09173119959 مشاوره
طراحی سایت ریسپانسیو یا اپلیکیشن موبایل؟ کدام یک برای کسب و کار شما بهتر است؟

تاریخ انتشار : دوشنبه 1 مهر 1398 ( 5:39:45 )

بازدید : 1607

به عنوان مدیر یک کسب و کار ممکن است فکر کنید که به طراحی اپلیکیشن موبایل نیاز دارید. اما ممکن است طراحی سایت ریسپانسیو برای شما کفایت کند. با مقایسه سایت ریسپانسیو و اپلیکیشن موبایل گزینه بهتر برای شما مشخص خواهد شد.

به عنوان مدیر یک کسب و کار ممکن است فکر کنید که به طراحی اپلیکیشن موبایل نیاز دارید. اما ممکن است طراحی سایت ریسپانسیو برای شما کفایت کند. با مقایسه سایت ریسپانسیو و اپلیکیشن موبایل گزینه بهتر برای شما مشخص خواهد شد.

 

امروزه کاربران برای استفاده از اینترنت ، بیشتر از دستگاه‌های موبایل استفاده می‌کنند. به همین دلیل طبیعی است هر استارتاپ، شرکت یا سازمان، در پی نمایش بهتر شعبه مجازی خود روی این دستگاه‌های کوچک باشد. دو روش می‌توان به این منظور پیاده‌سازی کرد. روش اول طراحی سایت ریسپانسیو و روش دیگر توسعه اپلیکیشن موبایل است. البته ممکن است برخی به هر دو نیاز پیدا کنید.

در نگاه اول، وب سایت ریسپانسیو و اپلیکیشن موبایل بسیار شبیه به یکدیگر به نظر می‌رسند، به همین دلیل انتخاب راهکار بهتر، در گرو توجه به فاکتورهای متعددی همچون مخاطبان هدف، بودجه و ویژگی‌های مورد نظر برای ارائه به کاربران در گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها است.

تفاوت وب سایت ریسپانسیو و اپلیکیشن موبایل

هر دو مورد از طریق گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. گزینه اول همانطور که از نامش پیداست، یک وب سایت (مخصوص موبایل) محسوب می‌شود، در حالی که دومین گزینه اپلیکیشن بوده و باید آن را دانلود و نصب کرد.

وب سایت ریسپانسیو همانند وب سایت‌های متداولی که می‌شناسیم، متشکل از صفحه‌های ایجاد شده با زبان نگارش صفحه‌های وب (HTML) و متصل به یکدیگر است. برای دسترسی به آن باید به اینترنت متصل باشیم. مهم‌ترین وجه تمایل وب سایت ریسپانسیو و وب سایت عادی، طراحی شدن آن برای دستگاه‌های کوچک با نمایشگرهای لمسی است.

طراحی وب سایت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا یکی از بهترین راهکارهایی است که در این رابطه تا امروز معرفی شده است. به لطف پیاده‌سازی این استاندارد، وب سایت‌ها کاملا موبایل فرندلی بوده و بسته به اندازه نمایشگر دستگاهی که در آن اجرا شد‌ه‌اند، ظاهر متفاوت و بهینه‌ای خواهند داشت. به عبارتی وب سایت به اندازه نمایشگر دستگاه‌ واکنش نشان می‌دهد. به این ترتیب یک وب سایت، روی تمامی انواع دستگاه‌ها اعم از دسکتاپ، تبلت و گوشی هوشمند به خوبی نمایش داده خواهد شد.

این مقاله هم میتواند برای شما جالب باشد : چگونه امنیت وب سایت خود در مقابل حمله‌های سایبری هکر ها تامین کنیم؟

طراحی سایت واکنشگرا

همانند وب سایت‌های متداول، وب سایت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا قادر به نمایش انواع محتوا همچون نوشته، تصویر و ویدیو است. آن‌ها بر اساس یک سری مشخصه منحصربه‌فرد دستگاه‌های موبایل همچون نمایشگر لمسی آن‌ها اعمال خاصی انجام می‌دهند. به عنوان نمونه، با لمس یک عدد، وارد اپلیکیشن دیالر خواهید شد.

اپلیکیشن‌ موبایل، برنامه‌ای توسعه یافته مخصوص یک سیستم عامل مشخص همچون اندروید و آی او اس است و به صورت موجودیتی مجزا اجرا می‌شود، به جای این که همچون وب سایت ریسپانسیو، برای دسترسی به آن نیازمند استفاده از مرورگر وب باشید. کاربران برای دسترسی به نرم افزارهای مخصوص پلتفرم خود به فروشگاه متفاوتی مراجعه می‌کنند. به عنوان نمونه کاربران اندروید و آی او اس به ترتیب به گوگل پلی استور و اپ استور می‌روند.

بسته به نحوه توسعه نرم افزار موبایل، چگونگی استفاده از آن متفاوت خواهد بود. برخی از آن‌ها برای اجرا، از همان ابتدا نیازمند دسترسی به اینترنت هستند. برخی دیگر در صورت نیاز به انجام عملی خاص، دسترسی به اینترنت را تقاضا می‌کنند. یک سری از برنامه موبایل همه محتویات را روی دستگاه کاربر دانلود کرده و تنها در برخی شرایط خاص، نیازمند دسترسی به اینترنت هستند.

طراحی وب سایت ریسپانسیو (واکنش‌گرا) یا طراحی اپلیکیشن موبایل؟

انتخاب گزینه بهتر به اهداف بیزینسی کسب و کار ارتباط دارد و نمی‌توان برای همه نسخه مشابهی پیچید. اگر در پی توسعه یک بازی برای اجرا روی دستگاه‌های موبایل هستید، به وسیله توسعه یک اپلیکیشن، تجربه کاربری بسیار بهتری در مقایسه با زمان طراحی سایت ارائه خواهید کرد. اگر هدف شما، نمایش محتوا به شیوه‌ای بهینه روی دستگاه‌های موبایل است، طراحی سایت ریسپانسیو راهکار مناسب‌تری خواهد بود.

مقایسه اپلیکیشن موبایل و وب سایت موبایل

در برخی شرایط، کسب و کارها به هر دو نیاز پیدا می‌کنند. البته در واقعیت، توسعه اپلیکیشن موبایل زمانی معنی پیدا خواهد کرد که پیش از این، وب سایت خود را واکنش‌گرا کرده باشید. به عبارتی طراحی نرم افزار موبایل در حالی که وب سایت به صورت بهینه روی دستگاه‌های دارای نمایشگرهای کوچک قابل مشاهده نیست، استراتژی ناصحیحی محسوب می‌شود.

امروز همه کسب و کارها، بدون در نظر گرفتن استراتژی آینده خود درباره توسعه یا عدم توسعه برنامه موبایل، از همان ابتدا وب سایت را به صورت واکنش‌گرا طراحی می‌کنند. این موضوع نه تنها از دیدگاه تجربه کاربری، بلکه از نظر سئو نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. در مطلب «خطرناک ترین اشتباهات در طراحی سایت» مشخص شد یکی از بدترین اشتباهات، سهل انگاری در بهینه‌سازی رابط کاربری وب سایت برای دستگاه‌های موبایل است، چرا که گوگل، در امتیازدهی، نسخه‌های موبایل را در اولویت قرار می‌دهد.

به عبارتی می‌توان گفت این مقایسه نشان می‌دهد آیا وب سایت ریسپانسیو، که حتما باید آن را طراحی کنید، جوابگوی نیازهای شما بوده یا حتما باید یک اپلیکیشن موبایل توسعه بدهید.

مزایای طراحی سایت ریسپانسیو در مقایسه با طراحی اپلیکیشن موبایل

برای بیشتر کسب و کارها، طراحی وب سایت واکنش‌گرا کفایت می‌کند. دلیل آن، مزایای این راهکار در مقایسه با توسعه نرم افزاری و طراحی اپلیکیشن اندروید و آی او اس است.

توسعه راحت و سریع

امروز به لطف وجود فریم ورک‌هایی همچون بوت استرپ، طراحی وب سایت برای دسکتاپ و موبایل به صورت همزمان پیش می‌رود. سال‌ها قبل توسعه‌دهنده مجبور بود بعد از ایجاد یک وب سایت عادی، نسخه دیگری مخصوص نمایش روی دستگاه‌های موبایل توسعه بدهد. وقتی با استفاده از فریم ورک بوت استرپ وب سایت طراحی شده به صورت خودکار واکنش‌گرا نیز خواهد بود.

دسترسی سریع

کاربران با استفاده از یک مرورگر وب، که به صورت پیش‌فرض روی همه دستگاه‌های موبایل اعم از اندروید و ios نصب است، به هر وب سایتی سریع و راحت دسترسی پیدا می‌کنند.

مقایسه اپلیکیشن موبایل و وب سایت موبایل

در آن سو یک نرم افزار را باید دانلود و نصب کرد. برخی سرویس‌های این نرم افزار ممکن است در پس‌زمینه اجرا مانده و منابع شما همانند پردازنده و رم را مصرف کنند. کاربران دستگاه‌های پایین‌رده، تا حد ممکن از نصب نرم افزارهای غیر ضروری خودداری می‌کنند تا از اتلاف فضای ذخیره‌سازی داده، رم و پردازنده دستگاهشان جلوگیری شود.

این مقاله را هم بخوانید: بهترین سیستم های مدیریت محتوا CMS به جز وردپرس!

انطباق‌پذیری

وب سایت ریسپانسیو را فقط یک مرتبه با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی همچون php و جاوا ایجاد می‌کنید. حال هر کاربری بدون توجه به سیستم عامل دستگاه موبایل خود، می‌تواند به آن وارد شود. در زمان توسعه نرم افزار موبایل، باید به فکر نسخه‌ای جداگانه برای هر پلتفرم باشید. به عبارتی باید هر دو نسخه اندروید و آی او اس را توسعه بدهید.

آپدیت راحت

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های وب سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها در مقایسه با طراحی نرم افزارهای موبایل، که برای توسعه‌دهنده و همچنین کاربر حائز اهمیت است، آپدیت راحت محسوب می‌شود. وقتی در یک وب سایت، تغییری از نظر ظاهر یا قابلیت‌ها و امکانات ایجاد می‌کنید، کاربران از آن پس با نسخه جدید تعامل خواهند داشت. به عبارتی آپدیت به صورت سرتاسری به همه کاربران اعمال می‌شود.

برای نرم افزارهای موبایل، باید به‌روزرسانی را مخصوص نسخه‌های مختلف (اندروید و آی او اس) توسعه داده و بعد از انتشار در گوگل پلی استور و اپ استور یا ارسال نوتیفیکیشن برای آن‌ها به منظور دریافت آپدیت جدید، منتظر بنشینید. متاسفانه آن‌ها در برابر آپدیت‌ها مقاومت می‌کنند! به همین دلیل در ارائه قابلیت‌های جدید به آن‌ها دچار مشکل شده و ممکن است یک سری ناسازگاری در سرورهای شما به خاطر قدیمی بودن نسخه اپلیکیشن برخی کاربران رویت شود.

پیدا شدن سریع

وب سایت ریسپانسیو همانند وب سایت‌های عادی توسط موتورهای جستجو ایندکس شده و دسترسی به قسمت‌های مختلف آن‌ راحت‌تر است. به عنوان نمونه می‌توانید نام محصولی خاص در یک فروشگاه اینترنتی مشخص را در گوگل جستجو کنید تا به صورت مستقیم به صفحه آن هدایت شوید.

اشتراک‌گذاری سریع

برای تشویق دیگران به ورود به شعبه مجازی یک کسب و کار، در صورت وجود وب سایت ریسپانسیو، کافی است آدرس اینترنتی URL آن را به راحتی در هر پلتفرمی همچون فیسبوک، توییتر و اینستاگرام قرار بدهید. در حالی که اشتراک‌گذاری اپلیکیشن‌ها، حتی اگر فایل نصبی آن‌ها را در اختیار داشته باشید، به راحتی امکان‌پذیر نیست.

چرخه عمر طولانی‌تر

اپلیکیشن موبایل در مقایسه با وب سایت دارای چرخه عمر بسیار کوتاه‌‌تری است. بر اساس یک تحقیق، بخش قابل توجهی از کاربران نرم افزارهای جانبی را برای بیشتر از ۳۰ روز در گوشی هوشمندشان نصب نگه نمی‌دارند! اما وب سایت ریسپانسیو همیشه در دسترس بوده و می‌توان برای استفاده مجدد به آن مراجعه کرد.

تبدیل وب سایت به اپلیکیشن

همانند وب سایت‌های عادی، وب سایت‌های واکنش گرا نیز می‌توانند به صورت وب اپلیکیشن توسعه پیدا کنند. عملکرد وب اپلیکیشن در مقایسه با وب سایت ریسپانسیو، شباهت بیشتری با موبایل اپلیکیشن دارد.

مقایسه اپلیکیشن موبایل و وب سایت موبایل

هزینه و زمان کمتر

در مقایسه با زمان توسعه یک نرم افزار موبایل، طراحی وب سایت حتی به صورت واکنش‌گرا، به لطف وجود سیستم‌های مدیریت محتوا و ابزارهای آنلاین سایت‌ساز، نیازمند زمان و هزینه کمتری است. اگر بخواهید برای هر دو پلتفرم اندروید و آی او اس اپلیکیشن موبایل ایجاد کنید، نیازمند صرف زمان و هزینه زیادی خواهید بود.

پشتیبانی و نگهداری راحت‌تر

هزینه نگهداری از نرم افزارهای موبایل به مراتب بیشتر بوده و پشتیبانی از آن‌ها به دلایلی همچون یکسان نبودن نسخه مورد استفاده توسط همه کاربران دشوارتر است. همانطور که گفتیم، وب سایت موجودیتی منحصربه‌فرد و یکه است و فقط روی یک سرور قرار دارد، در حالی که اپلیکیشن، به تعداد کاربران استفاده‌کننده از آن، تکثیر می‌شود.

مزایای اپلیکیشن موبایل در مقایسه با سایت ریسپانسیو

با وجود این همه مزیتی که در بالا به آن اشاره کردیم، چه دلیلی برای توسعه نرم افزاری مخصوص اندروید و آی او اس باقی می‌ماند؟ مزایای که در ادامه برای اپلیکشن‌های موبایل ذکر خواهیم کرد، سبب شده کسب و کارهای زیادی به توسعه آن‌ها رو بیاورند.

قابلیت تعامل / گیمینگ

برای بازی‌های نیازمند قابلیت تعامل بالا، اپلیکیشن گزینه بهتری محسوب می‌شود. اگرچه برای بازی‌های ساده‌ای مثل بازی‌های پازل، یک وب اپلیکیشن نیز روی دستگاه‌های موبایل به خوبی قابل استفاده است، اما در حقیقت، در دنیای بازی‌های موبایل، وب سایت هیچ جایگاهی ندارد و توسعه‌دهندگان همواره اپلیکیشنی مخصوص اندروید، آی او اس یا هر دو توسعه می‌دهند.

شخصی‌سازی

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، یک اپلیکیشن، موجودی مجزا است و روی هر دستگاه به صورت جداگانه نصب می‌شود. اگر قرار است کاربران به صورت سفارشی‌‌سازی شده و شخصی از سرویس‌های شما استفاده کنند، باید توسعه یک برنامه موبایل را در دستور کار قرار بدهید.

محاسبات پیچیده و ایجاد گزارش‌های بصری

در صورت نیاز به جمع‌آوری داده و دستکاری آن به وسیله یک سری محاسبات پیچیده، چارت‌ها و گزارش‌ها، با اپلیکیشن موبایل، راحت‌تر به اهدافتان خواهید رسید.

 نمایش نوتیفیکیشن

اپلیکیشن نصب شده روی دستگاهی اندرویدی یا آی او اسی، قادر است برای کاربر اعلانیه منتشر کند. به این ترتیب توسعه‌دهنده قادر به ارسال پیام به آن‌ها به صورت مستقیم خواهد بود، مگر این که کاربر در تنظیمات، قابلیت ارسال نوتیفیکیشن توسط نرم افزاری خاص را بسته باشد.

این مقاله هم احتمالا برای شما جذاب است : بهترین راهکار برای رشد سریع استارتاپ چیست؟ معرفی ۸ روش برای پیشرفت

پردازش محلی

استفاده از قابلیت‌ها و بخش‌های مختلف دستگاه همچون جی پی اس، حین استفاده از اپلیکیشن موبایل بسیار سریع‌تر صورت می‌گیرد.

عدم نیاز به اتصال به اینترنت

برخی اپلیکیشن‌های موبایل به جز در برخی شرایط خاص، نیازمند اتصال به اینترنت نیستند. این در حالی است که ورود به یک وب سایت نیازمند اتصال به اینترنت است، مگر این که نسخه آفلاین آن را دریافت کرده یا قسمت‌هایی از داده متعلق به آن را کش کرده باشید.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن