09173119959 مشاوره
درس‌هایی بزرگ در زمینه‌ی کسب‌ و‌ کار از والت دیزنی

تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 مهر 1396 ( 4:56:55 )

بازدید : 3284

در این مقاله با نگاهی به ویژگی‌ها و شکست‌ها‌ی والت‌ دیزنی به‌عنوان نابغه‌ی فیلم و انیمیشن، با موفقیت حیرت‌انگیز او بیشتر آشنا می‌شویم.

همه والت دیزنی را می‌شناسند. قطعا اکثر افراد در جهان به یک پارک دیزنی رفته‌اند، یک فیلم دیزنی را دیده‌‌اند (انیمیشن یا فیلم) یا بعضی از شخصیت‌های دیزنی را می‌شناسد. بعضی افراد حتی به سفر‌های دیزنی هم رفته‌اند.


والت دیزنیشان دنیل می‌گوید: «من فکر می‌کنم مردم در بعضی مسائل بیشتر دیزنی را می‌شناسند، افراد کمی در رابطه با دیزنی به‌عنوان یک فرد اطلاعات دارند.» والت دیزنی، فردی است که در بین شخصیت‌های مشهور تا حدودی کمتر دیده شده است. او زمانی که در سن ۵۱ سالگی و در سال ۱۹۹۶ فوت کرد، شناخته شد. والت، انسانی رؤیایی، کارآفرین و نابغه‌ای خلاق بود. در این‌جا چند درس گران‌بها وجود دارد و هر مؤسس شرکتی می‌تواند از کار‌هایی که او در زندگیش قادر به انجامشان بود، درس بگیرد.

۱.هرگز تسلیم نشوید

اکثر مردم نمی‌دانند که والت دیزنی در یک شب به موفقیت نرسید. او شرکت‌های زیادی تأسیس کرد که با شکست رو‌به‌رو شدند. والت یک کارگاه هنری بازرگانی راه‌اندازی کرد و با شکست مواجه شد. او برای ساختن آگهی و خبر تلاش کرد و باز هم به دلیل کم‌ بودن درآمد آن شکست خورد. والت همیشه به جای تسلیم شدن یا منصرف شدن، دوباره تلاش می‌کرد و موضوع دیگری را امتحان می‌کرد.

چنان که والت گفت: «همه‌ی رقیبانی که در زندگیم داشتم، تمام مانع‌ها و مشکلات، من را قوی‌ کردند. تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد آن را درک نمی‌کنید. یک شکست سخت ممکن است برای شما بهترین اتفاق در دنیا باشد.»   

۲. حل‌کننده‌ی مشکلات باشید

والت دیزنی کاملا حل‌کننده‌ی مشکلات بود، بسیار هوشیار بود و همیشه به دنبال رفع یک مشکل و تبدیل آن به فرصت در بازار می‌گشت. او وقتی دخترش را به پارک برد تا با وسایل بازی آن‌جا بازی کند، متوجه شد که وسایل بازی بسیار کثیف و مسئولان تعمیر و را‌ه‌اندازی بازی‌ها خشن و گستاخ‌ هستند.

والت در رابطه با این مشکل فکر و خیال‌پردازی کرد و نتیجه‌ی آن سرزمین دیزنی شد. او مکانی تمیز و ایمن مد نظر داشت تا والدین، فرزندان خود را با آسودگی به آن‌جا ببرند.

جیسون کیلر یک بار گفت: «زمانه که ۱۰ سال داشتم، به سرزمین دیزنی رفتیم. هنگامی که وارد آن‌جا شدم، چیزی که من را خیلی تحت تأثیر قرار داد دقت بسیار به جزئیات بود، کوچک‌ترین زباله‌ای دیده نمی‌شد.»

۳. حاضر به تغییر خودتان و دیدگاهتان باشید

بسیاری از مردم نمی‌دانند که اولین ستاره‌ی بزرگ کارتونی دیزنی، میکی ماوس نبود بلکه اسوالد، خرگوش خوش‌شانس بود. والت یک قرارداد با پخش‌کننده‌ی کارتون‌های کوتاه امضا کرد و با موفقیتش همه را هیجان‌زده کرد.

زمانی که برای تمدید قرارداد رفت، آن‌ها والت را بیرون انداختند. پخش‌کننده اظهار کرد (بدون اطلاع والت) با توجه به مطلبی که در قرار داد وجود دارد، آن‌ها به‌طور قانونی صاحب اسوالد هستند و والت دیزنی صاحب آن نیست. بد‌تر از آن، تمام تهیه‌کننده‌های فیلم‌های کارتونی والت، او را رها کردند و به شرکت دیگری پیوستند.

والت درحالی‌که موفقیت بزرگش را از دست داده بود به خانه بازگشت و شروع دیگری داشت. او گفته بود: «جرقه‌ی ایجاد میکی ماوس روی یک دفترچه‌ی نقاشی در یک قطار در ذهن من زده شد. این قطار از منهتن به سمت هالیوود در حرکت بود. در آن زمان شانس کسب‌و‌کار به برادرم، روی، رو آورده بود و من در پایین‌ترین حد افول بودم و به نظر می‌رسید بدبختی در اطراف من چرخ می زند.»

۴. خودتان را با ایده‌ها احاطه کنید

والت دیزنی اذعان کرده بود که در نقاشی کشیدن یا انیمیشن تهیه کردن بااستعداد نبود. او یک بار گفته بود: «من عملا در سال ۱۹۲۰ شروع به ساخت اولین کارتون انیمیشن کردم. قطعا آن طرح‌ها بسیار خام بودند وسپس از نوعی عروسک‌های کوچک استفاده کردم.» والت دیزنی در شناسایی کار‌هایی که می‌توانست به بهترین شکل انجام دهد، بااستعداد بود و توانایی شناسایی و استخدام بهترین هنرمندان و انیماتور‌های دنیا را داشت. 

در آن زمان شخصی که میکی ماوس را طراحی کرد والت نبود و شخصی به نام یوبی ایوارکس این کار را انجام داد. والت استعداد درخشانی در نقاشی کشیدن نداشت اما او تصور و خیال داشت. مانند معمار‌ها؛ نیازی نیست که پیمانکار عمومی باشید، فقط لازم است بدانید زمانی که پروژه به اتمام رسید چه ظاهر و مشخصاتی باید داشته باشد.

والت دیزنی

۵. کنجکاو باشید

والت روحیه‌ی کنجکاوی داشت و همیشه علاقه‌مند به یادگیری مسائل جدید بود. در انیمیشن، این ویژگی او را به سمت توسعه‌های خیلی خوبی در سال‌های اول سوق داد.

او به خاطر تولید اولین کارتون صدادار، ‌اولین کارتون زنده و انیمیشن همراه با فیلم و اولین فیلم کارتونی رمان کامل معروف است. تا قبل از آن، کارتون‌های والت برای پر کردن وقت، کوتاه و سرگرمی‌های ساده برای مردم بودند که قبل از فیلم اصلی پخش می‌شدند.

این نکته را از دست ندهید، او نمی‌دانست چگونه این کار‌ها را انجام دهد. کنجکاویش او را هدایت می‌کرد تا روش انجام این کار‌ها را به دست بیاورد و راه رسیدن به همه‌ی این کار‌ها را کشف کند. والت گفته بود: «ما به جلو حرکت می‌کنیم، در‌های جدیدی باز می‌کنیم و کار‌های جدیدی انجام می‌دهیم؛ زیرا ما کنجکاو هستیم و کنجکاوی همواره ما را به سمت راه‌های جدید سوق می‌دهد.» 

۶. در کارتان تنوع داشته باشید

والت به اندازه‌ای زیرک بود که یک استودیوی موفق انیمیشن برای تولید فیلم زنده‌ی اکشن، فیلم ‌مستند، برنامه‌ی تلویزیونی، پارک‌های تفریحی و تعداد زیادی محصول بسازد. او می‌توانست تنها یک استودیوی انیمیشن داشته باشد؛ اما این کار به‌تنهایی نمی‌توانست موفقیتی که در نظرش بود رقم بزند.

بهترین نقل قول والت را می‌توان این جمله دانست: «زمان و شرایط به سرعت تغییر می‌کند. ما باید پیوسته هدفمان را روی آینده متمرکز کنیم.»

به بیان دیگر، تمام مشاغل نیاز دارند که در جستجوی راه‌های رشد و متنوع کردن کارشان باشند.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن