مشاوره رایگان : 09173119959
چرا بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing) در دنیای دیجیتال اینقدر مهم است؟ واقعا چرا باید یک مدل از دیجیتال مارکتینگ تا به این اندازه تاثیرگذار باشد؟ تبلیغات دهان به دهان در تعریف ساده اما در عمل قدرتمندترین است. به مکالمه آشنای زیر نگاه کنید:
این مکالمه کوتاه به تمامی نقش مهم و پررنگ بازاریابی دهان به دهان (WOMM) را نشان میدهد. شما در این نوع بازاریابی به کاربران خود دلیل برای صحبت کردن در مورد برند خود میدهید. کافی نیست! باید راهکارهایی نیز ایجاد کنید که این بحث و گفتگو میان مشتریان شما سریعتر و بیشتر اتفاق بیفتد. اما چگونه؟ با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.
بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth) زمانی است که علاقه و رضایت کاربران یک برند یا شرکت خاص نسبت به محصولی که خریده اند، در مکالمات روزمرهشان منعکس میشود. در واقع هر زمانی که کاربران و مشتریهای شما نسبت به محصول یا خدمات شروع به صحبت کردن با هم میکنند، هرآنچه که به هم بگویند، به نوعی بازاریابی دهان به دهان برای کسب و کار شما خواهد بود. این در ضمیر ناخودآگاه کسب و کار شما اتفاق میافتد. شما به عنوان صاحبان کسب و کار میتوانید زمینههای شکلگیری WOMM مارکتینگ را ایجاد کنید. برای این کار دو راه پیش روی شما است:
تبلیغات دهان به دهان در داخل خود شامل شایعه (پشت سر برند حرف زدن)، وبلاگ نویسی، فراگیری، بازاریابی رسانه های اجتماعی و بازاریابی عاطفی میباشد. این را نیز باید مد نظر داشت که هر گونه گفتگو میان مشتریان را نمیتواند به حساب بازاریابی دهان به دهان گذاشت. مثلا اگر در مورد اگر و اما صحبت کنند که ارتقا و بهتر کردن محصول می تواند نتیجه ی خوبی داشته باشد. اما مثلا کسی که ناهار خود را در یک رستوران میل کرده است و همه چیز فراتر از انتظار او بوده است، کافیست لب واکند تا دوستان و آشنایان او نیز یک بار رستوران را امتحان کنند. از جمله ویژگیهای بازاریابی دهان به دهان یا WOMM مارکتینگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
این را هم باید اضافه کرد که در تبلیغ دهان به دهان، افرادی که پشت سر محصولات یا خدمات برند شما صحبت میکنند، باید جو مثبت ایجاد کنند. بله! روی دیگر این مسئله، بازاریابی دهان به دهان منفی است. زمانیکه کاربران در مورد شما بد میگویند، عدم رضایت خود را اعلام میکنند. همین روند، جذب مشتریهای جدید شما را کم و کمتر خواهد ساخت. در کنار مثبت و منفی بودن تبلیغات دهان به دهان، سه مدل کلی برای آن وجود دارد:
از نام این مدل بازاریابی دهان به دهان مشخص است که یک پروسهی کاملا طبیعی و بدون دخالت برند است. در این نوع تبلیغات از طریق مشتری، خود آنها بدون اینکه فورس یا انگیزهای از قبل به آنها داده شده باشد، شروع به تبلیغ میکنند. مصرفکننده از آنچه خریداری کرده است راضی است و حالا تجربه موفق و رضایتبخش خود را با دوستان و آشنایان خود درمیان میگذارد. آمار به طرز باورنکردنی نشان میدهد که افراد به میزان 92 درصد به حرف دوستان و اعضای خانواده خود در خرید اعتماد میکنند. این یعنی تقریبا از هر ده نفر، 9 نفر!
در مدل دوم، صاحبان کسب و کار دلیلی برای ایجاد بحث میان مشتریهای خود فراهم میکنند. بدین صورت که ویژگی یا آپشن خاصی برای محصول یا خدمات خود بوجود میآورند. مشتریان نیز در مورد این آپشن با یکدیگر بحث خواهند کرد. تعیین نوع ویژگی یا خدمات جدیدی که ارائه میدهید، مهم است باید شانس گفتگوی میان کاربران را افزایش دهد.
در اصطلاح به آن دانهپراکنی (Seeding) گفته میشود. در این مدل، بازاریابها یا مارکترها کانالهایی ایجاد میکنند که زمینه گفتگوی شبکهای و ترکیبی برای مشتریان متعدد خواهد بود. هیاهوی بازاریابی (Buzz Marketing) در این مدل قرار دارد که در آن از طریق رسانههای اجتماعی (Social Media) و ایجاد انجمنها به ایجاد بازاریابی دهان به دهان پرداخت. در این مدل از تبلیغات از طریق گفتگوهای مشتری، صاحبان کسب و کار تماما درگیر هستند و استراتژیها و تکنیکهای تبلیغ دهان به دهان را به کار میبرند.
تبلیغات دهان به دهان (WOMA)، در واقع ورژنی از مکالمههای عادی دهان به دهان است که به شکل رسانههای اجتماعی درآمده است.
در بهترین حالت مکالمههای دهان به دهان به صورت رودررو میان مشتریها اتفاق میافتد. نتایج یک پژوهش در مجله تحقیقات بازاریابی (Advertising Research)، نشان داده است که 75 درصد کاربران به صورت فیس تو فیس، 15 درصد به صورت تلفنی و تنها 10 درصد از طریق شبکههای اجتماعی و به صورت آنلاین در مورد محصولات یا خدمات یک برند با هم صحبت میکنند. این آمار نشان داد که تبلیغات دهان به دهان بیشتر به صورت آفلاین اتفاق میافتد.
فواید بازاریابی WOM تماما متوجه کسب و کار یا برند شما خواهد شد. این نوع بازاریابی را در کنار بازاریابی ویروسی و اینفلوئنسر مارکتینگ مطرح میکنند. البته که هالههایی از این سه نوع بازاریابی در اشتراک با هم قرار دارند. وقتی یک چهره مطرح و مشهور در شبکههای اجتماعی در مورد برند شما تبلیغ میکند، خود به نوعی دهان به دهان اتفاق افتاده است. اما در این مسئله، برند کاملا مطلق است و هزینههای زیادی نیز بسته به اینفلوئنسر پرداخت کرده است. از جمله مهمترین مزیتهای بازاریابی دهان به دهان یا WOMM میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تا به اینجا از خوبیهای بازاریابی دهانبهدهان یا WOMM گفتیم. اما این روش یک ایراد خیلی بزرگ دارد. آن هم این است که نمیتوان آن را کنترل کرد. فکرش را بکنید که مشتریان شما در مورد محصولات شما نظر مساعدی نداشته باشند و بخواهند در مورد آن صحبت کنند. شما چگونه میخواهید از وقوع تبلیغات دهان به دهان منفی جلوگیری کنید؟ البته در ادامه به شما 10 تکنیک برای جلوگیری از این مسئله خواهیم گفت.
از دیگر معایب بازاریابی دهان به دهان میتوان به غیرقابل اندازهگیری بودن آن اشاره کرد. اینکه بخواهید میزان موفقیت و تعداد و رقم این نوع بازاریابی را مشخص کنید و دادههای آماری به دست بیاورید، کار سختی است. چون در واقع شما به جو و گفتمانهای مشتری های خود دسترسی ندارید. مگر اینکه بخش نظرات داخل سایت، بخش ستاره و امتیازدهی و کانالهای طراحی شدهی خود را مورد سنجش قرار دهید.
تکنیکهای کاربردی بسیار خوبی برای جلب رضایت کاربران و ایجاد تبلیغات دهان به دهان مثبت وجود دارد. تعدادی از اینها بسیار ساده هستند، اما نتایج بزرگی را در برندینگ به دنبال خواهد داشت.
همانطور که گفته شده شما دو راه برای ایجاد بازاریابی دهان به دهان دارید، یکی بازاریابی طبیعی و دیگری بازاریابی تقویت شده. در مورد اول شما به عنوان صاحب کسب و کار، دخالتی ندارید و پروسه کاملا مستقل اتفاق میافتد. اما این به این معنا نیست که شما در وقوع آن تاثیر ندارید. در اینجا مراحلی که باید برای ایجاد تبلیغ دهان به دهان موفق طی کنید، به طور کامل آورده شده است.
ابتدا خودتان، اهداف، محصولات، خدمت، ارزشها و پیام برند خود را به طور کامل تعریف کنید. هرچه پاسخ شما به این موارد واضحتر باشد، بهتر میتوانید تجربه رضایت بخش برای مشتریها به ارمغان بیاورید.
مشتریان در مورد رقبای شما چه میگویند. چه ویژگیهایی از رقبا سبب توجه آنها را به خود جلب کرده است. شما چه کارهایی میتوانید انجام دهید تا بهتر از آنها باشید. یادتان باشد که ضعف رقبا میتواند نقطه پتانسیل بسیار خوبی برای کسب و کار شما باشد.
ما از جدیدترین تکنولوژی های تحت وب بهره می بریم.برای سفارش طراحی سایت خود با شماره 09173119959 تماس بگیرید
نام و نام خانوادگی :*
ایمیل :
نظرات: *
خدمات طراحی سایت سیرن
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گروه طراحی سیرن می باشد و هر گونه کپـی برداری از آن پیــگرد قانـونی خواهد داشت
صفحه نخست
سفارش طراحی
نمونه کارها
وبلاگ
تماس با ما