09173119959 مشاوره
۴ کلید برنامه ریزی هوشمند مالی برای دوران بازنشستگی

تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 ( 2:5:31 )

بازدید : 2579

برای آنکه بتوانید در دوران بازنشستگی آسایش خیال داشته باشید، باید متمرکز باشید و گام‌های هوشمندانه‌ای بردارید.

دنیای مالی همیشه پر از آشفتگی و سردرگمی است. در کنار تمام تصمیم‌های مالی و اقتصادی که باید بگیرید (مانند خرید، فروش، پس‌انداز، اوراق بهادار، مقرری سالانه و ...)، هر اتفاق جدیدی که رخ می‌دهد - یا ممکن است رخ دهد - حجمی از نگرانی مالی به همراه دارد.

کسانی که به روزهای بازنشستگی‌ نزدیک می‌شوند، به‌خوبی از ترسی که تصمیم‌های مالی به همراه دارند، آگاهند و به همین دلیل سعی می‌کنند از هر مبلغ کمی هم که دارند، محافظت کنند. برخی دیگر دچار یک فلج فکری می‌شوند؛ آن‌ها از هر حرکت و تصمیم جدید، به دلیل آنکه ممکن است اشتباه باشد، پرهیز می‌کنند. 

اما چه باید کرد و چاره چیست؟

هدفمند برنامه‌ریزی کنید

اگر می‌خواهید تا بازنشستگی دوام بیاورید، یا هم‌اینک به آن مرحله رسیده‌اید و نمی‌خواهید شکست بخورید، باید پس‌اندازتان را طوری تنظیم کنید که با توجه به شرایط شما بهینه باشد، نه با توجه به دوستان و همکاران!

در واقع چیزی که سعی داریم بگوییم این است که شما باید برای روزهای بازنشستگی با در نظر گرفتن نیازهای خود و خانواده‌ و اولویت‌های زندگی‌ تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنید.

البته این بدان معنا نیست که نباید به حرف‌ها و نصایح دیگران برای سرمایه‌گذاری گوش دهید.

بر چیزهایی که می‌توانید کنترل کنید، متمرکز شوید

تغییر قیمت سهام و سود حاصل از آن‌ می‌تواند بر تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذارها تأثیرگذار باشد، هرچند آن‌ها هیچ کنترلی روی این تغییرات ندارند. اما چیزی که می‌توانید مدیریت کنید، ریسک شخصی است. در حقیقت تغییرات روزانه ارزش سهام شما چندان اهمیتی ندارد و ثباتِ آن ارزشمند است. با سرمایه‌گذاری درست، در دوران بازنشستگی هم می‌توانید برای خود منبع درآمدی داشته باشید.

ایده‌های بلندمدت داشته باشید

 همیشه اتفاقی ممکن است رخ دهد که تأثیر مثبت یا منفی بر بازار داشته باشد. مثلا رئیس جمهور تازه ممکن است قوانین مرتبط با سود را تغییر دهد، در قانون مالیات تغییر ایجاد شود یا هر اتفاق مشابه دیگر. به‌جای آنکه با توجه به این اتفاق‌ها سرمایه‌گذاری کنید، سعی کنید یک مورد واقعی‌تر و بلندمدت‌تر انتخاب کنید.

ایده های دور دست

فرض کنید شما با توجه به هزینه‌ها و موجودی حساب خود یک برنامه‌ریزی انجام می‌دهید. از طرفی دوست شما تصمیم می‌گیرد کمی ریسک‌پذیرتر باشد. اگر بازار در شرایط خوبی باشد و او سود خوبی به دست آورد؛ آیا شما هم باید پیرو تصمیم‌های او شوید؟ خیر. احتمالا او در شرایط زندگی مشابه شرایط شما قرار ندارد. یا شاید منابع درآمدی دیگری داشته باشد و بتواند در صورتی که شرایط بازار با ریسک‌پذیری او همخوانی نداشت، به آن‌ها تکیه کند. در چنین شرایطی حتی اگر بازار بر وفق مراد او نباشد و نتواند به سود و درآمدی دست یابد، شما چیزی درباره‌ی ضرر و زیان او نخواهید شنید.

یک مشاور متناسب با سبک سرمایه‌گذاری خود پیدا کنید

اگر شما با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کنید، احتمالا از همراهی با کسی که ۱۰۰ کیلومتر یا بیشتر رانندگی می‌کند، لذت نخواهید برد. در مورد مسائل مالی نیز به همین ترتیب است. انتخاب مشاور باید با توجه به فلسفه سرمایه‌گذاری و درک متقابل از هدف انجام شود.

یک راهنما به شما کمک می‌کند تا با دقت در نبض بازار، در صورت نیاز، نوسانات ریسک را کنترل کنید و از آن آگاه شوید. بدین ترتیب می‌توانید با اطمینان بیشتری ادامه دهید. در برخی شرایط نیز پرسیدن نظر بیش از یک نفر، راهکار مناسبی است.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن