مشاوره رایگان : 09173119959
Google Analytics با ترکیبی از کوکیها ، مرورگرها و کدهای JavaScript، دادهها را جمع آوری میکند. پس از ثبت نام، آنالیتیکس یک قطعه کد جاوا اسکریپت را در اختیار شما قرار میدهد که با قرار دادن آن در سایت، دادهها بطور خودکار از طریق کوکیهای مرورگر کاربر، جمعآوری میشوند.
به طور کلی عملکرد آنالیتیکس بر اساس سه فرآیند انجام میشود:
برای فعال سازی گوگل آنالیتیکس بر روی وب سایت خود به ابتدا وارد صفحه https://www.google.com/analytics شده و مطابق تصویر بر روی SIGN IN کلیک کنید.
از منوی باز شده Google Analytics را انتخاب کنید.
در صورتی که از قبل به اکانت گوگل خود وارد نشده باشید صفحه ورود به جیمیل برای شما ظاهر خواهد شد اما در غیر اینصورت تصویر زیر را مشاهده میکنید:
با کلیک بر روی Sign up صفحهای به نام New Account به شما نمایش داده میشود.
فیلدهای مورد نظر در این صفحه را تکمیل کرده و در نهایت بر روی Get Tracking ID کلیک کنید.
پس از آن با قبول قوانین و کلیک بر روی I Accept اکانت شما ساخته و یک قطعه کد جاوا اسکریپت به شما نمایش داده میشود. این کد را بین تگهای
وبسایت خود قرار دهید تا فعالسازی Google Analytics تکمیل شده و شروع به جمعآوری دادهها کند.
حال که فعالسازی Google Analytics را انجام داده اید، می توانید کار با گوگل آنالیتیکس خود را شروع کنید و از اطلاعات آن استفاده کنید. اما شناخت بخش های مختلف آن در ادامه برای سهولت کار با Google Analytics آموزش داده خواهد شد
پس از ورود به آنالیتیکس با صفحه Home مواجه میشوید که اطلاعاتی کلی را در اختیار شما قرار میدهد. البته با توجه به تازگی فعالیت شما احتمالا آمار چندانی برای شما نمایش داده نمیشود که با گذشت زمان این اطلاعات به روز و قابل دسترس خواهند بود.
این بخش به شما امکان میدهد تا تغییرات دلخواه خود را بر روی داشبورد ایجاد کرده و یا گزارشهای مختلف به وجود آورید. با تنظیم این بخش در زمان کار با گوگل انالیتیکس می توانید به اطلاعات مورد نظر خود به راحتی دسترسی داشته باشید.
با کلیک بر روی تب Realtime، آمار بازدیدکنندگانی که در همین لحظه درحال مشاهده صفحات مختلف سایت هستند، نمایش داده میشود.
این قسمت با توجه به ip کاربران، کشورهای بازدیدکنندگان در لحظه را نمایش میدهد.
کاربران وارد شده به وب سایت از طریق منابع مختلف را نشان میدهد. این منابع ممکن است تبلیغات بنری، تبلیغات کلیکی، وارد کردن نام دامنه در آدرسبار، بک لینکها و… باشد.
با رفتن به این قسمت میتوانید آمار صفحاتی که کاربران در حال حاضر در آنها حضور دارند را مشاهده کنید.
Event یا رویداد تعاملاتی است که کاربران با یک صفحه برقرار کرده و قابل شناسایی و ردیابی هستند مانند دانلود، اسکرول در صفحه، کلیک بر روی قسمتی از صفحه و…
Conversions یا تبدیلها معمولا اهدافی هستند که هر کسب و کار برای خود مشخص میکند. اگر کاربران حاضر در سایت، فرآیندی را انجام دهند که به هدف شما منتهی شود در این بخش قابل مشاهده است.
در تب overview در زمان کار با گوگل آنالیتیکس یک نمای کلی از تعداد مخاطبان، مخاطبان جدید، صفحات بازدید شده، میانگین حضور کاربران و … نمایش داده میشود.
بخش Active Users ، کاربران فعال وب سایت را در بازههای زمانی مختلف مشخص میکند.
گزارش Lifetime value به ارزش طول عمر کاربران برای سایت اشاره میکند. با استفاده از دادههای این بخش میتوانید کیفیت ورودی کانالهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.
گوگل آنالیتیکس با توجه به کوکیهای مرورگر برای هریک از کاربران یک ID در نظر می گیرد. با کلیک بر روی هریک از ID ها میتوانید جزئیات بیشتری از کاربران مشاهده کنید.
با بررسی این بخش می توانید سن و جنسیت کاربرانی که از صفحات سایت بازدیدکرده اند را مشاهده فرمایید.
این بخش مشخص میکند که میزان علاقه کاربران برای موضوعات مختلف سایت چقدر است و مقدار آن با درصد نمایش داده میشود.
اطلاعات جغرافیایی از دو قسمت تشکیل شده است که یک بخش به مکان جغرافیایی کاربر و بخش دیگر به زبان مورد استفاده مربوط میشود.
بررسی رفتار کاربر یکی از فاکتورهای مهم در آنالیتیکس است که در بخشهای مختلف مورد ارزیابی قرار میگیرد. یکی از بخشهای مهم آن تشخیص کاربران جدید و بازگشتی ( New vs Returning) است که میتوانید به طور جداگانه آمار هریک را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید.
تب Engagement نیز به مدت زمان حضور کاربران در سایت و میزان بازدیدهای آنان از صفحات مختلف میپردازد.
در بخش Browser & OS میتوانید گزارشاتی مربوط به نوع مرورگر مورد استفاده کاربران و ورژن آنها را مشاهده کنید. در تب Network نیز سرور اینترنت کاربران به همراه متریکهای دیگر نمایش داده میشود.
اطلاع از دیوایسهای مورد استفاده کاربران از این لحاظ دارای اهمیت است که میتوانید میزان بازدیدکنندگان سایت در مدلهای مختلف موبایل را مشاهده کنید. این گزارش میتواند بر نحوه چیدمان عناصر در صفحه کمک کند.
در این بخش میتوانید دسته بندیها و مقایسههای بیشتری انجام دهید. مثلا مقایسه مدت زمان سپری شده توسط کاربران موبایل را با افرادی که خریدی در سایت انجام میدهند را مقایسه کنید.
در این قسمت میتوانید سایت خود را با سایتهای مشابه دیگر از نظر حوزه کاری مقایسه کنید. همچنین میتوانید با فیلتر کردن شهر و صنعت مورد نظر به گزارشات متنوعی دست پیدا کنید.
اگر میخواهید نحوه تعاملات کاربران با سایت از لحظه ورود تا خروج را مشاهده کنید با بررسی این بخش میتوانید به راحتی این کار را انجام دهید.
این بخش نحوه جذب کاربران به سایت از طریق کانالهای مختلف را نشان میدهد.
یک نمای کلی از میزان ترافیک دریافت شده توسط کانالهای مختلف مانند شبکههای اجتماعی، تبلیغات، ورود مستقیم کاربران، سرچ در موتورهای جستجو و … رانشان میدهد که می توانید آنها را با توجه به متریکهای مختلف بررسی و مقایسه کنید.
در این بخش نیز میتوانید منابع مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و با کلیک بر روی هر قسمت جزئیات بیشتری از آن به دست آورید. مثلا با کلیک بر روی Social میتوانید مقدار ورودی کاربران از پلتفرمهای مختلف را مشاهده و مقایسه کنید.
این بخش عملکرد سایت در موتور جستجوی گوگل را نشان میدهد. برای دریافت اطلاعات این قسمت باید در ابتدا سرچ کنسول گوگل را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید.
شاید مهمترین شاخص در این تب، کوئریها (عبارات جستجو شده توسط کاربران) باشد. با بررسی این شاخص میتوانید دریابید که کاربران با چه کلیدواژههایی به سایت شما ورود کردهاند.
اگر از شبکههای اجتماعی برای بازاریابی سایت خود استفاده میکنید این بخش مختص شماست. با این گزارش میتوانید میزان بازخورد در شبکههای مختلف را بررسی کرده و برای آنها تصمیمگیری کنید.
در این بخش معمولا کمپینهای فعال گوگل ادز نمایش داده میشود اما در صورت سینک کردن کمپینهای مختلف از منابع دیگر نیز، گوگل آنالیتیکس میتواند آنها را در این بخش به شما نمایش دهد.
این بخش یک گزارش جامع درباره نحوه رفتار کاربران در سایت است که به شما کمک میکند تا صفحات مختلف سایت را بر اساس میزان بازدید، میانگین حضور کاربر، نرخ پرش و سایر فاکتورها مقایسه کرده و فعالیتهای لازم را برای بهینهسازی انجام دهید.
در این بخش متریکهایی مانند صفحات پربازدید، میانگین حضور کاربر در صفحه، نرخ خروج و البته صفحات پربازدید سایت به شما نشان داده میشود.
مسیر حرکت کاربر در سایت را به شما نشان میدهد. با مشاهده این بخش میتوانید صفحات ضعیف که دارای ریزش بالایی هستند را شناسایی و آنها را ویرایش کنید.
با نگه داشتن موس بر روی قسمتهای سبز رنگ، می توانید از میزان ریزش کاربران که با Drop-offs مشخص شده است مطلع شوید.
یکی از ارزشمندترین بخشهای گوگل انالیتیکس است. با رفتن به تب All page تمامی صفحات بازدید شده به همراه جزئیات آن قابل مشاهده است.
در تب Content Drilldown بازدیدهای سایت بر اساس اولین Path بازدید شده توسط کاربر و سپس لایههای زیرین آن میپردازد.
تفاوت تب landing page با تب All page این است که لندینگ پیجها صفحاتی هستند که کاربران از آنها برای ورود به سایت استفاده کردهاند اما در All page بازدید کلی صفحات نمایش داده میشود.
Exit page نیز به صفحاتی اشاره میکند که کاربران از آن خارج شدهاند و یا به اصطلاح آخرین صفحه مشاهده شده توسط کاربر است.
سرعت سایت یکی از مهمترین فاکتورهایی است که برای بهبود رتبه سایت در نتایج باید به ان توجه کنید. با بررسی این بخش جزئیات زیادی درباره نحوه بارگذاری سایت مشاهده خواهید کرد. میانگین لود صفحات مختلف، میانگین زمان لازم برای ریدایرکت شدن و مدت زمان بارگذاری کامل هر صفحه از شاخصهای مهمی هستند که می توانید از تب Speed به آن دست پیدا کنید. همچنین با بررسی زیر منوی Speed Suggestions میتوانید پیشنهادات گوگل برای بهبود صفحات را مشاهده کنید.
بررسی این بخش به شما کمک میکند که از جستجوهای کاربران در سایت اگاهی پیدا کرده و اگر مقاله یا محصولی که توسط کاربران سرچ شده در سایت موجود نیست، ان را به سایت خود اضافه کنید.
اگر بخواهیم نحوه تعامل کاربران با صفحه به طوری که کاربر از آن خارج نشود را محاسبه کنیم میتوانیم با تعریف ایونت ها در صفحه، از اثربخشی عناصر موجود در صفحه آگاهی پیدا کنیم. به عنوان مثال کلیک بر روی یک دکمه برای دانلود فایل و یا تکمیل یک فرم که بصورت پاپ آپ در صفحه نمایش داده میشود.
این بخش شامل تبهای دیگری مانند بیشترین رویدادها، تعداد رویدادهای صفحات مختلف و مسیر حرکت کاربران پس از کلیک بر روی یک ایونت میباشد.
این تب مخصوص وب سایتهایی است که تبلیغات گوگل را درون خود نشان میدهند. برای این کار لازم است که در google adsense ثبت نام کنید. (با توجه به تحریم ایران، امکان ثبت نام برای وب سایتهای داخل کشور وجود ندارد)
در این بخش میتوانید نتایج آزمایشاتی را که بر روی صفحات سایت خود انجام دادهاید رامشاهده کنید. برای این کار میتوانید از گوگل اپتیمایز (google optimize) استفاده کرده و آن را آنالیتکس خود متصل کنید.
یکی از شاخصهای مهم در میزان اثربخشی وب سایت، تعداد و نرخ تبدیلهای آن است. با این شاخص میتوان نتیجه گرفت که فرآیندهای محتوایی و بازاریابی فعلی تا چه اندازه در رسیدن ما به هدف تاثیرگذار بوده است. این بخش از ۴ گزینه زیر تشکیل شده است:
با تعریف اهداف در آنالیتیکس می توانید به این موضوع پی ببرید که چه تعداد از کاربران، فعالیتهای موردنظر شما را در سایت را انجام داده اند! مثلا خواندن یک مقاله یا مطلب در وبلاگ تا چه اندازه بر روی افزایش فروش شما تاثیر داشته است. به زودی نحوه ست کردن گل در آنالیتکس را، در مقالههایی جداگانه اموزش خواهیم داد.
اگر وب سایت شما یک فروشگاه آنلاین است می توانید با کمک این بخش اطلاعات متنوعی درباره کمپینهای تبلیغاتی، تعداد فروش ها، مدت زمان حضور کاربران برای خرید از سایت و تراکنشهای مالی به دست آورید. برای فعالسازی این بخش باید اسکریپتی که آنالیتیکس در اختیار شما میگذارد را درون سایت خود قرار دهید.
در بازاریابی آنلاین روشهای متنوعی برای برقراری ارتباط و جذب کاربران به سایت وجود دارد. به همین خاطر آگاهی از میزان اثربخشی کانالهای مختلف بسیار دشوار است. آنالیتیکس با بررسی این موضوع گزارشی کامل در ارتباط با میزان بازخورد و بخشهای مختلف مانند تبلیغات، شبکههای اجتماعی، سرچ در گوگل، ورود مستقیم کاربران به سایت و… را به شما ارائه میدهد.
با فعالسازی این بخش میتوانید اعتبار اهداف در نظر گرفته شده در کانالهای مختلف را مشخص و اندازهگیری کنید. سپس با توجه به این مسئله بودجه خود برای بازاریابی را تعیین کنید.
به عنوان مثال اگر یک کاربر از طریق شبکههای اجتماعی به سایت وارد شده باشد و و سپس از سایت خرید کند، مدل اعتبارنامه ما تعیین میکند که چه درصدی از اعتبار نصیب شبکههای اجتماعی و صفحه فرود میشود.
برای فعالسازی Google Analytics چکار باید کرد؟
برای فعال سازی گوگل آنالیتیکس بر روی وب سایت خود و کار با گوگل آنالیتیکس به ابتدا وارد صفحه https://www.google.com/analytics شده و مطابق تصویر بر روی SIGN IN کلیک کنید.
گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟
منظور از Conversions در گوگل آنالیتیکس چیست؟
Conversions معمولا اهدافی هستند که هر کسب و کار برای خود مشخص میکند. اگر کاربران حاضر در سایت، فرآیندی را انجام دهند که به هدف شما منتهی شود در بخش Conversions قابل مشاهده است.
Behavior Flow چیست؟
ما از جدیدترین تکنولوژی های تحت وب بهره می بریم.برای سفارش طراحی سایت خود با شماره 09173119959 تماس بگیرید
نام و نام خانوادگی :*
ایمیل :
نظرات: *
خدمات طراحی سایت سیرن
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گروه طراحی سیرن می باشد و هر گونه کپـی برداری از آن پیــگرد قانـونی خواهد داشت
صفحه نخست
سفارش طراحی
نمونه کارها
وبلاگ
تماس با ما