09173119959 مشاوره
روشهای خلاق برای تعامل با نیروی کارجوان

تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 اردیبهشت 1396 ( 2:22:4 )

بازدید : 2493

امروزه نیروهای کار جوان سهم بزرگی از بازار کار را از آن خودکرده‌اند. در چند سال آینده جوانان ۷۵ درصد نیروی کار را تشکیل می‌دهند.

تشویق کارمندان جوان به انجام وظایف و تعهداتشان، نیازمند این است که بدانیم آن‌ها چه چیزهایی را دوست دارند و چه پاداش‌هایی می‌توان برایشان در نظر گرفت. البته همیشه پول یکی از عوامل انگیزشی است، ولی تنها فاکتور تشویق محسوب نمی‌شود و بعلاوه ضمانتی برای رضایت شغلی یا تعهد به کار نیست. اگر می‌خواهید کارمندانتان بیشترین بهره‌وری را داشته باشند، باید ابتکار عمل داشته باشید تا بتوانید همیشه آن‌ها را باانگیزه نگه‌دارید.

انعطاف‌پذیری و اعتماد

نسل جوان شاید به لحاظ حرفه‌ای بی‌تجربه باشد، ولی از آگاهی و اطلاعات بالایی برخوردار است و گزینه‌های پیش روی خود را خوب می‌شناسد. آن‌ها خستگی پدر و مادرشان را بعد از یک روز کاری به یاد می‌آورند، و این جمله‌ی جف بزوس را که گفته است «برای رسیدن به موفقیت لازم نیست خود را  به آب‌وآتش بزنید» در ذهن دارند.

البته به این معنی نیست که آن‌ها بلندپرواز نیستند. ولی هر حرکت، ژست و رفتار شما می‌تواند به زبان بلند با این نسل حرف بزند. پس به نیروهای جوان خود اجازه بدهید در بکار گیری زمان کاری خود منعطف باشند. بجای اینکه به آن‌ها با تحکم امر کنید که چه روزی می‌توانند به تعطیلات بروند و چه روزی نمی‌توانند مرخصی داشته باشند، بگذارید روز تولدشان سرکار نباشند و برای عیادت یک دوست در بیمارستان یا بهبود کامل از سرماخوردگی به آن‌ها استراحت بدهید. بین احساس رضایتمندی و بهره‌وری رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. کارمندان شاد در طول سال به‌طور متوسط ۶۶ درصد کمتر بیمار می‌شوند که یعنی سیاست‌های ساده رفتاری شما مثل منعطف گذاشتن ساعات کاری می‌تواند تیم شمارا به‌طور چشمگیری نسبت به کارشان متعهد کند. اگر کارمندانتان بدانند که شما هوای آن‌ها را دارید، خیلی بیشتر برای شما انرژی می‌گذارند.

این قضیه در مورد صداقت و اعتماد نیز صادق است. نسل جوان با فیس‌بوک و اینستاگرام و اوبر بزرگ‌شده‌اند. آن‌ها حس نمی‌کنند آینده جزئی از یک کل بزرگ است و تصورشان این نیست که یک چرخ‌دنده در ماشین‌کاری شرکت شما هستند. آن‌ها می‌خواهند بخشی از یک استارتاپ موفق باشند که نتیجه می گیرد و به هدفش می رسد. جوانان نیازمند خلاقیت و نوآوری هستند، پس در پروژه‌های بزرگ به آن‌ها اعتماد کنید و بگذارید کارها را پیش ببرند.

مدیریت تیم

 

ابزارهای آموزشی نوین

راه دیگری که برای تشویق و انگیزه بخشی به نیروهای جوان وجود دارد آموزش حین کار است، به‌ویژه در مورد مهارت‌هایی که می‌توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند یا نکاتی که می‌توانند هم به رشد شخصی و هم به رشد کاری آن‌ها کمک کنند. اگر به فکر یک برنامه کاری تایپ‌شده هستید صبر کنید. این سبک‌های آموزشی مناسب نسل جوان نیستند.

کلید جلب‌توجه نسل جوان روش‌های آموزشی جدید و نوظهور است. شیوه‌ای که برای آن‌ها جذابیت داشته باشد و آن‌ها را به چالش بکشد. انجمن روانشناسی آمریکا اعلام کرده است که جوانان امروزی به‌ دور از تشریفات رسمی بهتر کار می‌کنند و گزینه‌هایی که بتوانند به شرایط زندگی واقعی پیوندشان بدهند، مثل ویدیوها، موبایل و بازی نمایی (گیمیفیکشن) باعث می‌شوند آن‌ها به کارشان مشتاق‌تر شوند.

فیلم و ویدیو

نسل جوان زاده دوران دیجیتال است. آن‌ها با وای فای بزرگ‌شده‌اند، زیر نظر پدر و مادری که خودشان کاربر کامپیوتر بوده‌اند. اگر آن‌ها را با ابزارهای صوتی و تصویری آموزش دهید بیشتر با شغل خود ارتباط برقرار می‌کنند. مطالعه رفتاری نسل جدید نشان داده که ویدیو کلیپ‌ها یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌های آموزشی هستند که کارمندان تازه‌کار شمارا با مفاهیم و شرایط کار و زندگی آشنا می‌کنند. فیلم‌ها هم جذاب هستند و هم آموزنده. هم کارمندانتان را سرگرم می‌کنند و هم اشتیاق آن‌ها را به یادگیری افزایش می‌دهند.

Millennial Team

 

یادگیری اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی نظیر اسنپ چت، اینستاگرام و فیس‌بوک باعث شده‌اند جوان‌ها عاشق ارتباطات  باشند و از به اشتراک‌گذاری وقایع زندگی روزمره خود لذت ببرند. نگاهشان به شغل هم از همین دست است، آن‌ها اطلاعات مربوط به شرکت شمارا از اینترنت پیدا می‌کنند، دیدگاه‌های شمارا پیگیری می‌کنند و نظرات سایر کارمندها را می‌خوانند. شاید همین‌الان با سایر کارمندها از طریق لینکدین در ارتباط باشند. نسل جوان برای اعتماد کردن و یادگیری متدهای مخصوص به خود را دارند و با آموزش‌های مجازی بیش از جزوه‌های سنتی بهتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

برایان گرینبرگ بنیان‌گذار موسسه بیمه گرین بلو لایف متوجه شد اغلب جوانانی که در تیم کاریش بودند شرکت او را با جستجوی گوگل یا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی پیداکرده بودند. او می‌گوید: همیشه از اینکه نسل جوان چطور خواسته‌های خود را پیگیری می‌کنند و پولشان را صرف چه چیزهایی می‌کنند شگفت‌زده می‌شوم. درک اولویت‌های این نسل واقعاً جالب‌توجه است.

جوانان امروز وقتی در برنامه‌های کامپیوتری به مشکل برمی‌خورند یا در هر زمینه‌ای به کمک احتیاج دارند، راه‌حل مشکلشان را در یوتیوب پیدا می‌کنند. آن‌ها یک ویدیو کوتاه پیدا می‌کنند که توضیح می‌دهد باید چطور کارها را راه بیندازند، آن را از ذهن می‌گذرانند و بعد انجامش می‌دهند. این شیوه از آموزش، یادگیری مشارکتی هم نامیده می‌شود. یک نفر مطلبی را به اشتراک می‌گذارد و بعد دیگران بازخوردها و توصیه‌های خود در همان زمینه بیان می‌کنند.

آموزش خرد یا آموزش میکرو

کلاس‌ها و سخنرانی‌های مفصل و طولانی آموزشی را فراموش کنید. نسل جوان نسلی باهوش و سریع است، ولی افق توجه کوتاهی دارد. همین باعث شده شیوه یادگیری میکرو مطرح شود که نکات مهم را به جزئیات کوچک تقسیم می‌کند تا هضم آن آسان‌تر شود.

اطلاعات مور نیاز نیروهای کاریتان را جمع آور کنید، روی وایت برد نکات مهم را بنویسید و چند ویدئوی کوتاه آموزنده مرتبط هم تهیه کنید.

بازی نمایی (گیمیفیکیشن)

کارکنان جوان شما نمی‌خواهند با بازی‌های ویدیویی از آموزش‌ها فرار کنند، پس این شیوه از آموزش را نادیده نگیرید. بازی‌های ویدئوئی اعتیادآورند و به‌خوبی طرف بازی را درگیر می‌کنند، به همین دلیل این شیوه از آموزش می‌تواند مناسب نسل جوان باشد. بازی نمایی یعنی فرآیندهایی را که جنبه بازی ندارند به شکل بازی طراحی کنید تا جذاب‌تر و انگیزه‌بخش‌تر شوند.طبق مطالعات انجام‌شده در موسسه تحقیقی پیو، ۵۷ درصد افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله حداقل سه بار در هفته دربازی‌های ویدیویی شرکت می‌کنند. بررسی کنید که آیا شما هم می‌توانید از این متد آموزشی استفاده کنید؟

مشاوره

مشاوره

طبق تحقیقات شرکت Sun Microsystems، کارمندانی که از خدمات مشاوره‌ای استفاده می‌کنند پنج برابر سایر کارمندها ترقی می‌کنند. در چند سال گذشته ما شاهد بوده‌ایم که رشد فنّاوری شتاب گرفته و حتی کارآفرینان مشهور جهان مثل بیل گیتس و ریچارد برانسون هم راهنمایی‌ها و مشاورات خود را در اینترنت به اشتراک گذاشته‌اند.

مشاوره عامل مهمی در انگیزه دادن به کارمندان و ارتباط با آن‌هاست. آن‌ها می‌خواهند عملکرد خوبی داشته باشند و به‌طور مرتب بازخوردها و پیشنهادات جدید را بشنوند که این امر هم از طریق فیلم‌های ویدیویی و هم جلسات رودررو امکان‌پذیر است. زمانی که کارمندانتان در شرکت وقت آزاد دارند، می‌توانید با پخش ویدیوها به آن‌ها فرصت یادگیری بدهید.

انگیزه بخشی‌های مدرن بودجه شرکت را محدود نمی‌کنند. مهم این است که مخاطبان موردنظر خود را بشناسید و درک کنید. از روش‌ها و سیاست‌هایی استفاده کنید که با متد فکری آن‌ها سازگار باشند و آن‌ها را به یادگیری جذب کنند. برای کارمندان جوان خود محیطی حمایتگر فراهم کنید تا بتوانند رشد کنند و برای آموزش آن‌ها ابزارهایی را بکار بگیرید که سرگرم‌کننده و قابل دسترسی باشند.  

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن