چهار شنبه 3 بهمن 1397 ( 1:13:13 )
رژیم غذایی و کاهش وزن

ممکن است فکر کنید دانشمندان گردآمده در کنفرانسی بین‌المللی درباره‌ی چاقی می‌دانند کدام رژیم غذایی بهترین است و چرا. باوجوداین، باید بدانید حتی کارشناسان نیز در این زمینه عقاید بسیار مختلفی دارند. در نشست اخیر انجمن چاقی، سمپوزیومی برگزار شد که در آن دو دانشمند برجسته یافته‌های نسبتا متناقض حاصل از مطالعات خود را ارائه کردند.

در مطالعه‌ی کریستوفر گاردنر، استاد پزشکی دانشگاه استنفورد، به افراد شرکت‌کننده رژیم‌های غذایی با چربی پایین یا رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات کم با مقادیر کالری برابر داده شد. طبق گزارش گاردنر بعد از یک سال، مقدار کاهش وزن در هر دو گروه برابر بود.

در مطالعه‌ای دیگر، دکتر دیوید لادویگ، از بیمارستان کودکان بوستون گزارش داد رژیم غذایی با کربوهیدرات کم درمقایسه‌با رژیم غذایی با کربوهیدرات فراوان، در کمک به بیماران برای حفظ کاهش وزن مؤثرتر است. او دریافت رژیم غذایی با کربوهیدرات کم شرکت‌کنندگان را قادر می‌ساخت حدود دویست کالری اضافه در هر روز بسوزانند.

بنابراین، رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات به افراد کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانند یا اگر میزان کالری برابر باشد، ترکیب رژیم غذایی اهمیتی ندارد؟ اگر سؤال این باشد که چگونه وزن خود را کاهش دهیم یا چگونه این کاهش را حفظ کنیم، این موضوع مهم خواهد بود؟ در انتهای جلسه، هیچ توافقی درباره‌ی این موضوعات حاصل نشد.


 آنچه درباره‌ی رژیم غذایی می‌دانیم
پاسخ افراد مختلف درباره‌ی رژیم‌های غذایی متغیر است. برخی از افراد واکنش مناسبی مقابل رژیم‌های غذایی کم‌چرب دارند و برای برخی دیگر، رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات بهترین گزینه هستند. بااین‌حال، برخی از افراد نیز همچنان از رژیم‌های غذایی خاصی، مانند رژیم‌های غذایی عاری از گلوتن یا رژیم‌های غذایی پالئو و کتوژنیک یا دیگر گزینه‌های زیادی پیروی می‌کنند که برای کاهش وزن معرفی شده‌اند.

در اکثر مطالعات، نتایجی شبیه نتایج دکتر گاردنر دیده شده است. تا زمانی که مقدار کالری مصرفی برابر باشد، هیچ تفاوتی در مقدار کاهش وزن گروه‌های مورد مطالعه وجود ندارد. البته درون هر گروه، همیشه افرادی وجود دارند که وزن زیادی ازدست می‌دهند و برخی اصلا کاهش وزن ندارند و برخی حتی افزایش وزن پیدا می‌کنند.

موضوع جدیدی در دنیای رژیم غذایی وجود ندارد
بسیاری از رژیم‌های غذایی که امروزه مردم به آن‌ها ایمان دارند، برای دهه‌ها به‌شکلی وجود داشته‌اند. بیش از یک قرن پیش، کتاب پرفروشی به‌نام چگونه زندگی کنیم؟ به آمریکایی‌ها گفته بود تنها راه کاهش وزن این است که میزان کالری مصرفی خود را حساب کنید. در سال ۱۸۶۳، ویلیام بنتینگ رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات را معرفی کرد. این رژیم‌ها به‌قدری معمول شده بودند که در آن زمان، واژه‌ی بنتینگ واژه‌ی دیگری برای رژیم غذایی بود.

  رژیم‌های غذایی که برای سلامت بهترند، لزوما همان رژیم‌هایی نیستند که موجب کاهش وزن می‌شوند
هر رژیم غذایی که مصرف کالری را محدود کند، به کاهش وزن منجر خواهد شود؛ اما برخی از رژیم‌های غذایی کاهش‌دهنده‌ی وزن سالم نیستند. یافتن شواهد قطعی درباره‌ی نقش رژیم‌های غذایی خاص در پیشگیری از بیماری‌ها دشوار است؛ اما بسیاری از کارشناسان تغذیه معتقدند غذاهایی با حداقلِ فراوری و نیز مصرف مقادیر زیاد سبزی و میوه موجب ارتقای سلامت می‌شود. همچین، آن‌ها مزایای رژیم‌های کم‌کربوهیدرات را برای افراد مبتلا به دیابت تأیید می‌کنند.

برچسب ها :

نظرات داده شده

دیدگاه شما

ایمیل شما :

نام شما :

نظر شما :