مشاوره رایگان : 09173119959
استارت آپ را ازکجا شروع کنیم
اما در ابتدا برای راه اندازی یک استارت آپ باید از کجا شروع کنیم؟ این قسمت مهم ترین و سخت ترین بخش در راه راه اندازی یک استارت آپ است، و آن پیدا کردن ایده ای ناب است. در حال حاضر در همه دنیا و در ایران تعداد زیادی از افراد وجود دارند که فکر می کنند دارای ایده ای جدید هستند که می تواند دنیا را تغییر دهد. اما اکثر این ایده ها رنگ آفتاب را نمی بینند چرا که آن ایده نمی تواند پاسخگوی مشکلات مصرف کننده باشد و یا اینکه آن ایده قبلاً جایی استفاده شده است. نیاز نیست که ایده شما درخشان باشد، تنها چیزی که شما باید به آن توجه کنید این است که ایده شما راه حلی برای مشکلات افرادی باشد که در زندگی واقعی با آن مواجه هستند و در عین حال به اندازه کافی منحصر به فرد باشد که در بین هیاهوی دیگر ایده ها گم نشود.
مراحل یک استارآپ موفق چیست؟
1- محصول مناسب به بازار ارائه دهید
فروش یک محصول یا خدمت که مشتری به آن نیاز داشته باشد از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. بازار هدف شما علاوه بر اینکه باید مایل باشد محصول شما را خریداری کند، باید توانایی لازم در پرداخت آن را نیز داشته باشد. این موضوع به نظر بسیار ساده و مشخص است، اما همچنان بسیاری از استارت آپ ها در این راه شکست می خورند.
برطبق تحقیقات انجام شده نشان می دهد که 42% از استارآپ ها به این دلیل شکست می خورند که بازار محصول آن ها را قبول نمی کند. شکی نیست که این شرکت ها قبل از ارائه محصول خود تحقیقاتی را انجام داده اند. اما متاسفانه آن تحقیقات در برگیرنده تمامی جنبه های بازار هدف نبوده است تا مشخص کننده تصویری دقیق از میزان تقاضا باشد.
امکان این وجود دارد که محصول یا خدمت شما در ابتدای کار مورد استقبال قرار گیرد. اما با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید از میزان پشتیبانی لازم جهت موفقیت شما برخوردار نیست. استارآپ های موفق به خوبی می دانند که یک ایده در ابتدا ارائه به بازار نیاز به تغییرات دارد. آنها به صورت پیوسته فرضیات خود را مورد آزمون قرا ر می دهند و جهت حرکتی خود را در هنگام نیاز تغییر می دهند. هرچقدر زودتر بتوانید این فرآیند را طی کنید، زمینه لازم جهت موفقیت شما فراهم خواهد شد.
2- برای تست محصول از بازار کوچک تر شروع کنید
فقط به این دلیل که متوجه شدید محصول یا خدمت شما برای یک بازار بزرگ مناسب است، به این معنی نیست که باید با تمام توان وارد آن شوید. حداقل نه برای شروع. همانطور که یکی از موسسان پی پال و سرمایه گذار اولیه فیسبوک پیتر تیل جدیداً در دانشگاه استمفورد به دانشجویان گفت:
"بزرگ ترین اشتباه برای یک استارت آپ جوان آن است که از ابتدای کار به سراغ بازارهای بزرگ برود. این بدان معنی است که شما بصورت صحیح دسته بندی نکرده اید. و شما از هر طرف با رقیبان مختلف مواجه خواهید شد"
این صحیح است که شما نیاز به محصولی دارید که بخش بزرگی از بازار را پوشش دهد، در غیر اینصورت شما قادر نخواهید بود به یک شرکت بزرگ تبدیل شوید. اما در ابتدا سعی کنید با کوچک شروع کنید تا فرآیند کار برای شما مشخص شود و در نهایت می توانید به آن هدف اصلی برسید.
در هر کسب و کاری می توانید از مفهوم MVP استفاده کنید. MVP مخفف عبارت Minimum Viable Product می باشد و به فارسی به معنی "حداقل محصول پذیرفتنی" می باشد و به این مفهوم است که تولید یک محصول با ویژگیهای زیاد کاری سخت و زمانبری است و همچنین امکان شکست خوردن آن وجود دارد. اما تولید یک MVP به کارآفرینان کمک میکند که فرضیهی خود را با کمترین تلاش و هزینهی ممکن آزمایش کنند.
3- پیش از شروع در مورد فرهنگ سازمانی فکر کنید
بر اساس تحقیقات انجام شده توسط فوربز، زمانیکه تنها دوسال از عمر شرکت می گذرد، نزدیک به 50 تا 60 درصد کارمندان، آن شرکت را ترک کرده اند.
این موضوع بیشتر به مدیریت ضعیف بر می گردد که بصورت مستقیم با فرهنگ در ارتباط است. به طور سنتی، یک فرهنگ، چیزی به جز مجموعه ای از باورها نیست. در نتیجه، فرهنگ یک سازمان ساخته شده از پیش فرض هایی است که مدیریت سازمان به آنها اعتقاد دارد.
با وجود فشار مداوم جهت سرعت بخشیدن به توسعه محصول و بدست آوردن مشتری، تعجبی ندارد که بسیاری از موسسین از بحث فرهنگ غافل می شوند. در نهایت، یک فرهنگ قوی با روشن شدن ارزش هایی که به آن اعتقاد دارید آغاز می شود. به همین دلیل بسیاری از موسسین ، فضای مشترک کاری را به تنظیمات سنتی دفاتر ترجیح می دهند. با وجود محدودیت های زمانی و منابع، انتخاب یک فرهنگ مناسب برای استارت آپ شما می تواند حرکتی هوشمندانه باشد.
4- توجه به بازخوردها
یکی دیگر از خصیصه های یک استارآپ موفق، توانایی آنها جهت ایجاد تغییرات لازم در اثر بازخورهاست. خواه این بازخور از طرف سرمایه گذاران، مشاوران یا مشتریان باشد، آنها مبادرت به استخراج نکات کلیدی از باز خورها می کنند تا بدین وسیله محصول، سرویس و مدل کسب و کار خود را بهبود بخشند. 5- تمرکز خود را از دست ندهید وقتی شما از صفر شروع می کنید، بخصوص با تیمی کوچک، بسیار راحت است که پروژه های مختلفی را در یک واحد زمانی انجام دهید. پروژه هایی که شاید شرکت های قدیمی و بزرگ ماه ها طول بکشد تا انجام دهند را در چند هفته با اتمام می رسانید اما اینکار استارت آپ شما را در همان قدم های اول از بین می برد.
همانطور که یکی از موسسان شتاب دهنده ycombinator می گوید: "اگرچه علت اصلی نابودی استارت آپ ها تمام شدن پول است، علت دیگر از دست رفتن تمرکز است."
یکی از استارت آپ هایی که یک کار بزرگ انجام داد بلا بلا کار(Bla Bla Car) است. این استارت آپ فرانسوی برعکس اوبر به سراغ یک بازار خاص رفت و آن سفر با خودرو جهت مسافت های طولانی بود. بلا بلا کار رانندگان را به دیگران که قصد سفر به مقصدی مشترک را داشتند متصل می کرد. با ایجاد تمرکز بر این بازار خاص، استارت آپ آنها موفق شد که در سال 2014 مبلغ 100 میلیون دلار جذب کند، و اکنون دارای 20 میلیون کاربر در 18 کشور مختلف است. با تمرکز بر مخاطبان هدف و همچنین محصول، سازمان موفق شد بصورت مشخص با سرمایه گذاران خود ارتباط بر قرار کند و به سرعت رشد کند.
6- شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید
در نهایت استارآپ های موفق به چیزی بیشتر از بدست آوردن مشتری فکر می کنند و سعی می کنند به سمت ایجاد انجمن های آنلاین پیشروند. آنها قادر نیستند همانند همتایانی که در صنعت خود پیشکسوتند رفتار کنند و به برنامه وفاداری برند که دهه ها زمان نیاز دارد تکیه کنند، در عوض آستین های خود را بالا زده و با بازار هدف خود ارتباط برقرار می کنند.
خوشبختانه امروز شبکه های مختلفی برای این منظور وجود دارد. بعنوان مثال از پلتفورم های اینستاگرام، تلگرام و کمی توییتر می شود دنبال کنندگان زیادی به دست آورد و آن ها را به برند خود وفادار کرد.
شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه می تواند به صورت مستقیم بر روی کسب و کار شما تاثیر بگذارد می تواند تاثیراتی در سئو سایت کسب و کار شما نیز بگذارد.
ما از جدیدترین تکنولوژی های تحت وب بهره می بریم.برای سفارش طراحی سایت خود با شماره 09173119959 تماس بگیرید
نام و نام خانوادگی :*
ایمیل :
نظرات: *
خدمات طراحی سایت سیرن
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گروه طراحی سیرن می باشد و هر گونه کپـی برداری از آن پیــگرد قانـونی خواهد داشت
صفحه نخست
سفارش طراحی
نمونه کارها
وبلاگ
تماس با ما