09173119959 مشاوره
آموزش بازاریابی به کمک خبرنامه

تاریخ انتشار : شنبه 6 بهمن 1397 ( 4:53:28 )

بازدید : 2066

بازاریابی خبرنامه‌ای یا Newsletter marketing نوعی از بازاریابی است که در آن، شرکت‌ها محتوا و اطلاعات متنوع را عموما با تمرکز روی محصولات خود، به‌ صورت ایمیل برای مشترکان ارسال می‌کنند. این مشترکان خبرنامه، می‌توانند مشتریان بالقوه یا کنونی کسب‌وکار باشند.

بازاریابی خبرنامه‌ای یا Newsletter marketing نوعی از بازاریابی است که در آن، شرکت‌ها محتوا و اطلاعات متنوع را عموما با تمرکز روی محصولات خود، به‌ صورت ایمیل برای مشترکان ارسال می‌کنند. این مشترکان خبرنامه، می‌توانند مشتریان بالقوه یا کنونی کسب‌وکار باشند.

در این میان کسب‌وکارهای آنلاین نیز از بازاریابی خبرنامه‌ای برای حفظ نام و برند خود در بالاترین اولویت ذهنی کاربران استفاده می‌کنند. به‌علاوه آن‌ها با این کار اعتبار خود را از لحاظ فعال و پویا بودن در ذهن کاربران حفظ می‌کنند و هر از چندگاهی محصولاتی را به این کاربران معرفی می‌کنند که در حوزه‌ی علاقه‌ی آن‌ها قرار داشته باشند.

در این مطلب از بخش آموزش کسب‌وکار زومیت قصد داریم ضمن معرفی بهتر این سبک از بازاریابی، روش‌های بهبود به‌کارگیری آن و همچنین معیارهای مورد نیاز برای ارزیابی موفقیت را بررسی کنیم. در پایان نیز چند ابزار پرطرفدار برای اجرای بازاریابی خبرنامه‌ای را معرفی می‌کنیم.

سنجش موفقیت بازاریابی خبرنامه‌ای
این نوع از بازاریابی نیز مانند تمامی انواع بازاریابی و خصوصا بازاریابی دیجیتال، نیاز به معیارهایی برای سنجش موفقیت دارد. از آنجایی که این بازاریابی با اهداف مختلف توسط شرکت‌ها دنبال می‌شود، فاکتورهای متنوعی نیز برای سنجش آن وجود دارد. البته برخی فاکتورها صرف‌نظر از هدف بازاریابی، مشترک بوده و برای همه قابل اجرا هستند.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت یک بازاریابی ایمیلی، افزایش مشترکان یا همان دریافت‌کنند‌گان خبرنامه است. در واقع شرکت‌ها باید در مرحله‌ی اول به‌ دنبال راهی برای جذب هرچه بیشتر این افراد و ثبت‌نام آن‌ها برای خبرنامه باشند. با این کار، شما به‌ عنوان یک مدیر بازاریابی یا مالک کسب‌وکار، اهداف بازاریابی خود را مشخص کرده و کانال ابتدایی را برای این کار ایجاد خواهید کرد.
 
پس از جذب کاربران و مشترکان جدید، قدم مهمی بعدی خوانده شدن خبرنامه است. به بیان دیگر اگر شما تنها مشترک داشته باشید و این مشترکان محتوای ارسال شده را مطالعه نکنند، گویی بازاریابی شما هدف اولیه یعنی اعلام وجود را نیز انجام نداده است. اندازه‌گیری این فاکتور و فاکتور قبلی از مواردی هستند که اغلب ابزارهای بازاریابی برای شرکت‌‌ها ارائه می‌کنند.

پس از باز شدن خبرنامه‌ی ایمیلی، به مرحله‌ی بعدی یعنی اقدام کاربر می‌رسیم. این فاکتور، شما را به هدف جذب مشتری نهایی یک قدم نزدیک‌تر می‌کند. در واقع باز کردن خبرنامه و انجام اقدام مورد نظر شما در آن، مانند این است که آگهی به مشتری بالقوه نشان داده شده و او برای خرید وارد فروشگاه شود. عموما این اقدام‌های مد نظر شرکت‌ها به‌صورت لینکی به وب‌سایت اصلی شرکت است.

مرحله‌ی نهایی نوعی بررسی ترکیبی بازدهی خبرنامه و وب‌سایت اصلی شرکت است. در این مرحله، مشترک پس از کلیک روی لینک مورد نظر شما به وب‌سایت یا فروشگاه آمده است. در این مرحله اگر او اقدام نهایی (عموما خرید) را انجام دهد. یعنی تمامی بخش‌های درگیر به‌خوبی کار کرده‌اند.
نرخ خرید کاربرانی که از طریق خبرنامه به وب‌سایت آمده‌اند، باید جدا از خریدهای دیگر بررسی شود تا بازدهی نهایی خبرنامه و توانایی جذب آن مشخص شود. البته پایین بودن آمار در این بخش می‌تواند دلایل دیگری همچون ضعف طراحی کاربری سایت، ضعف تجربه‌ی کاربری یا به‌طور خلاصه جذاب نبودن محصول داشته باشد. البته فراموش نشود که یک خبرنامه‌ی عالی پتانسیل پوشش تمامی این عیب‌ها را دارد.

مشخصات یک خبرنامه عالی
نکته‌ی اصلی در تهیه‌ی خبرنامه و محتوای آن، اطلاع‌رسانی به کاربر و مشترک است. در واقع پیش از شروع آماده‌سازی محتوا برای خبرنامه، باید به یاد داشته باشید که کاربران اینترنت روزانه با پیشنهادهای خرید بسیار زیادی مواجه می‌شوند و قطعا حوصله‌ای برای پرداختن به پیشنهاد شما به خرید محصول جدید ندارند.

محتوای جذاب، کلید ترغیب مخاطب به باز کرد خبرنامه است
برای این که کاربران به باز کردن ایمیل و اقدام پس از آن علاقه‌مند شوند، محتوای عرضه شده باید خاص و جذاب باشد. در واقع این محتوا باید فراتر از تلاش برای تبلیغ یک محصول یا خدمت باشد. به‌عنوان مثالی در مورد محتوای جذاب، کاربران به باز کردن و خواندن ایمیل‌های سرگرمی و آموزشی رغبت بیشتری نشان می‌دهند. یک نسبت عالی، شامل ۹۰ درصد محتوای اطلاعاتی و تنها ۱۰ درصد تمرکز روی فروش است.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن