09173119959 مشاوره
دستگیری بنیان‌گذار ویکی‌لیکس

تاریخ انتشار : شنبه 7 اردیبهشت 1398 ( 2:55:38 )

بازدید : 1684

جولین آسانژ در حال حاضر در بازداشتگاه پلیس مرکزی لندن است و تا زمان دادگاه که قرار است به زودی برگزار شود، در بازداشت خواهد بود.

بنیان‌گذار ویکی‌لیکس (WikiLeaks) ، جولین آسانژ توسط پلیس لندن دستگیر و از سفارت اکوادور خارج شد. اداره پلیس شهر لندن در وب سایت خود نوشته: پلیس به درخواست سفیر اکوادور و در پی لغو درخواست پناهندگی از سوی دولت این کشور، وارد سفارت شده و آسانژ را بازداشت کرده است. جولین آسانژ در حال حاضر در بازداشتگاه پلیس مرکزی لندن است  و تا زمان دادگاه که قرار است به زودی برگزار شود، در بازداشت خواهد بود.

رییس جمهور پیشین اکوادور تصریح کرده بود که آسانژ در صورت خروج از سفارت، در سریع‌ترین زمان ممکن به ایالات متحده بازگردانده خواهد شد. این امر می‌تواند به سرعت و پس از تأیید پلیس بریتانیا مبنی بر دستگیری مؤسس ویکی‌لیکس از طرف آمریکا و بنا به حکم استرداد، انجام پذیرد.

اسانژ از تاریخ 16 اوت سال 2012، یعنی از حدود شش و نیم سال فبل، در سفارت اکوادور در لندن بوده است. اخیراً، لنین مورنو، رئیس جمهور اکوادور، گفته است که آسانژ به طور مکرر شرایط پناهندگی، مبنی بر عدم دروغ گویی و خودداری از هک کردن حساب‌های خصوصی یا تلفن‌های خصوصی، را نقض کرده است.

ویکی‌لیکس

اتهامی دیگر که می‌تواند تأثیری منفی بر مقوله آزادی مطبوعات داشته و طبیعتاً انتقاداتی را نیز در پی داشته باشد ، گزارش‌های قبلی منتشر شده از سوی نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال‌استریت ژورنال است که اداره دادگستری ایالات متحده اتهاماتی را  علیه آسانژ مطرح و ثبت کرده که احتمالاً در ارتباط با تصرف و انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده بوده است.

روز قبل  در پاسخ به اتهامات مطرح شده علیه آسانژ، ویکی‌لیکس مدعی شده بود که سفارت اکوادور در حال جاسوسی از آسانژ بوده و با تجاوز به حریم خصوصی وی، هزاران عکس از او تهیه کرده است. این طور که مسئولان ویکی‌لیکس گفته‌اند، دولت اکوادور به وضوح به دنبال بهانه‌ای برای پایان دادن به پناهندگی آسانژ بوده و این اقدامات را نیز در همین راستا انجام داده است.

مورنو با اشاره به «نقض‌های مکرر پروتکل‌های بین المللی و پروتکل‌های زندگی روزمره»، بیانیه‌ای را در توییتر منتشر کرده و در آن به ارائه توضیحاتی در رابطه با چرایی لغو وضعیت پناهندگی آسانژ پرداخته است: “من اعلام می‌کنم که این رفتار دور از شأن و تهاجمی آقای جولین آسانژ، بیانیه‌های خصمانه و تهدید آمیز سازمان مرتبط با او علیه دولت اکوادور، و به ویژه تجاوز به معاهدات بین المللی، وضعیت را به گونه‌ای پیش برده که ادامه پناهندگی آقای آسانژ میسر نبوده و از این پس وجهه قانونی نخواهد داشت.”

اخیراً مسئولان ویکی‌لیکس با انتشار بیانیه‌ای در توییتر گفته بودند: “دولت اکوادور به طور غیرقانونی و برخلاف معاهدات بین المللی، پناهندگی سیاسی آسانژ را لغو کرده است. در این بین، بازیگران قدرتمندی همچون سازمان سیا، تلاش‌های پیچیده‌ای برای محکوم و زندانی کردن او داشته‌اند.”

آسانژ پس از متهم شدن از سوی دولت سوئد  به تجاوز جنسی و صدور حکم بازداشت بین المللی، به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد. تحقیقات در این زمینه در سال 2017 خاتمه یافت، اما پلیس لندن اعلام کرد از آنجا که آسانژ خود را تسلیم نکرده، حکم بازداشت او هنوز قابل اجرا است.

دراواخر سال گذشته، پلیس لندن به آسانژ گفت  که در صورت ترک سفارت اکوادور، او را به کشوری که مجازات مرگ در انتظارش است، تحویل نخواهد داد.

 

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن