09173119959 مشاوره
آیا استخدام کارمند خوب فرآیند سختی است

تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 اردیبهشت 1396 ( 1:29:29 )

بازدید : 2569

در بازار رقابتی امروز، چالش‌ها و موانع زیادی برای استخدام وجود دارد. آخرین چیزی که نیاز دارید، این است که خودتان هم مشکلی به این موانع اضافه کنید.

کسب‌وکار شما خوب است و نیاز به استخدام یکی دو کارمند جدید دارید. در اینترنت لیست افراد جویای کار را چک می‌کنید، به دوستان و خانواده‌ی خود سفارش می‌کنید که اگر کسی را مناسب کار شما می‌شناسند معرفی کنند، یا حتی شاید از سازمان‌های کاریابی کمک بخواهید.

وقت و انرژی زیادی برای جذب افراد داوطلب صرف می‌کنید، ولی نهایتا چند نفر کاندید شغلی باصلاحیت را جذب می کنید؟ احتمالاً نه به تعدادی که مایل هستید. بعد از ارزیابی رزومه‌ها و برنامه‌های کاندیداها، چند نفر برای موقعیت کاری شرکت شما مناسب‌اند؟

در مرحله بعد شما با افراد واجد شرایط مصاحبه می‌کنید و بهترین فرد را انتخاب می‌کنید؛ در اغلب اوقات این فرد همان کسی است که به‌سرعت شما را ناامید می‌کند. شما دیگر گیج و ناامید شده‌اید. فکر می‌کنید پروسه استخدام را به نحو صحیح پشت سر گذاشته‌اید؛ ولی حالا باید از نو شروع کنید.

اگر تابه‌حال برای استخدام کارمندان جدید اقدام کرده باشید، به‌خوبی می‌دانید پیدا کردن داوطلبان واجد شرایط چقدر سخت است.

چرا پیدا کردن کارکنان خوب کار سختی است؟

پروسه‌ی استخدام فقط یک فرآیند است و مانند هر پروسه‌ای یک مرحله از آن می‌تواند با شکست مواجه شود. در این پروسه خاص، حتی یک شکست می‌تواند مانع از استخدام کارمند مورد نظر شما شود. حالا اگر تعداد نقطه‌ضعف‌های پروسه زیاد باشد، شانس پیدا کردن کارمند خوب تا حد زیادی تقلیل پیدا می‌کند.

در ادامه مطلب، به چهار مرحله مهم فرایند استخدام اشاره می‌کنیم:

۱- جذب نامزدهای مناسب موقعیت شغلی مورد نظر در شرکت شما

۲- نگه‌داشتن نامزدهایی که به تمام پروسه متعهد می‌مانند

۳- ارزیابی و انتخاب نامزد شایسته

۴- عقد قرارداد با فرد منتخب

اگر در هر یک از این مراحل دچار شک و تردید شوید به دردسر افتاده‌اید. ولی اگر از ابتدا موفق به جذب کاندیداهای مورد نیاز نشوید، وضعیت بغرنج می‌شود. اجازه بدهید برای پیدا کردن کارمندان خوب شما را راهنمایی کنیم:

استخدام

 

نقطه شروع

یکی از شرکت‌های کاریابی به‌تازگی تحقیقی بر پایه خواسته‌های مشتریان خود انجام داد تا متوجه شود شکایت آن‌ها از کجا ناشی می‌شود. آن‌ها متوجه شدند که حدود ۴۸.۵ درصد شکایت‌ها از این است که تعداد داوطلبان واجد شرایط شغلی که آن‌ها پیگیری می‌کردند، به حد کافی نیست. وقتی صحبت از تعداد داوطلبان «واجد شرایط» می‌شود، مشکل کیفیت است نه کمیت. شما چطور می‌توانید داوطلبانی را پیدا کنید که واجد شرایط شغل باز شرکت شما باشند تا بعدها بتوانند تبدیل به کارمندانی خوب برای شرکت شما شوند؟

گزینه‌های کمی پیش روی شما است. شما می‌توانید یکی دو نفر (یا حتی یک تیم) را در سازمان مسئول پیدا کردن نامزدهای لایق کنید. ممکن است بخواهید برای فرصت‌های شغلی خود در اینترنت آگهی دهید یا می‌توانید از یک شرکت استخدام و کاریابی مجرب که در صنعت شما متخصص است کمک بخواهید. حتی ممکن است از تمام این روش‌ها استفاده کنید.

هر شیوه‌ای که انتخاب می‌کنید، مهم این است که در نهایت تعداد زیادی داوطلب شغلی پیدا کنید؛ به‌طوری‌که حس کنید از دومین و سومین انتخاب خود هم راضی خواهید بود.

منظور این نیست که باید با سومین انتخاب خود پای مذاکره بنشینید. البته ابتدا به شما می‌گوییم چطور داوطلبان موردعلاقه خود را نترسانید و فراری ندهید:

وظایف شغلی را روشن کنید

الزامات شغلی نامشخص، شما را به نامزدهای فاقد صلاحیت می‌رساند. در یک نظرسنجی سازمانTop Echelon، کارجویان نامشخص بودن وظایف و الزامات شغلی را مهم‌ترین عامل استرس‌زا در زندگی حرفه‌ای خود ذکر کرده‌اند. مقررات و وظایف نامناسب یا مبهم، احتمال کشف نامزدهای خوب را بسیار کم می‌کنند.

وظایف و نیازمندی‌های شغلی را به‌طور دقیق بنویسید. مثلاً به‌طور مبهم نگویید: «باید بتواند با دیگران کار کند»، حرف خود را واضح و مشخص بیان کنید. آیا کارمندی می‌خواهید که بتواند دائم با مشتریان در ارتباط باشد و بازخوردهای آن‌ها را دریافت کند؟ آیا کارمندتان باید به همراه یک تیم بزرگ در شرکت پروژه‌ها را تکمیل کند؟ الزامات و نیازهای شما نباید توسط مخاطب تفسیر شخصی شوند.

قاطع باشید

در طول مراحل پروسه استخدام، باید سرعت عمل داشته باشید؛ چراکه سایر شرکت‌ها نیز به دنبال همین کارمندان باصلاحیت هستند. بسیاری از کارجویان پروسه‌های استخدامی طولانی را نیمه‌کاره رها می‌کنند. حتی اگر به داوطلبان شغلی قول مساعد داده باشید، اگر روند استخدام شما بیش‌ازحد طول بکشد، آن‌ها وقت خود را هدر نمی‌دهند. شما هم نمی‌توانید انتظار داشته باشید افراد لایق منتظر بمانند تا شما سر فرصت آن‌ها را استخدام کنید.

مسائل غیرضروری را که وقت زیادی می‌برند، از پروسه استخدامی خود حذف کنید. بین جلسات خود با داوطلبان شغلی زیاد فاصله نیندازید و مراحل را تا جایی که ممکن است سریع پیش ببرید.

فرایند استخدام

انتظارات معقولی داشته باشید

ممکن است زمان زیادی را به جستجو بگذرانید، چون فکر می‌کنید باید یک کارمند بی‌عیب و کامل پیدا کنید. کمال و بی‌نقصی را فراموش کنید. شما به داوطلبانی عالی نیاز دارید که تبدیل به بهترین کارمندان شما شوند. اگر امکان‌پذیر نبود، داوطلبانی خوب می‌خواهید که رشد کنند و تبدیل به کارمندانی فوق‌العاده شوند.

نیازی نیست داوطلبان شغلی کامل و بی نقص باشند، کافی است پتانسیل عملی خوبی داشته باشند. اگر استخدام هوشمندانه‌ای داشته باشید، همین افراد تبدیل به منابع انسانی گران‌بهای شما خواهند شد.

انتظارات خود را از «باید این‌طور باشد» به «بهتر است که» تعدیل کنید. هنگامی‌که انعطاف‌پذیرتر باشید، داوطلبان واجد شرایط بیشتری به خود جذب می‌کنید.


۲۹.۷ درصد کارجویان معتقدند که به علت حقوق پایین از همکاری با شرکت‌ها منصرف می‌شوند. در همین حال کارفرمایان می‌گویند انتظار دستمزدی داوطلبان مشاغل غیر واقعی است.

دستمزد مناسبی پیشنهاد کنید

وقتی در بازار نیروی کار هستیم، کارجویان کشش بیشتری در تعین حقوق و مزایا دارند. برای پیدا کردن بهترین داوطلبان واجد شرایط، باید یک حقوق رقابتی و پاداش قابل‌ ذکر پیشنهاد دهید. شما باید چیزی را که کاندیدای شغلی می‌خواهد به او بدهید یا لااقل تلاش کنید با او به توافق برسید. اگر این کار را نکنید، رقیب شما پیشنهاد بالاتری می‌دهد و شما فرصت را از دست می‌دهید.

استخدام کارمند شایسته زیاد دشوار نیست. فقط باید آماده‌ باشید تا پروسه استخدامی را درست و سریع پیش ببرید.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن