09173119959 مشاوره
پاسخ به سوالات رایج درباره کارت سوخت

تاریخ انتشار : شنبه 17 آذر 1397 ( 13:23:6 )

بازدید : 8025

استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها دوباره الزامی شده است و برای دریافت سوخت باید کارت سوخت به همراه داشت. با توجه به اینکه زمان زیادی از آخرین باری که از کارت سوخت وسیله‌نقلیه خود استفاده کرده‌اید می‌گذرد شاید برای برخی از شما سئوالاتی پیش آمده باشد که کارت سوخت قدیمی فعال خواهد شد یا نه، یا شاید به تازگی خودرویی را خریده یا فروخته باشید

استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها دوباره الزامی شده است و برای دریافت سوخت باید کارت سوخت به همراه داشت. با توجه به اینکه زمان زیادی از آخرین باری که از کارت سوخت وسیله‌نقلیه خود استفاده کرده‌اید می‌گذرد شاید برای برخی از شما سئوالاتی پیش آمده باشد که کارت سوخت قدیمی فعال خواهد شد یا نه، یا شاید به تازگی خودرویی را خریده یا فروخته باشید و ندانید که تکلیف کارت سوخت خودرو چه می‌شود. ما در این مطلب تلاش کردیم که به این سئوالات و ده‌ها سئوال دیگر که کاربران مختلف درباره کارت سوخت داشتند پاسخ دهیم، البته سئوالات پیرامون این موضوع زیاد است ولی ما در این مطلب به آن دسته از سئوالاتی که درمورد دریافت کارت جدید و احیای کارت‌های قدیم وجود دارد پاسخ داده‌ایم.

۱- آیا کارت سوختی که قبلاً داشتیم و از آن استفاده می‌کردیم نیاز به تعویض دارد یا اینکه سوخته است؟
تمام کارت سوخت‌های قدیم کماکان فعال هستند و می‌توانید از آن استفاده کنید و نیاز به تعویض ندارد. تمام اطلاعیه‌های جدید برای افرادی است که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند.

۲- رمز کارت سوخت را فراموش کرده‌ام، آیا باید دوباره برای دریافت کارت سوخت المثنی ثبت‌نام کنم؟
اگر کارت سوخت دارید اما رمز آن‌را فراموش کرده‌اید، نباید اقدامی انجام دهید. قرار است رمز همه کارت‌ها بازیابی شود و از زمانی که استفاده از کارت سوخت الزامی شد، وقتی مالک خودرو برای نخستین‌بار برای سوخت‌گیری به جایگاه مراجعه و کارت خود را وارد نازل کند، پیامی مبنی بر انتخاب رمز روی صفحه نقش می‌بندد و مالک می‌تواند رمز خود را انتخاب کند.

۳- کارت سوخت بنام مالک قبلی است و رمز آن را نمیدانمدر این صورت باید چکار کرد؟
کارت سوخت در هر حال متعلق به مالک فعلی خودرو است و شما حق استفاده از آن را دارید ولی چون رمز آن را نمی‌دانید، نمی‌توانید از آن استفاده کنید. قرار است از زمانی که استفاده از کارت سوخت الزامی شد رمز همه کارت‌ها بازیابی شود.

۴- کارت سوخت وسیله‌نقلیه گم شده است، چه‌کار باید کنم؟
با مراجعه به  سامانه خدمات دولت همراه  یا دریافت و نصب رایگان اپلیکیشن خدمات دولت همراه و یا مراجعه حضوری به دفاتر خدمات پلیس ۱۰+ می‌توانید برای دریافت کارت المثنی اقدام کنید.

۵- اگر کارت سوخت داشته باشیم بازهم امکان ثبت‌نام برای کارت سوخت مجدد وجود دارد؟
اگر برای صدور کارت المثنی درخواست دهید درحالی که برای وسیله‌نقلیه خود یک کارت سوخت فعال در سامانه دارید، کارت سوخت اولیه شما باطل می‌شود. پس توصیه می‌شود فقط برای وسایل‌نقلیه فاقد کارت سوخت اقدام به دریافت کارت کنید.

۶- ماشینی در سال‌های اخیر خریداری شده و حالا بعد از سهمیه‌بندی شدن بنزین مالک قبلی ادعا می‌کند کارت متعلق به اوست. آیا این ادعا درست است؟
کارت سوخت متعلق به مالک خودرو است یعنی درواقع متعلق به شماست و مالک قبلی نمی‌تواند ادعایی نسبت به آن داشته باشد و شما باید از آن کارت سوخت استفاده کنید. همچنین درصورت تمایل می‌توانید درخواست کارت سوخت المثنی به نام خودتان کنید که با این کار کارت سوخت قبلی باطل خواهد شد.

۷- کارت سوخت خودروهای نو‌شماره که از بازار خریداری شده‌اند را از کجا باید پیگیری کرد؟
اگر خودروی شما جزو خودروهای نوشماره است که طی دو یا سه سال اخیر خریداری شده پس دارای کارت سوخت است، اگر کارت سوخت به دستتان نرسیده، در زمانی که بر اساس آخرین رقم شماره تلفن همراهتان تعیین شده، برای ثبت‌نام اقدام کنید. اگر کارت سوخت شما در شرکت پست باشد نیز باید برای دریافت آن باید به دفاتر پست مراجعه کنید و با ارائه مدارک لازم برای دریافت کارت خود اقدام نمائید.

۸- در صورتی که کارت سوخت صادر شده باشد چگونه از محل آن مطلع شویم و آن را رهگیری نمائیم؟
با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیک انتظامی می‌توانید از وضعیت کارت هوشمند خودرو خود مطلع شوید و یا VIN خودرو را توسط پیام کوتاه به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ ارسال نمائید. بعد از این از طریق سایت شرکت پست www.post.ir  کارت سوخت خود را رهگیری کرده و از محل آن مطلع شوید. همچنین می‌توانید به‌صورت حضوری به دفاتر خدمات امور کارت هوشمند سوخت مراجعه کنید.

۹- یک خودروی اقساطی خریداری کردم تا اقساط تمام نشود سند را به نام من نمی‌زنند، با توجه به الزامی بودن کارت سوخت آیا می‌توانم با ارائه کارت بانکی خودم و مشخصات فروشنده کارت بانکی خودم را تبدیل به کارت سوخت کنم؟
از آنجائیکه سند خودرو به نام شما نیست، باید با در دست داشتن قولنامه‌ای که نشان دهد خودرو را خریداری کرده‌اید به یکی از شعب پلیس +۱۰ مراجعه کرده و درخواست خود مبنی بر صدور کارت المثنی و یا تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت را مطرح کنید.

۱۰- برای وسیله‌نقلیه خارجی، ورثه‌ای و قولنامه‌ای چطور باید کارت سوخت بگیریم؟
مالکان این وسایل‌نقلیه باید با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+ و ارائه مدارک لازم برای دریافت کارت سوخت اقدام نمایند.

۱۱- درصورت فوت مالک خودرو و عدم تغییر مالکیت، چگونه می‌شود برای دریافت کارت سوخت اقدام کرد؟
برای این موضوع باید پس از انحصار وراثت از طریق دفاتر پلیس ۱۰+ و ارائه مدارک شناسایی خودرو نسبت به دریافت کارت سوخت اقدام کرد.و برابر ضوابط قبلی اقدام نمایید.

۱۲- در صورتی که مالک خودرو سیمکارت تلفن همراه به نام خود نداشته باشد چگونه باید کارت سوخت دریافت کند؟
برای ثبت‌نام اینترنتی باید شماره تلفن همراه به نام مالک باشد، در غیر این‌صورت برای ثبت‌نام باید به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کند.

۱۳- کارت هوشمند سوخت خودرو با پلاک قبلی و به نام مالک قبلی است، ایا مشکلی به‌وجود نمی‌آورد؟
خیر، کارت سوخت هوشمند متعلق به خودرو است و صرفاً با مشخصات خودرو صادر شده است.

۱۴- برای خودروهای شخصی که پلاک آن‌ها به پلاک موقت تبدیل شده است و اطلاعات آن‌ها در سیستم موجود نیست، چگونه کارت هوشمند سوخت صادر می‌شود؟
باید کلاس سوخت و اصلاحات آن از طریق راهور ناجا صورت گیرد.

۱۵- آیا خرید و فروش کارت هوشمند سوخت امکان‌پذیر است؟
خرید و فروش انواع کارت هوشمند سوخت غیرقانونی است و متخلفان به محاکم قضائی معرفی خواهند شد.

۱۶- آیا اگر خودرویی بخریم کارت سوخت نیز متعلق به خریدار می‌شود؟
هنگام خرید و فروش وسیله‌نقلیه، لازم است کارت هوشمند سوخت همراه اسناد و مدارک باید به خریدار تحویل داده شود.

۱۷- آیا موتورسیکلت هم نیاز به کارت سوخت دارد؟
همه وسایل‌نقلیه اعم از خودروها و موتورسیکلت نیاز به کارت سوخت دارند و چنانچه کارت سوخت آن را ندارید باید برای دریافت آن اقدام کنید.

۱۸-آیا برای موتورسیکلتی که ۱۰ سال عمر آن گذشته باشد می‌توان کارت سوخت گرفت؟
خیر، برای موتورسیکلت‌هایی با عمر بیشتر از ۱۰ سال، کارت سوخت صادر نخواهد شد.

۱۹- آیا برای وسیله‌نقلیه‌ای که مالک آن نیستیم می‌توانیم کارت سوخت بگیریم؟
خیر، فقط مالک وسیله‌نقلیه می‌تواند درخواست صدور کارت سوخت بدهد. پس اگر سند وسیله‌نقلیه بنام شما نیست باید از مالک درخواست کنید تا برای دریافت کارت سوخت اقدام کند.

۲۰- آیا برای وسیله‌نقلیه‌ای که سرقت شده است ولی اسناد و مدارک آن موجود است کارت سوخت صادر می‌شود؟
خیر، کارت سوخت وسایله‌نقلیه‌ای که توسط نیروی انتظامی به‌عنوان سرقتی ثبت شده است، باطل می‌شود و تا زمان رفع دستور سرقت به هیچ عنوان برای آن‌ها کارت سوخت و یا هرگونه کارت هوشمندی صادر نمی‌شود.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن