09173119959 مشاوره
تفاوت های آزادکاری و کارآفرینی

تاریخ انتشار : دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 ( 3:42:56 )

بازدید : 2919

آزادکاری و کارآفرینی شباهت‌های زیادی دارند، مانند راه‌اندازی کسب‌و‌کار یا ساختن برند شخصی؛ اما دارای تفاوت‌های بسیاری نیز هستند.

امنیت کاری روز‌به‌روز در حال کاهش پیدا کردن است و اکثر افراد برای کنترل کردن آینده خود به دنبال راه‌اندازی کسب‌و‌کار خودشان هستند. ناگفته نماند که تکنولوژی هم نقش پررنگی در این زمینه دارد.  این روزها شما با یک جستجوی ساده به منابع، بودجه‌ها، تحقیقات بازار و فرصت‌های بازاریابی دسترسی خواهید داشت. یکی از مشکلاتی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که بسیاری از افراد خود اشتغال نمی‌دانند در گروه افراد آزادکار قرار می‌گیرند یا کارآفرین هستند.

یک فرد آزادکار شخصی است که برای کار و پروژه‌هایی که انجام می‌دهد، پول دریافت می‌کند. این  افراد معمولا می‌نویسند، طراحی می‌کنند، مشاوره می‌دهند، کارهای مالیاتی انجام می‌دهند یا اینکه کاغذدیواری نصب می‌کنند. درواقع آزادکاری یکی از آسان‌ترین راه‌های راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار جدید است.

کارآفرینان معمولا با استفاده از سرمایه‌ی شخص دیگری یک کسب‌و‌کار بزرگ ایجاد می‌کنند. آن‌ها حتی  زمانی که خواب هستند، پول درمی‌آورند. کارآفرینان روی رشد و مقایسه‌ی سیستم‌هایی که ساخته‌اند، تمرکز می‌کنند. اگر هنوز نمی‌دانیدجزو کدام دسته هستید.

Freelancer or Entrepreneur

۱- شما اغلب زمان خود را صرف چه کاری می‌کنید؟

افراد آزادکار مانند کارمندان یک شرکت برای میزان ساعاتی که کار می‌کنند، حقوق می‌گیرند. به‌عنوان مثال اگر شما نویسنده هستید و هر هفته ۳۰ ساعت از زمان خود را صرف نوشتن می‌کنید، بر اساس همین میزان ساعت کاری حقوق می‌گیرید. همچنین گاهی اوقات آزادکارها بر اساس پروژه‌هایی که انجام می‌دهند، حقوق می‌گیرند. به‌عنوان مثال اگر طراح سایت هستید، بعدازاینکه کار طراحی سایت را به پایان رساندید حقوق خود را دریافت خواهید کرد. علاوه‌براین، آزادکارها خودشان ساعت کاری، مشتری‌ها و پروژه‌های خود را انتخاب می‌کنند. درواقع آن‌ها اگر کار خود را به‌طور منظم انجام دهند، می‌توانند درآمد ثابت و تضمین‌شده داشته باشند. اغلب افراد آزادکار درگیر انجام دادن پروژه‌ها هستند. به‌عنوان مثال یک نویسنده در مورد نحوه‌ی استفاده مشتری‌ها از یک محصول و یک مشاور با ارائه راه‌کارهایی برای سازگاری بیشتر یک کسب‌و‌کار با محیط‌ زیست حقوق دریافت می‌کند.

کارآفرینان زمان خود را با مدیریت کارهای دیگران سپری می‌کنند. آن‌ها تیمی دارند که کارهایشان را تا حدودی انجام می‌دهند؛ بنابراین بیشتر روی ساختن کسب‌و‌کار خود تمرکز می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها برای انتشار مطالب در یک وبلاگ پول دریافت نمی‌کنند. بلکه یک تیم از نویسندگان دارند تا محتوای مورد نظرشان را برای آن‌ها تولید کند. کارآفرینان درآمد ثابت تضمین‌شده ندارند و زمانی که کسب‌و‌کارشان رشد کند، پاداش خود را دریافت خواهند کرد.

Freelancer or Entrepreneur

۲- آیا احساس می‌کنید برای شخص دیگری کار می‌کنید؟

یکی از مهم‌ترین سؤال‌هایی که برای مشخص شدن تفاوت بین آزادکاری و کارآفرینی باید از خودتان بپرسید این است آیا احساس می‌کنید برای شخص دیگری کار می‌کنید یا خیر؟ بعضی از آزادکارها احساس می‌کنند برای شخص دیگری کار می‌کنند؛ مخصوصا اگر مدت‌زمانی طولانی برای یک شرکت بزرگ کار کرده باشند. گاهی اوقات آزادکارها ۴۰ ساعت از زمان خود را در هفته برای انجام پروژه‌ی یک مشتری سپری می‌کنند. درواقع آن‌ها هم برای اتمام پروژه‌هایی که باید انجام دهند، زمان محدودی دارند و این به آن‌ها کمک می‌کند برنامه‌ی خود را بهتر زمان‌بندی کنند. اما گاهی اوقات ممکن است احساس کنند خودشان رئیس خودشان نیستند.

کارآفرینان رئیس یک کسب‌و‌کار هستند. آن‌ها تعداد زیادی مشتری دارند و دیگران را مدیریت می‌کنند؛ و از این نظر تفاوت بزرگی با آزادکارها دارند. کارآفرینان مهلت اتمام پروژه، نیازمندی‌ها، کارها و مسئولیت‌ها را خودشان تعیین می‌کنند.

۳- آیا بابت مهارت‌ها و ایده‌های خودتان حقوق دریافت می‌کنید؟

آزادکارها بابت مهارت‌ها و کارهایی که در انجام آن‌ها متخصص هستند، پول دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال اگر شما در زمینه عکس‌های عروسی دارای استعداد هستید، می‌توانید در ازای انجام این کار پول دریافت کنید. اگر با نویسندگی و کد نویسی آشنایی دارید، می‌توانید بر اساس مهارت‌ها و دانش خود در این زمینه یک کسب‌و‌کار راه‌اندازی کنید.

کارآفرینان بابت ایده‌ها و چشم‌اندازهای خود پول درمی‌آورند. درواقع آن‌ها می‌توانند با ایده‌های جدید و باورهای خودشان از یک شرکت یا کارخانه‌ی قدیمی استفاده کنند و محصولاتی با طراحی و امکانات جدید ارائه دهند.

Freelancer or Entrepreneur

۴- آیا شما یک محصول یا خدمت را به فروش می‌رسانید؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، آزادکارها بابت مهارت‌هایشان پول دریافت می‌کنند. آن‌ها مدت‌زمانی صرف آموزش و توسعه استعدادها و مهارت‌های خود کرده‌اند و اکنون از این راه درآمد کسب می‌کنند. آن‌ها همچنین محدودیت‌های خودشان را می‌دانند. مثلا اگر شخصی کار کد نویسی انجام می‌دهد، به این معنا نیست که به تمام زبان‌های برنامه‌نویسی آشنایی دارد. به‌عنوان مثال حرفه‌ای بودن در زبان برنامه‌نویسی HTML به معنای تسلط به زبان Java نیست و پروژه‌های آن باید به  فرد متخصص این زبان سپرده شود.

کارآفرینان محصول یا خدمات خود را می‌فروشند. این محصول می‌‌تواند یک ماشین ریش‌تراش، اسباب‌بازی حیوانات یا یک محصول دیجیتال مانند اپلیکیشن باشد. آ‌ن‌ها ایده‌ی ساخت یک محصول را ارائه می‌دهند و مسئولیت طراحی، ساخت نمونه‌های اولیه و تولید و بازاریابی آن را بر عهده دارند. این کار نیازمند زمان و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه است.

۵- هدف نهایی شما چیست؟

آزادکارها و کارآفرینان اهداف متفاوتی دارند. هدف یک آزادکار این است که یک کار ثابت و بدون رئیس داشته باشد تا بتواند به مرور زمان مشتری‌های بیشتری جذب کند و کیفیت و حقوق خود را افزایش دهد. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، آزادکارها می‌خواهند یک کسب‌و‌کار موفق داشته باشند و آن را به‌راحتی مدیریت و کنترل کنند. آن‌ها دوست دارند خودشان مشتری‌های خودشان را تعیین کنند و پروژه‌های چالش‌برانگیز یا پرسود را انتخاب کنند.

هدف کارآفرینان این است که از طریق فروش بیشتر محصولات، یک درآمد ثابت و زیاد داشته باشند. به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها بر ساختن و نگهداری سیستم‌های کسب‌و‌کار خود تمرکز می‌کنند و برای انجام این کار یک تیم حرفه‌ای استخدام می‌کنند.

Freelancer or Entrepreneur

آزادکاری یا کارآفرینی؟

اگر شما هم می‌خواهید به جمع میلیون‌ها نفری بپیوندید که خود اشتغال هستند، می‌توانید با بررسی نکات ذکرشده ببینید کدام‌یک از آن‌ها بیشتر با روحیات شما سازگار است. آزادکارها یکی از مهارت‌های خود را که تجربه‌ی بیشتری در آن دارند، مانند نویسندگی یا طراحی وب انتخاب می‌کنند. آن‌ها دوست دارند از خلاقیت خود برای کمک به دیگران استفاده کنند. آزادکاری ریسک کمتری دارد و اگر احساس می‌کنید مهارت‌های لازم را دارید، این کار می‌تواند شروع خوبی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار شما باشد.

اگر اهل ریسک کردن هستید و می‌خواهید دنیا را عوض کنید و همچنین مجموعه‌ای از چند مهارت دارید، کارآفرینی گزینه‌ی بهتری برای شما است. کارآفرینان کارهایی مانند جذب سرمایه‌گذار، شبکه‌سازی و سخنرانی‌های لازم را خودشان باید انجام دهند. بنابراین اگر روحیه‌ی کاری دارید و از اینکه در مرکز توجه قرار بگیرید نمی‌ترسید، پس شک نداشته باشید که باید کارآفرینی را انتخاب کنید.    

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن