مشاوره رایگان : 09173119959
مارکت پلیس (Marketplace) یکی از بهترین و کارسازترین مدل فروشگاه اینترنتی و کسب و کار اینترنتی در جهان و ایران است که در واقع گروهی از تامینکنندگان، فروشندگان و خریداران جامعهی هدف را به همدیگر متصل میکند. امروزه این نوع مدل کسبوکاری و فروشگاهی طرفدار زیادی پیدا کردند، دلیل اصلی آن هم به این خاطر است که به دنبال حذف واسطهها نیست؛ بلکه به دنبال افزایش سود تامینکنندگان و مصرفکنندگان است.
به عنوان یک مدیر آینده به همه مدیران آینده که میخواهند استارتآپها و کسب و کار اینترنتی توصیه میکنم که اگر میخواهند بیشترین موفقیت را در بازار آنلاین ایران به دست بیاورند؛ حتمن به دنبال ایجاد و پیادهسازی مارکت پلیس(Marketplace) باشند. اما این مدل فروشگاه آنلاین یا حدماتی برای تیمهایی مفید هست که توان برنامهسازی و برنامهریزی بالایی در کشف ضعف بازارهای فعلی دارند.
مدیران آیندهای که به دنبال ارایه محصول و خدمت یا کالای خود هستند، حتمن پیشنهاد میکنم که از مدل فروشگاه Ecommerce استفاده نمایند.
در تعریف کلی، بازارچه اینترنتی فروشگاهی است که همه میتوانند محصولها و خدمات خودشان را برای فروش قرار دهند؛ مشتریان و خریداران از تامینکنندگان متفاوتی امکان خرید محصولات را دارند.
در چنین بازار آنلاینی تامینکنندگان، لیست محصولات خود را در اختیار مدیر مارکت پلیس قرار میدهند؛ تا مدیریت فروشگاه آنلاین آنهارا در سایت اضافه میکنند؛ یا بعد از تایید مدیریت سایت، تامینکنندگان عکس و توضیحات محصولات و خدماتشان را آپلود میکنند.
در این گونه فروشگاه ارتباطی بین خریداران و تامین کنندگان ایجاد میشود که کارفرما یا مدیر سایت مالک محصول نیست؛ صرفا محصولها و وبسایت را مدیریت میکنند؛ رابط بین آنها است.
اگر بخواهیم نمونههای ایرانی فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس را نام ببریم:
چنین مارکت پلیسهایی باید یک وبسایتهایی قدرتمندی را داشته باشند که امنیت خرید و فروش هر دو طرف را تامین میکند. پنلهای کاربری حرفهای را برای تامینکنندگان و مشتریان طراحی کنند تا همهی اطلاعات لحظهای و دورهای(میزان فروش، موجودی قابل برداشت، سیستم پشتیبانی، تیکتینگ، تراکنشهای مالی، نظرات مشتریان و…) را نمایش دهد.
آیا تابهحال چیزی در مورد بازارچه اینترنتی شنیدهاید؟ عموم مردم تصور میکنند که بهطورکلی فروشگاهها از دو نوع تشکیلشدهاند. فروشگاههای حقیقی که در سطح شهر و تحت عنوان مغازه مشاهده میکنیم. فروشگاه مجازی که در فضای اینترنت به فروش محصولات خود میپردازند؛ اما فروشگاههای اینترنتی از آنچه شما تصور میکنید بهمراتب ساختار پیچیدهتری دارند.
همانند فروشگاههای حقیقی موجود در سطح شهر که ما گونههای مختلفی نظیر فروشگاهها زنجیرهای، فروشگاههای بزرگ (هایپرمارکت) و غیره را داریم، فروشگاههای مجازی نیز به دستهبندیهای مختلفی تقسیم شده است، هرکدام رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتند.
از انواع فروشگاههای اینترنتی میتوان به کسبوکارهای E-Commerce، فروشگاههای مارکت پلیس (Market place)، بازارچههای اینترنتی و غیره اشاره کرد.
یک مارکت پلیس برخلاف دیگر فروشگاههای حقیقی و مجازی، خود کالایی را خریداری نکردهاند. وظیفه اصلی آن ایجاد ارتباط بین مشتری و تأمینکنندگان است. در این نوع کسبوکار اینترنتی، شرکت خود اقدام به خرید حجم زیادی از کالا نمیکند.
بلکه با تأمینکنندگان و واردکنندگان مختلف قرارداد میبندد؛ کالاهایی که این افراد عرضه میکنند را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد. تأمینکنندگان ابتدا لیست موجودی محصولات خود را در اختیار فروشگاه قرار میدهند. بازارچه اینترنتی یا مارکتپلیس پس از بررسی محصولات، پنلی اختصاصی را در اختیار تأمینکنندگان قرار میدهد.
بدین ترتیب تأمینکننده کالا از طریق این پنل بهصورت ناگهانی با گروهی از مشتریانی که همواره به دنبال آنها بوده است دست پیدا خواهد کرد و در آن سو مشتریان نیز کالاهایی که مدتها به دنبال آن بودهاند را بهراحتی خریداری خواهند کرد.
شاید این اصطلاح E-Commerce بیشتر به نظر ما آشنا بیاید؛ بسیاری از ما از این واژه را بیشتر در گفتگوها به کار میگیریم. سایتهایی مثل دیجیکالا قبل از سال ۹۶ که از آن خرید میکردیم، به طور کلی مدل کسبوکارشان از نوع تجارت الکترونیک B2C بود. در این حالت فرآیند خرید و تامین کالا، انبارداری، دریافت و ارسال سفارش به عهده مدیر وبسایت است. در این نوع فروشگاهاینترنتی همه اقدامات عملیاتی، مالی، تبلیغاتی، طراحی وبسایت و اپلیکیشن همگی به عهده مدیر کسب و کار اینترنتی است.
همانطور که گفتیم مارکت پلیس یک مدل فروشگاه مجازی است که در این پلتفرم ما تسهیلکننده رابطه میان خریدار و فروشنده هستیم که هر کالای فیزیکی، دیجیتال و خدماتی را میتوانیم ارائه بدهیم.
مدیران وبسایتهای مارکتپلیس بر خلاف ای-کامرس صرفا مالک کالاها و خدمات نیستند. همینطور که در تعریف آن هم اشاره داشتیم، نقش یک رابط میان تامینکنندگان و خریداران است که هزینهای برای انبار و نگهداری محصولات هم نمیپردازند. اما وبسایتهای ای-کامرس مالک محصولات ارایه شده هستند؛ برای نگهداری از آنها باید انبار داشته باشند. هر فروشگاه اینترنتی از نوع مارکتپلیسی یک ای-کامرس است ولی صرفا هر ای-کامرسی یک مارکتپلیس نیست.
یکی از مهمترین مزایای آن در شروع، نیازی به داشتن انبار و صرف هزینه برای این کار نیست، همچنین جهت خرید و تامین کالا نیازی به سرمایهگذاری ندارید. لذا این نوع فروشگاه آنلاین یا مارکت پلیس به راحتی خواهند توانست، منابع مالی و انسانی خودشان را بیشتر صرف مواردی چون بهینهسازی سایت، طراحی و پیادهسازی قیف فروش، بازاریابی محتوا، بهبود تجربه کاربری UX، ظاهر کاربرپسند UI و همچنین روی دستهبندی کالا و خدمات بیشتر صرف نمایند. به طور کلی میتوانید حتی بدون داشتن دفتر کار به کسب درآمد اینترنتی بپردازید، فرقی هم ندارد که کالا یا خدمات به فروش میرسانید.
به طور کلی«رقابت» مهمترین مزیت فعالیت در مارکت پلیس است. در بین فروشندگان رقابت شدیدی شکل میگیرد؛ که محصولات و خدمات با کیفیتتری ارائه بدهند. تا آمار فروش بالاتری را تجربه کنند؛ تا از این طریق امتیاز فروش محصولات و خدماتشان را افزایش دهند. نتیجهی این کار سود بیشتر برای فروشندگان و دریافت محصولات با کیفیتتر و قیمت پایینتر برای خریداران است.
مدیر چنین بازارچههایی اینترنتی چون مالک محصولات نیستند، در صورت عدم فروش کالا دچار ضرر و زیان نمیشوند. شما راحتتر از حالت سنتی میتوانید اجناس و کالایشان را به فروش برسانند. در این روش فقط کافی است، لیست محصولات را به همراه قیمت و شرایط فروش به مارکت پلیس مورد نظر بدهید تا شروع به فروش بکنند.
یکی از چالشهای مهم مدیران چنین کسبوکارهایی و هر نوع کسبوکاری رقابت است.
اما اصلیترین مزیت همکاری این نوع از تأمینکنندگان با مارکتپلیس (Marketplace)، کاهش قیمت تمامشده محصول است. خیلی از تامینکنندگان برای همکاری با فروشگاههای اینترنتی دنبال یک دلیل منطقی میگردند؛ هنوز فکر میکنند که فروش سنتی راه بهتر و بیدردسرتری است. اگه تامینکننده مغازه، دفتر فروش داشته باشد. آوردن مشتریها به سمت دفتر، تو این ترافیک کار مشکلی است.
حتی اگر مخاطبانی هم باشند که دوری مسیر را به خاطر خرید چیزی تحمل کنند. قیمتی که می پردازند با هزینهی رفتوآمد بیش از حد انتظار خواهد بود. مهمتر از اینها تامینکننده یا همان فروشنده دسترسی کمتری به خریداران شهرهای دیگر خواهند داشت.
این مشکل حتی برای فروشندگانی مثل واردکنندگان کالا به داخل کشور که دفتر فروش ندارند. به این علت که این گروه برای خود شبکهی توزیع دارند. کالاهایشان را برای عمدهفروشها و خردهفروشهای کل کشور میفرستند.
در این فرآیند هر یک از فروشندگان مبلغی را بهعنوان حاشیه سود بر روی قیمت کالا اضافه خواهند کرد. درنتیجه قیمت تمامشده برای مصرفکننده نهایی بهمراتب بیشتر از قیمت واقعی خود محصول در خارج از کشور خواهد بود. این در صورتی است که تمامی فروشندگان عمده و خرد از قوانین مصوب پیروی کنند و درصد سودی بیشتر از میزان مجاز را به قیمت کالا اضافه نکنند که متأسفانه در ایران این موضوع نیز بهخوبی رعایت نمیشود.
دارای سه مشکل اساسی هستند :
این تامینکنندگان ممکن است فقط برای یک سری از کالاهایشان بتوانند با استفاده از روابط تجاری که شبکهسازی کردند؛ مشتری پیدا کنند. اما احتمالا با واردات کالای جدید دیگر نتوانند از همان طریق محصولاتشان رو به فروش برسانند. به همین خاطر برای فروش و معرفی کالاهای جدیدشون به فرایند پیچیده و هزینهبری نیاز خواهند دارشت.
مهمترین دلیل همکاری این نوع از تامینکنندگان با مارکتپلیسها کاهش قیمت تمام شدهی محصول است. هنگام خرید کالایی از یک مغازه و فروشگاه اغلب اوقات شما به عنوان خریدار مجبور به پرداخت هزینهی بیشتری هستید؛ به این علت که هر کدام از فروشندهها حاشیه سود متفاوتی برای خود قائل میشوند.
در حالت همکاری با مارکتپلیسها وارد کنندگان کالاها فهرست موجودی کالاهایشان را در اختیارش قرار میدهند. به این ترتیب خریداران کالاهای مورد نیازشان را در زمان کوتاهتر و با قیمت پایینتر تهیه میکنند.
البته دوستان عزیز این یک مثال و بررسی بود که بهتر فرآیند پیچیده مارکتپلیس را درک کنید. مسلما همکاری با این کسب و کارها میتواند خیلی از هزینههای شما را کاهش دهد. شما به مسیر جدیدی از زندگی کاریتان برای تامین کالاهای مورد نیاز هدایت شوید. چیزی که اتفاق خواهد افتاد این است که رقابت شدید ما بین تامینکنندگان در حال حاضر در بازار سنتی باعث افزایش هزینههای جاری و ثابت فروشگاههای فیزیکی شده است.
بازارچه اینترنتی که با مدل عمودی کار میکنند؛ همهی کالاهایشان به یک گروه یا دسته مرتبط است؛ مثلا همه مربوط به لوازم آرایشی یا مربوط به پوشاک است.
بازارچه اینترنتی مدل افقی بر خلاف مدل عمودی انواع مختلفی از محصولات را به فروش میرسانند. اما هدف مشترکی را دنبال میکنند. محصولات متنوعی را عرضه میکنند با این هدف که خریداران به جای سر زدن، به چندین خردهفروشی به یک بازارچه اینترنتی مراجعه میکنید.
مارکتپلیسهایی که با این مدل کار میکنند هر چی که را که به ذهنتان میرسد به فروش میرسانند.
به طور کلی در دنیای امروز به دلیل مشغلهی زیاد افراد و ترافیک زیاد مسیرها فروشگاههای فیزیکی رونق کمتری دارند. مارکتپلیسها و فروشگاههای اینترنتی دارند به خوبی بین مردم محبوبیت پیدا میکنند. خدمات ویژهای که این بازارچه اینترنتی و فروشگاه اینترنتی مثل پاسخگویی ۲۴ ساعته و مرجوع کردن محصولات در برخی از این مارکتپلیسها ارایه میشود. باعث جلب اعتماد بیشتری نسبت به این سیستم فروش داشته باشند.
بسیاری از شرکتهای طراحی سایت و اپلیکیشن همانند ما میتوانند چنین بازارچههایی را برای شما طراحی کنند. در این حالت شما فقط باید با فروشندهها و تامین کنندگان قرارداد بنویسید. آنها قطعا بهتر از هر کسی میتوانند کالاهایشان را به مشتاقان خرید معرفی کنند.
یک ارتباط برد-برد بین مشتری، تامینکننده و صاحب کسب و کار اینترنتی به وجود میآید. نگران پیشرفت کارتان نباشید، مشتریها و خریداران توانایی قدرت انتخاب دارند. مطمئن باشید که بهترین و بهصرفهترین راه را برای خرید خودشان انتخاب خواهند کرد.
فرقی نمیکند که شما در کدام فروشگاه اینترنتی با چه تنوع محصولاتی فعالیت میکنید و چه محصولاتی فروخته میشود. چه محصولات دانلودی همانندقالب وردپرس باشد و چه محصولاتی همانند لوازم آشپزخانه و… به هر حال مشتری که از مارکت پلیسی خریدی را انجام میدهد شامل مزایای زیر خواهد شد
اگر به تاریخچه شرکت آمازون نگاه کنیم، علت اینکه آمازون فعالیت خود را با فروش کتاب شروع کرد؛ نه به خاطر علاقه شخصی جف بزوس به کتاب، نه اهداف خیرخواهانه، نه به دنبال گسترش کتابخوانی در جامعه آمریکا بود. بلکه کاملاً یک استراتژی کسبوکار و یک تصمیم کاملاً تجاری بود.
در آن زمان صنعت کتاب در آمریکا یک صنعت ورشکسته و رو به نابودی بود. از طرفی کتاب چند ویژگی مهم داشت که کمک میکرد، آمازون فعالیت خود را بهصورت کتابفروشی آنلاین شروع کند. این مزیتها شامل:
این ویژگیها باعث شد که جف بزوس بازار کتاب را بهعنوان اولین بازار آنلاین انتخاب کند. هدف اصلی و چشمانداز بلندمدت مؤسس آمازون فروش همهچیز و تبدیلشدن به بزرگترین خردهفروشی آنلاین جهان بود. حتی انتخاب نام آمازون هم اشاره به جنگل آمازون دارد که در آن «تمام» گونههای جانوری زیست میکنند.
کتاب یکی از معروفترین محصولاتی است که توسط آمازون ارائه میشود. ولی دلیل نمیشود هر فروشگاه دیگر اینترنتی در جهان که مدل کسبوکار آمازون را دارد کتاب را جزو محصولات خود قرار دهد.
امروزه آمازون یک مارکتپلیس کامل نیست، یعنی بخشی از محصولات توسط خود آمازون خریداری، انبار و به مشتریان ارسال میشود. حدود ۴۰ درصد محصولات موجود روی سایت آمازون توسط سایر فروشندگان عرضه میشود. تقریبا بیش از ۱۰ هزار فروشنده و تامینکننده با آمازون در حال همکاری هستند.
معمولا این اولین سوالی هست که بیشتر دوستان از آکادمی مدیر آینده میپرسند. من در اینجا به ۵ روش متداول اشاره خواهم کرد که شما با توجه به شرایط تون میتوانید گزینه متناسب با خودتون رو انتخاب نمایید.
مسلما با توجه به تجربیاتی که در طول چند ساله گذشته از همکاری، آموزش، مشاوره با افراد و گروههای مختلف کسب نمودم؛ من همیشه گزینه یک رو به همه پیشنهاد میکنم. دلیلش هم بیشتر عدم آشنایی، تجربه کم، آموزش ندیدن، نداشتن استراتژی مشخص و نداشتن مزیتهای رقابتی خاص برای شروع این فعالیت میدانم.
اکثر افراد تا زمانی که عملا وارد این نوع فعالیت مارکتپلیسها نشوند؛ نمیتوانند درک درستی از ایده و بازار بسیار بالقوه در ایران و جهان کسب نمایند. بنابراین اگر واقعا در سال ۹۹ به دنیال راهاندازی کسب و کار مختص خودتون هستید. حتما بهترین فرصت برای راهاندازی مارکت پلیس الان که در بحران کرونا گرایش افراد به خرید اینترنتی بیشتر هست؛ باید اقدام بکنید.
تا جایی که دیجیکالا در بخش لجستیکش ۲۰۰۰ نفر دیگر هم استخدام نموده است. همان طور که آمارها رو هم در اشتوری پیج مدیر آینده منتشر نمودم، آمارهای ایرانی و جهانی نشان دهنده تحولات عظیم در بازار آنلاین هست که امسال به بیشترین حد خود رسیده است. اگر ترنور مالی که در بازار اینترنتی هست رو کامل زیر نظر داشته باشید؛ کلا با انرژی و انگیزه بیشتر میتوانید ایده خودتان را اجرایی نمایید.
بامیلو نخستین فروشگاه مارکتپلیس در فروش کالاهای فیزیکی
بامیلو در سال ۱۳۹۳ باهدف فراگیر کردن فروش آنلاین در ایران فعالیت خود را آغاز کرد. هدف اصلی شرکت بامیلو بهعنوان برترین مارکتپلیس کشور، گسترش فرهنگ فروش آنلاین در محیط اینترنت و در قالب بستر مارکتپلیس است.
فروشی که نه تنها مشتریان را تحت تأثیر خود قرار میدهد. بلکه بسیاری از تأمینکنندگانی که در بازار آشفته امروزی سهمی از آن ندارند را وارد این عرصه میکند.
بدین ترتیب بامیلو بستر بکر و دستنخوردهای را در اختیار تأمینکنندگان قرار داده است. آنها با کمترین هزینه ممکن کالاهای خود را با بهترین قیمت به فروش خواهند رساند. لذا مشتری خواهد توانست به مناسبترین قیمت کالای موردنظر خود را خریداری کند. دلیل این سود و نفع دوطرفه حذف واسطهها و هزینههایی نظیر تبلیغ، بازاریابی و حملونقل است. هزینههایی که تمامی آنها را فروشگاه آنلاین یعنی بامیلو به عهده گرفت.
بامیلو هماکنون یک مثال بارز از پتانسیلهای فوقالعاده کسبوکار بر بستر بازار یا همان Marketplace است. تعداد کاربران آن به ۵۰۰ هزار نفر رسیده و هرماه بیش از ۶ میلیون بازدیدکننده دارد.
این باعث شده که فروشگاه بامیلو از صفر هماکنون در بین وبسایتهای ایرانی که هرکدام پیشینهای زیاد داشتهاند در بین ۳۰ سایت پربیننده کشور است. این شرکت بزرگ هماکنون حدود ۳۰۰ نفر کارمند داشته که میانگین سنی آنها تنها ۲۴ سال است. این یعنی روحیهای جوان و باانرژی که باعث پیشرفت پیوسته و روزبهروز شرکت میشود. هماکنون بیش از ۸۰۰ تأمینکننده کالا با شرکت بامیلو همکاری داشته و این فروشگاه بیش از ۲ هزار برند ایرانی و خارجی را در اختیار مشتریان سراسر کشور قرار میدهد.
البته ناگفته نماند که خیلی از ضعفهای استراتژیک در بامیلو وجود دارد که امیدوارم هر چه سریعتر این موضوع رفع گردد. موضوع دیگر این است که این مثال برای فقط فروش کالا و اجناس فیزیکی بود. شما برای هر ایدهای که فکر کنید میتوانید از آنها استفاده نمایید.
ما از جدیدترین تکنولوژی های تحت وب بهره می بریم.برای سفارش طراحی سایت خود با شماره 09173119959 تماس بگیرید
نام و نام خانوادگی :*
ایمیل :
نظرات: *
خدمات طراحی سایت سیرن
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گروه طراحی سیرن می باشد و هر گونه کپـی برداری از آن پیــگرد قانـونی خواهد داشت
صفحه نخست
سفارش طراحی
نمونه کارها
وبلاگ
تماس با ما