مشاوره رایگان : 09173119959
آیکون چیست؟
با یک جستجو در گوگل درمییابیم که کلمهی Icon برگرفته از واژهی یونانی eikόn (به معنی تصویر) است. در یونان باستان از این کلمه برای توصیف نقاشیهایی از مسیح یا شخصیتهای مذهبی دیگر که روی چوب حکاکی میشدند، استفاده میشد. اما امروزه اگر بخواهیم از منظر دنیای دیجیتال یک تعریف سریع، ساده و قابل درک از آیکون ارائه کنیم، باید بگوییم:
آیکون یا آیکن (به انگلیسی ICON)، نماد یا نمایشی گرافیکی در قالب تصویری کوچک است که برای کمک به کاربر و دسترسی سریع او به یک نرمافزار، برنامه، ابزار، فایل و … ساخته شده است.
آیکونها ساختهشده از تصاویری هستند که برای کاربر آشنا بوده و چیز خاصی را برای او تداعی میکنند. فرقی نمیکند که از ویندوز استفاده میکنید یا مک، آیفون یا اندروید، همه این سیستم عاملها دارای رابط گرافیکی کاربری خاص خود هستند که در آنها از آیکونهایی با اشکال، رنگها و اندازههای مختلف استفاده شده است.
طراحی آیکون و نکات مهم ان:
یک نکته مهم در طراحی آیکون این است که به سرعت قابل تشخیص و فهم باشد. این آیکون مربوط به هر چیزی که باشد باید در اولین نگاه هدف آن آیکون را به بیننده برساند.
شکل آیکون از نظر گرافیک باید به راحتی قابل تشخیص، ساده و قابل فهم بوده و از اشکال و خطوط ساده با جزئیات حداقل استفاده شود.
یکی از مهمترین نکاتی که باید هنگام طراحی آیکون رعایت کرد، این است که رنگ آنها حتما باید با رنگ برند و لوگوی شما همخوانی داشته باشد و همچنین به گونهای باشد که به راحتی بر روی صفحه نمایش دیده شده و با هر پس زمینه هماهنگ باشد. همینطور برای تشخیص فوری توسط کاربر بهتر است با یک رنگ استاندارد نمایش داده شود.
آیکون استاندارد به طور کلی اندازه انگشت شست بزرگسالان است، که در یک دستگاه صفحه نمایش لمسی به راحتی تشخیص داده شود. از آنجا که آنها در مکانهای مختلفی روی صفحه استفاده میشوند، طراحی باید با کوچکترین اندازه قابل تشخیص باشد. آیکونهای بزرگتر همچنین به عنوان بخشی از ویژگیهای دسترسی برای افراد دارای نقص در بسیاری از سیستمهای کامپیوتری خدمت میکنند.
آیکونها همچنین میتوانند با حرکت iconographic تقویت شوند. تغییرات و حرکاتی از قبیل مقیاس، چرخش یا تغییر به شکل دیگر.
به عنوان یک تصویر نمادین، یک طراحی آیکون ایدهآل باید در زبانهای گوناگون متفاوت باشد. یا به عبارتی بومیسازی شود. اما برای محصولاتی که در بازار بینالمللی هدف قرار میگیرند، توجه اولیه طراحی این است که آیکون غیر کلامی است و استفاده از متن در آیکونها هزینهبر و وقتگیر است.
به طور کل طراحی آیکون (icon design) باید خیلی ساده انجام شود. ولی متاسفانه بعضی از طراحان این مساله را رعایت نکرده و سعی میکنند که آیکون خود را خیلی پیچیده و با تزئینات گرافیکی بسیاری طراحی کنند. درواقع باید گفت که این کار نه تنها باعث میشود کاربران به راحتی نتوانند متوجه مفهوم آن ها شوند، بلکه حجم بعضی از این آیکونها بیشتر بوده که این نکته میتوانند برسرعت بارگذاری آنها تاثیر منفی بگذارد. بنابرین سعی کنید که آیکون را خیلی ساده طراحی کنید و از ماهیت اصلی آن دور نشوید.
دستهبندی آیکونها براساس نوع کاربرد
1. آیکون Interactive:
این آیکونها که قابل کلیک کردن هستند، برای پاسخ به درخواست کاربر طراحی شدهاند و هدف اصلی آنها شرح ویژگیها و کاربرد یک دکمه یا ویژگی خاص است.
2. آیکون Decorative:
این آیکونها بیشتر برای زیبایی و تزئین کردن استفاده میشوند.
3. آیکون اپلیکیشن (App):
این آیکونها علامت یک برند بوده و در پلتفرمهای مختلف نشاندهندهی هویت اصلی یک برنامه هستند. (مثلا آیکون اینستاگرام در اپاستور یا گوشی شما)
4. آیکون (URL Favicon):
این آیکونها نوع خاصی از آیکونها هستند که به صورت لینکهای URL به کار گرفته میشوند و در قسمت Bookmark یا URL محصول یا برند خاصی را نشان میدهند.
ما از جدیدترین تکنولوژی های تحت وب بهره می بریم.برای سفارش طراحی سایت خود با شماره 09173119959 تماس بگیرید
نام و نام خانوادگی :*
ایمیل :
نظرات: *
خدمات طراحی سایت سیرن
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گروه طراحی سیرن می باشد و هر گونه کپـی برداری از آن پیــگرد قانـونی خواهد داشت
صفحه نخست
سفارش طراحی
نمونه کارها
وبلاگ
تماس با ما