09173119959 مشاوره
پروتکل https تاثیر آن در سئو سایت چیست

تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تیر 1396 ( 3:3:26 )

بازدید : 2538

همانطور که می دانید، گوگل دوست دارد وبسایت ها امنیت بیشتری داشته باشند. به همین دلیل وبمسترها را تشویق می کند که سایت خود را با استفاده از پروتکل https ایمن کنند.

همانطور که می دانید، گوگل دوست دارد وبسایت ها امنیت بیشتری داشته باشند. به همین دلیل وبمسترها را تشویق می کند که سایت خود را با استفاده از پروتکل https ایمن کنند.

برای تشویق وبمسترها، گوگل اعلام کرده است که پروتکل https به عنوان یکی از فاکتورهای سئو سایت در نظر گرفته شده است و تاثیر کمی در رنکینگ خواهد داشت.

با وجود تاثیر بالقوه بر سئو، اکثر سایت ها از مهاجرت به https طفره می روند. تیم SEMrush محبوبیت پروتکل https در سال های اخیر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. وب سایت های مورد مطالعه در این تحقیق از آمارهای منتشر شده توسط گوگل در سال گذشته و نیز اطلاعات منتشر شده توسط الکسا در رابطه با سایت های محبوب استفاده کننده از پروتکل https، انتخاب شده اند. این وب سایت ها حدود 25 درصد از کل ترافیک اینترنت را به خود اختصاص می دهند. همچنین بر اساس گزارش Statoperator حدود 10 درصد از یک میلیون سایت نخست الکسا  از پروتکل https به صورت پیش فرض استفاده می کنند.

در این قسمت آخرین نتایج به دست آمده را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • استفاده از پروتکل https در 100000 سایت برتر

    بررسی های انجام شده بر روی 100000 دامنه نخست نشان می دهد که میزان استفاده از پروتکل https در بین این سایت ها بین سال های 2014 تا 2017 سه برابر افزایش یافته است.

    در واقع میزان استفاده از https در بین این سایت ها از 7.6 درصد به 31.5 درصد افزایش یافته است. این یعنی از 100000 سایت، 31549 سایت در حال حاضر از پروتکل https استفاده می کنند.

آشنایی با پروتکل https,استفاده از پروتکل https,پروتکل https

 

  • استفاده از پروتکل https در 5000 سایت نخست صنایع مختلف

    بخش بعدی مطالعات انجام شده در رابطه با تعیین میزان استفاده از پروتکل https در 5000 سایت نخست 25 صنعت مختلف بوده است. طبق یافته های SEMrush حدود 41 درصد از این سایت ها از پروتکل https استفاده می کنند.

    به تفکیک صنایع مختلف این آمار به این شرح است: 316 وبسایت در صنعت هنر و سرگرمی از پروتکل https بهره برده اند که بیشترین تعداد از نظر استفاده می باشند. همچنین دیگر صنایعی که دارای بالاترین رتبه در استفاده از پروتکل https هستند، به ترتیب امور مالی (77درصد)، اینترنت و مخابرات(63.91 درصد) و کسب و کار و صنعت (62 درصد) می باشند.

    کمترین رتبه ها در استفاده از پروتکل https به دو حوزه خبری (11.5 درصد) و ورزشی (15.95 درصد) اختصاص دارد.

پروتکل https چیست,سئو,سئو سایت

  • استفاده از پروتکل https در میان 500 سایت هر بخش

    بخش بعدی مطالعات انجام شده توسط SEMrush به پیدا کردن پاسخ این سوال اختصاص داشت:

    چه تعداد از شرکت های بزرگ ایالات متحده  در بخش های مهم صنعتی اخیرا از پروتکل https در وبسایت خود استفاده می کنند. این مطالعه بر روی 500 سایت نخست هر بخش انجام شد که نتایج آن به این شرح است:

    بیشترین درصد استفاده از پروتکل https به شرکت های امور مالی (70 درصد) و خدمات کسب و کار (74 درصد) اختصاص داشت.

    کمترین درصد استفاده نیز به شرکت های صنایع هوافضا و دفاع و مواد شیمیایی صنعتی به ترتیب با 8 و 9 درصد اختصاص پیدا کرد.

فاکتورهای سئو,کاربرد پروتکل https,همه چیز درباره پروتکل https

استفاده از پروتکل https و ارتباط آن با رتبه بندی در گوگل

 

برای بررسی ارتباط بین جایگاه وبسایت در صفحه نتایج جستجو با پروتکل https، تیم SEMrush از 100 کلمه کلید تصادفی به عنوان نمونه استفاده کرد.

نزدیک به 45 درصد از نتایج در رتبه نخست و نزدیک به 50 درصد از نتایج در رتبه دوم به سایت هایی اختصاص داشت که از پروتکل https استفاده کرده بودند. تفاوت بین رتبه نخست و رتبه دوم را می توان به تاثیر دیگر فاکتورهای سئو در رتبه بندی سایت ها نسبت داد.

هر چند که درصد استفاده از پروتکل https در بین سایت های رتبه نخست نسبت به سایت های رتبه دوم و سوم کمتر بوده است.

تجزیه و تحلیل، یک روند جالب در بقیه صفحه اول گوگل را نشان می دهد. هر چه به سمت رتبه شماره 10 می رویم، درصد استفاده از پروتکل https کاهش پیدا می کند. این نتیجه می تواند این نظریه را ثابت کند که استفاده از https در رتبه بندی وبسایت توسط گوگل نقش دارد.

آشنایی با پروتکل https,استفاده از پروتکل https,پروتکل https

پروتکل https چیست و چه کاری انجام می دهد؟

پروتکل امن انتقال ابرمتن (Hyper Text Transfer Protocol Secure -HTTPS) نسخه امن HTTP است که به عنوان یک پروتکل استاندارد برای ارتباطات از طریق اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد.

اختراع و توسعه پروتکل http توسط تیم برنرز لی دانشمند کامپیوتر بریتانیایی در اوایل سال 1989 آغاز شود. به مدت 18 سال، http پر استفاده ترین و محبوب ترین پروتکل برای انجام ارتباطات از طریق اینترنت بود. هر چند که ارتباطات انجام شده توسط http به اندازه کافی ایمن نبود.

هر درخواست انجام شده توسط http به دلیل عدم محافظت پتانسیل فاش کردن اطلاعات کاربران را دارد. این اطلاعات می تواند از طریق استراق سمع، ابزار جاسوسی و حتی توسط هکرها فاش و دستکاری شوند. به همین دلیل، تعداد زیادی از وبسایت ها در حال حاضر به استفاده از پروتکل https برای حفاظت از اطلاعات و محرمانه ماندن آن ها، روی آورده اند.

https یک نوع از رمزنگاری است که اطلاعات کابران سایت را امن نگه می دارد. این پروتکل به تازگی در دنیای اینترنت خود را به همگان معرفی کرده است. اما با این وجود، قدمت استفاده از پروتکل https در انجام معاملات مالی مانند دریافت و پرداخت پول بسیار زیاد است.

در حال حاضر بسیاری از وبسایت ها در صنایع مختلف از https برای تامین امنیت حساب کاربران، حفظ هویت و ارتباطات خصوصی آن ها، استفاده می کنند.

https از دو پروتکل SSL و TLS برای حفاظت و رمزنگاری ارتباطات استفاده می کند. در واقع، سرورها و کلاینت ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر هنوز از همان پروتکل http استفاده می کنند که با استفاده از پروتکل SSL یا TLS اقدام به حفاظت و رمزنگاری ارتباطات می کند.

استفاده از پروتکل https تمامی ارتباطات بین سرور و کلاینت را به صورت ایمن رمزنگاری می کند تا کار را برای هکرها جهت رهگیری، دستکاری و سرقت اطلاعات مشکل تر کند.

مزایای استفاده از پروتکل https

اکنون که با کاربرد پروتکل https آشنا شدید، نوبت آن است که با مزایای پروتکل https نیز آشنا شوید.

تغییر از پروتکل http به پروتکل https برای وب سایت شما و کاربرانتان سه مزیت خواهد داشت.

  1. امنیت و حریم شخصی

    همانطور که قبلا خدمتتان عرض کردم، مزیت اصلی https آن است که وبسایت شما را برای مخاطبانتان امن تر می کند.

    استفاده از https به خصوص برای صفحاتی از وب سایت که کاربران در آن اطلاعات بسیار محرمانه مانند اطلاعات کارت بانکی و جزئیات شخصی خود را وارد می کنند، بسیار با اهمیت است.

    وقتی که کاربران با سایت شما به تعامل می پردازند، انتظار دارند که به حریم شخصی آن ها تعرض نشود و امنیت لازم تامین شود.

  2. اعتماد

    تصور کنید که یک کاربر به سایت شما وارد می شود و با پیام هشدار امنیتی گوگل مواجه می شود. در واقع، اگر یک سرور وانمود کند که از پروتکل https استفاده می کند، اما گواهی آن مطابقت نداشته باشد، آنگاه اکثر مرورگرها پیام هشدار را به کاربر نمایش خواهند داد.

    در این سناریوی مطرح شده، مسلما کاربر از سایت شما خارج خواهد شد، زیرا دیگر نمی تواند به سایت شما اعتماد کند. در نتیجه شما به اقتدار و شهرت سایت خود لطمه خواهید زد.

     https کمک می کند تا سایت شما سطح اعتماد بالایی از طرف کاربران به دست بیاورد.

  3. ارجاع داده ها

    ابزار گوگل آنالیتیک زمانی که شما از پروتکل https استفاده می کنید مفیدتر و کاربردی تر خواهد شد. بر خلاف http، با استفاده از https داده های امنیتی ارجاعی به وب سایت ذخیره خواهد شد.

    تحقیقات انجام شده بر روی سایت های http و https نشان می دهد زمانی که ترافیک به یک سایت http می آید، اطلاعات آن به صورت مستقیم در گزارش های تجزیه و تحلیل ظاهر می شود که اصلا مفید نیست. اما اطلاعات ترافیک وارد شده به یک سایت https اول ذخیره می شود و سپس در گزارش ظاهر خواهد شد. این به آن معنی است که شما می توانید به راحتی تشخیص دهید که ترافیک شما در آینده از کجا خواهد آمد.

دوستان عزیزم، با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله شما نیز باید تصمیم بگیرید که به جای استفاده از پروتکل http از پروتکل https استفاده کنید یا نه. زیرا همان طور که متوجه شدید این پروتکل به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در نظر گرفته شده و در دنیای سئو اهمیت پیدا کرده است. علاوه بر آن برای حفاظت از سایت خود و اطلاعات کاربران باید از این پروتکل استفاده کنید تا بتوانید با خیال راحت تری با کاربران تعامل داشته باشید.

 

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن