحده در آن زمان این بود که کسب و کارهای پست الکترونیکی از مالیات های فروش در ایالت هایی که شرکت ها حضور فیزیکی نداشتند، معاف بودند. او شروع به تحقیق درباره کسب و کارهای پست الکترونیکی و محصولات شان کرد. از آنجا، او فرصت ها را به لیست هایی کوچکتر و کوچکتر تبدیل کرد، و در نهایت تصمیم گرفت تا وارد تجارت کتاب شود زیرا میلیون ها “عنوان” آماده چاپ بود.

او ایده ش را با دوستان و خانواده، که از او حمایت مالی و اخلاقی می کردند، در میان گذاشت. جزئیات کسب و کار برای جف بزوس در مسیر یک سفر از تگزاس به سیاتل به ذهن او خطور کرد. در  ابتدا کار خود را در گاراژ خانه ش در سیاتل آغاز کرد ، و کسب و کار خود را “Cadabra.com” نامگذاری کرد، همانطور که در شعبده بازی می گویند “abra-cadabra” ، اما بعدتر به دلیل شباهتش به “cadaver” ،آن نام تغییر یافت.
با یک نام جدید و یک کتابخانه پر از کتاب برای فروش، Amazon.com برای شروع کسب و کار افتتاح شد و سفارشات تقریبا بلافاصله، شروع به سرازیر شدن کردند.

جف بزوس در مورد راه اندازی آمازون گفت: “در چند روز اول، من می دانستم که این کاری عظیم خواهد بود ،واضح است که ما با چیزی بسیار بزرگتر از آنچه رویایش را داشتم، رو به رو بودیم.”

جف بزوس Jeff Bezos

داستان موفقیت جف بزوس مدیر آمازون

در دو ماه اول، مزایای آنلاین بودن، برای همگان آشکار شده بود. آمازون کتاب ها را در ۵۰ ایالت و همچنین بیش از ۴۵ کشور به فروش رساند و تا اواخر سال ۱۹۹۵، ۲۰ هزار دلار فروخت.

یکی دیگر از مزایای آنلاین بودن، توانایی فروش محصولاتی بود که در انبارهای سازندگان کتاب و تامین کنندگان نگهداری می شد. این امر باعث شد آمازون انبارهای نامحدود (بدون هزینه های مرتبط)، را فراهم کند.

جف بزوس می دانست که موفقیت اولیه این شرکت، تقلید و رقبا را به دنبال خواهد داشت. کلید های بقای آمازون، نوآوری و اندازه بود. یکی از دلایلی که او نام آمازون را انتخاب کرد، این بود که آمازون بزرگترین رود جهان است.  اگرچه اول تمرکز بر روی کتاب بود، اما طرح ذهنی او، این بود که سایت را به بزرگترین فروشگاه آنلاین جهان تبدیل کند.

تا اکتبر سال ۱۹۹۵، بیزوس اعتماد به نفس کافی در کسب و کارش را بدست آورد تا به دنبال کسب سرمایه از طریق سهام عمومی (IPO) افتاد، که در ماه می سال ۱۹۹۷ آن را به پایان رساند. با وجود اینکه برای کسب سرمایه گذاران، التماس می کرد، بیسوس به همه هشدار می داد که او انتظار ندارد که این شرکت سودی در چهار تا پنج سال به دست آورد. در عوض، او قصد داشت که تمام درآمد مازاد را در رشد تجارت خرج کند.

با موانع اندک ورود به بازار خرده فروشی آنلاین و افزایش هر ساله تعداد کاربران اینترنت ،در اواخر دهه ۹۰ ،شعار جف بزوس برای آمازون در آن زمان در سه کلمه “Get Big Fast” خلاصه شد.

در ادامه او نه تنها در فن آوری و ابتکارات جدید، بلکه با خرید طیف گسترده ای از رقبا، رقبای بالقوه و کسب و کارهای مجازی، سرمابه گذاری خود را گسترش داد. این سرمایه گذاری جبران شد و به شرکت یک جایگاه پیشرو در بازار خرده فروشی،داد مه به سادگی ده سال قبل از آن وجود نداشت.

آمازون چنین محبوبیتی را به دست آورد که مجله Time جف بزوس را “شخصیت سال ۱۹۹۹” نامید.

در اواخر سال ۲۰۰۱، بیزوس اولین سود شرکت را اعلام کرد – ۵ میلیون دلار یا یک پنی به ازای هر سهم. اما این سود به درآمدی بیش از ۱ میلیارد دلار رسید.

ده سال بعد از آنکه نیویورک تایمز شک داشت که ۲۰ میلیون نفر از اینترنت به طور منظم استفاده می کردند، دیگرهیچ انکاری نمی کرد که این موضوع بخشی از فرهنگ امریکایی شده بود. تا سال ۲۰۰۴، تقریبا ۶۰ درصد از خانوارهای ایالات متحده به اینترنت دسترسی داشتند و این تعداد در حال افزایش بود. و آمازون، که در حال حاضر مجموعه ای گسترده از محصولاتی نظیر کتاب و سی دی تا لباس،وسایل الکترونیکی و غیره ارائه می دهد، به طور منحصر به فردی از تعداد روزافزون خریداران اینترنتی سود می برد. در سال ۲۰۰۴، آمازون درآمد ۶٫۹ میلیارد دلاری را به خود اختصاص داد که در سال ۲۰۰۵ به ۸٫۵ میلیارد دلار افزایش یافت.

چهار سال بعد، آمازون با Kindle Fire وارد بازار تبلت شد،که جایگزینی کم هزینه برای  iPadبود.

این کسب و کارهای جدید، همراه با پیشروی در گوشی های هوشمند، مواد غذایی، سریال های تلویزیونی، ذخیره سازی ابری، و شبکه های اجتماعی، آمازون را نه تنها به بزرگترین خرده فروشی آنلاین در کسب و کار بلکه به یکی از شرکت های برتر فناوری در ایالات متحده با درآمد ۸۸٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ ،تبدیل نمود.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن