09173119959 مشاوره
باید ها و نبایدها در طراحی سایت شیراز

تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 شهریور 1396 ( 0:42:28 )

بازدید : 2341

باید ها و نبایدها در طراحی سایت شیراز باید ها و نبایدها در طراحی سایت طراحی سایت، موضوعی مهارت آمیز است. در ساخت و طراحی سایت مسائل بسیار زیادی وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد. بدین جهت، لیستی از بایدها و نبایدها در طراحی سایت را معرفی می کنیم که هر فرد طراح باید به آنها توجه داشته باشد.

طراحی سایت ددر شیراز (طراحی وب سایت شیراز)، موضوعی مهارت آمیز است. در ساخت و طراحی سایت(شیراز) مسائل بسیار زیادی وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد. بدین جهت، لیستی از بایدها و نبایدها در  طراحی سایت را معرفی می کنیم که هر فرد طراح باید به آنها توجه داشته باشد.

بایدها

سعی کنید در همه دستگاه ها، تجربه ای مشابه و یکسان فراهم نمایید

بازدیدکنندگان سایت شما، ممکن است دستگاه های مختلفی را استفاده کنند: ممکن است از طریق کامپیوتر رومیزی یا لب تاپ، تبلت، موبایل، موزیک پلیر یا حتی ساعت خود، سایت شما را بازدید نمایند. بخش عمده ای از طراحی UX [تجربه ی کاربری] بر این نکته تمرکز دارد که بازدیدکنندگان با هر دستگاهی که به سایت شما متصل شدند باید تجربه مشابهی داشته باشند. طراحی سایت شما باید به گونه ای باشد که اگر بازدیدکنندگان، سایت شما را از طریق تلفن همراه خود مشاهده کردند، با هیچ گونه مشکلی مواجه نشوند و بتوانند هر چیزی که نیاز دارند را به آسانی پیدا کنند، درست مانند زمانی که در منزل خود نشسته و با کامپیوتر رومیزی خود، مشغول بررسی و مشاهده سایت شما می باشند.

سعی کنید یک ناوبری واضح با کاربری آسان طراحی کنید

ناوبری را می توان به عنوان سنگ بنا در طراحی سایت دانست. به یاد داشته باشید، اگر کاربران نتوانند به راحتی و آسانی کار خود را در سایت شما به پیش ببرند و یا مسیرهای خود را به سهولت پیدا کنند، دیگر هیچ مهم نیست که سایت شما چقدر خوب است. به همین خاطر، ناوبری سایت شما باید:

  • آسان باشد (همه سایت ها باید ساده ترین ساختار ممکن را داشته باشند)
  • واضح باشد (آپشن های ناوبری باید برای بازدیدکنندگان، آشکار باشند)
  • یکپارچه باشد (سیستم ناوبری صفحه اول باید با سایر صفحات یکسان و یکپارچه باشد)

ناوبری خود را به گونه ای طراحی کنید که با کمترین کلیک، بازدیدکنندگان شما را به محلی که می خواهند برساند.

تغییر رنگ لینک های مشاهده شده

لینک ها، عاملی کلیدی در این فرآیند ناوبری در طراحی سایت ها هستند. اگر لینک های مشاهده شده، تغییر رنگ پیدا نکنند، ممکن است بازدیدکننده، به صورت غیرعمدی بارها و بارها یک صفحه تکراری را کلیک و مشاهده نماید. دانستن مکان های قبلی و فعلی، تصمیم گیری برای رفتن به مکان بعدی را آسان تر می کند. دانستن اینکه چه صفحاتی قبلا مشاهده شده اند، به کاربر کمک می کند که دیگر به صورت غیرعمدی یک صفحه را به صورت تکراری مشاهده نکند.

سعی کنید اسکن و مرور صفحات را آسان نمایید

هنگامی که کاربران به سایت شما مراجعه می کنند، بیشتر احتمال دارد که بخواهند سایت شما را به سرعت، اسکن و مرور کلی نمایند، تا اینکه بخواهند آن را به صورت کامل مورد مطالعه قرار دهند. بنابراین، اگر کاربری بخواهد، محتوایی را پیدا کند و یا عملیاتی را تکمیل کند، احتمالا، شروع می کند به مرور کردن سطحی سایت، تا وقتی که به چیزی که می خواهد برسد و شما به عنوان یک طراح می توانید از طریق طراحی یک سلسله مراتب مناسب بصری، آنها را در این امر یاری نمایید. سلسله مراتب بصری در طراحی سایت ها اشاره دارد به چیدمان یا ارائه المان ها به نحوی که مهم و اهم را الهام کند. موارد مهم مانند عناوین صفحه، فرم های لاگین، آیتم های ناوبری، یا سایر محتویات مهم را به نقطه کانونی تبدیل نمایید به نحوی که در اولین نگاه، نظر بازدیدکنندگان را به خودشان جلب کنند.

 

مرورآسان در طراحی سایت

 

پس از طراحی سایت همه لینک ها را دوبار چک کنید

اگر کاربران در سایت شما بر روی یک لینک کلیک نمایند و با خطای 404 مواجه شوند، به آسانی از سایت شما دلسرد خواهند شد. وقتی که بازدیدکنندگان به دنبال مطلبی می گردند، انتظار دارند که هر لینک، آنها را به مقصدی که می گوید، هدایت کند، نه اینکه با خطای 404 مواجه شوند و یا به جایی که انتظار نداشتند هدایت شوند.

اطمینان حاصل کنید که در طراحی سایت شما عناصر قابل کلیک، شبیه به یکدیگر باشند

ظاهر یک شی، بیان کننده نحوه استفاده از آن است. عناصر بصری که شبیه لینک یا دکمه هستند، اما قابل کلیک کردن نیستند، (مثلا کلماتی که زیر آنها خط کشیده شده ولی لینک نیستند) می توانند به آسانی باعث سردرگمی کاربران شوند. کاربران باید بدانند که کدام قسمت از صفحه قابل کلیک کردن است و کدام بخش از صفحه، ساده است و قابل کلیک کردن نیست. عناصر قابل کلیک را برای کاربران، آشکار و واضح نمایید.

 

در طراحی سایت شما عناصر قابل کلیک، شبیه به یکدیگر باشند

 

در شکل بالا، آیا مستطیل نارنجی شکل، یک دکمه است؟ خیر، جواب منفی است، شکل و فرم این عنصر، ظاهرا نشان می دهد که یک دکمه ی قابل کلیک باشد اما در واقع این طور نیست.

نبایدها

سعی کنید مدت انتظار بازدیدکنندگان برای بالا آمدن محتوای سایت را به حداقل برسانید، نباید برای بالا آمدن محتویات سایت، کاربران را برای مدت طولانی منتظر نگاه داشت

ظرفیت توجه و صبر کاربران وبسایت ها، بسیار محدود است. بر اساس تحقیق NNGroup: حداکثر زمانی که می توان، توجه کاربران را برای انجام یک عملیات در وبسایت ها نگاه داشت، 10 ثانیه می باشد. هنگامی که بازدیدکنندگان، منتظر بالا آمدن محتویات سایت شما هستند، اگر سرعت بالا آمدن به اندازه کافی نباشد، کاربران به زودی خسته می شوند و احتمال زیادی دارد که سایت شما را ترک کنند. حتی زیباترین طرح هایی که بالا آمدنآن طولانی است، نمی تواند مانع ترک کاربران شود، اگر لودینگ یک عملیات در طراحی سایت شما بیش از حد طولانی شود.

هرگز لینک ها را در یک تب جدید باز نکنید

با این حرکت گستاخانه، دکمه ی بازگشت، که روشی رایج برای بازگشت به صفحه ی قبل است، غیرفعال می شود. پس سعی کنید در طراحی سایت خود این نکته را به یاد داشته باشید.

هرگز اجازه ندهید تبلیغات بیش از حد، محتویات را به حاشیه براند

تبلیغات زیاد می توانند باعث نادیده گرفته شدن محتوا شوند و انجام عملیات توسط کاربران را سخت تر کند. معمولا هر چیزی که شبیه به تبلیغات باشد، کاربران را نادیده می گیرند (به این پدیده، کوری بنر می گویند، یعنی شخص اصلا به بنرها، توجه ای نمی کند و اصلا آنها را نمی بیند)

 

تبلیغات بیش از حد، محتویات را به حاشیه می کشاند

 

هرگز از اسکرولینگ ربایشی [Hijack] استفاده نکنید

این نوع از اسکرولینگ، هنگامی در طراحی سایت رخ می دهد که طراحان، نوار اسکرول را به طوری دستکاری کنند که اسکرول در سایت هایشان به نحوی متمایز عمل کند. برخی از این دستکاری ها عبارتند از افکت های پویا، نقاط اسکرول ثابت، و حتی طراحی مجدد خود اسکرول بار. اسکرولینگ ربایشی، یکی از آزاردهنده ترین چیزها برای کاربران است زیرا که کنترل را از دست کاربران خارج می کند. هنگامی که سایتی را طراحی می کنید، در واقع می خواهید که کاربران، خودشان کنترل حرکات و مسیرهای خود را در اختیار داشته باشند.

هرگز ویدیوها را با صدا، پخش خودکار نکنید [یعنی اگر ویدیوهایتان، به صورت پخش خودکار است، سعی کنید هرگز صدا نداشته باشد و صدای آن قطع شده باشد]

ویدیوها، موسیقی ها یا صداهای پخش خودکار در پس زمینه، به شدت کاربران را عصبانی می کند. این عناصر، تنها باید در موقعیت های مناسب و مورد انتظار، استفاده شوند. ویدیوهای فیس بوک در حالت پخش خودکار است، اما صدا ندارند مگر اینکه کاربر خودش صدای آن را فعال کند.

هرگز کاربردی بودن را قربانی زیبایی نکنید

طراحی سایت یا تعامل کاربری، هرگز نباید با توانایی کاربر در استفاده از محتوای صفحه تداخل پیدا کند. سعی کنید از داشتن پس زمینه های بسیار شلوغ در پشت محتوا، رنگ آمیزی ضعیف که قابلیت خوانایی سایت را تحت تاثیر قرار دهد و یا کنتراست ناکافی رنگ ها جلوگیری کنید. (مانند مثال زیر که کنتراست رنگ ها بسیار پایین است) کانتراست پایین در فونت ها، هیچ گاه ایده ی مناسبی نبوده است.

 

هرگز کاربردی بودن را قربانی زیبایی نکنید

 

هرگز از تکست ها و تبلیغات چشمک زن استفاده نکنید

محتواهایی که چشمک می زنند، می توانند باعث ایست ناگهانی در افراد حساس شوند. نه تنها باعث ایست می شوند بلکه به طور کلی، برای سایر کاربران نیز آزار دهنده هستند.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن