09173119959 مشاوره
منظور از وب عمیق چیست؟

تاریخ انتشار : شنبه 15 اردیبهشت 1397 ( 11:12:46 )

بازدید : 1615

در برهه‌ای از زمان زندگی می‌کنیم که اینترنت بیش از گذشته فراگیر شده است و از طرفی افراد به تبادل اطلاعات بیشتری در آن می‌پردازند. از این رو بحث امنیت این اطلاعات هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا ابعاد این امنیت را بررسی کنیم.


در برهه‌ای از زمان زندگی می‌کنیم که اینترنت بیش از گذشته فراگیر شده است و از طرفی افراد به تبادل اطلاعات بیشتری در آن می‌پردازند. از این رو بحث امنیت این اطلاعات هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا ابعاد این امنیت را بررسی کنیم.


همیشه اخبار مربوط به خلاف‌های اینترنتی در بین عموم پیچیده است. یک نمونه از این ماجرا‌ها مربوط به وب‌سایت جاده‌ی ابریشم در سال ۲۰۱۳ بود که مدت‌ها تیر اخبار روزنامه‌ها شده بود. با این حال باز هم نگرانی درباره‌ی وب عمیق آن طور که باید و شاید، جدی گرفته نشده است.

وب عمیق چیست؟
اصطلاح وب عمیق یا وب تاریک اغلب به جای هم به کار برده می‌شوند؛ حال آن که مفهوم آن‌ها با هم فرق دارد. وب عمیق به اطلاعاتی گفته می‌شود که از دید موتورهای جستجو پنهان می‌مانند.

به عنوان مثال می‌توان به سیستم‌های مالی اشاره کرد یا برنامه‌هایی که از رمز عبور افراد محافظت می‌کند. به طور کلی از اطلاعاتی که پویا هستند و آدرس اینترنتی ثابتی ندارند به عنوان وب عمیق یاد می‌شود.

خود شما به عنوان یک کاربر اینترنت، هر روز با این مقوله سر و کار دارید. حساب ایمیل یا جیمیل شما، صورت‌حساب بانکی‌تان، اینترنت شرکت، پیام‌های توییتر، عکس‌هایی که به صورت خصوصی در فیس‌بوک آپلود می‌کنید، نمونه‌هایی از وب عمیق محسوب می‌شوند.

 

آمار دقیقی از گستردگی وب عمیق در دسترس نیست، اما محققان این طور برآورد کرده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق فضای آنلاین به وب عمیق تعلق دارد.

از وب عمیق با نام‌های وب نامریی و وب پنهان هم یاد می‌شود. متضاد وب عمیق، "وب سطحی" است که محتوای آن توسط گوگل قابل جستجو است.

در وب عمیق حجمی از داده‌های خام وجود دارد که می‌تواند مربوط به منابع دولتی، داده‌های علمی دانشمندان یا شکلی از پایگاه داده‌‌ها باشد. هر چند که وب عمیق از مواردی که نام بردیم، مفهوم عمیق‌تری دارد!

وب تاریک چیست؟
وب تاریک زیرمجموعه‌ای از وب عمیق است. در وب تاریک شما نه تنها نمی‌توانید محتوا را از طریق جستجو پیدا کنید، بلکه از طریق آدرس وبسایت هم نمی‌توانید به آن دسترسی یابید. اینجا بخشی از اینترنت است که رسانه‌ها به آن مقر اشرار می‌گویند.

وب تاریک میزبان وبسایت هایی است که فعالیت های غیرقانونی می‌کنند. طی مطالعه‌ای که در رابطه با وب تاریک صورت گرفت، "دنیل مور" و "توماس رید" به این نتیجه رسیدند که بیش از نیمی از فعالیت‌های این سایت‌ها مربوط به کارهای غیرقانونی نظیر فروش اسلحه، خرید و فروش مواد مخدر، فعالیت های افراطی یا مبتذل هستند.

هر چند که وب تاریک راه حلی برای افراد خلافکار است تا بدون ترس از ردیابی به فعالیت‌های خود بپردازند، اما منحصر به آن‌ها نیست. گاه خبرنگارانی که اینترنت در کشور آن‌هابه شدت سانسور شده است از این ترفند استفاده می‌کنند.

ضمن این که موتور جستجوی داک داک گو نیز یک وب تاریک محسوب می‌شود؛ چرا که هیچ‌گونه اطلاعاتی از کاربرانش ذخیره نمی‌کند.

بیشتر سایت‌ها در وب تاریک از سیستم نرم افزاری تور (Tor) استفاده می‌کنند، اما سایت هایی هم هستند که از سیستم های I2P و Freenet استفاده کنند. برای دست‌یابی به این سایت‌ها لازم است که در حد یک متخصص نرم‌افزار مهارت داشته باشید. در خیلی از کشورها رفتن به وب های تاریک مشکل قانونی ندارد؛ اما استفاده از بعضی سرویس‌های وب تاریک، تبعات قانونی به همراه خواهد داشت.

استفاده از وب تاریک مانند تجربه‌ی روزهای اول اینترنت است. اغلب سایت‌ها ساختاری ابتدایی دارند و تنها تعداد محدودی موتور جستجو می‌توانند در پیدا کردن موضوع به خصوصی به شما کمک کنند.

بهترین روش برای پیدا کردن این سایت‌ها استفاده از دایرکتوری‌هایی مانند The Hidden Wiki است که لیستی از این سایت‌ها را در خود دارد. البته فرآیند آن بسیار آهسته پیش می‌رود و با مشکلات جانبی همراه است.

نیاز ما به وب عمیق
وب عمیق بخشی لازم و ضروری در فضای وب است؛ چرا که هر روز با آن سر و کار داریم، حتی اگر ساز و کار آن را درک نکنیم. طبیعتا از خیلی موارد می‌توان استفاده ی مثبت و منفی را با هم داشت؛ اما نمی‌توان گفت که مفاهیم به خودی خود بد و نادرست هستند.

نظر شما در مورد وب عمیق و وب تاریک چیست؟

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن