چهار شنبه 21 آذر 1397 ( 18:26:2 )
۷ پیشنهاد ساده دربهتر شدن آداب معاشرت

همه‌ی افراد احساس خجالت و شرم را حداقل یک یا دو بار دز زندگی خود تجربه کرده‌اند. برای مثال در یک احوالپرسی، ممکن است طرف مقابل فقط قصد دست دادن داشته باشد، اما حالت بدن شما طوری است که او را در آغوش بگیرد. در چنین حالتی معلق باقی می‌مانید و تمام تلاش خود را می‌کنید که شرایط را طبیعی جلوه دهید!

گاهی اوقات احساس خجالت از یک صحبت نا‌به‌جا به وجود می‌آید. فرض کنید با فردی که رودربایستی دارید و سعی دارید در مقابل او خود را مودب جلوه دهید یک قرار ملاقات گذاشته‌اید. در انتخاب بین بستنی شکلاتی و وانیلی، ناگهان می‌گویید: «آخرین باری که بستنی وانیلی خورم، استفراغ کردم» و بعد متوجه می‌شوید که لزومی نداشت به این موضوع اشاره کنید.

البته آن‌طور که شما تصور می‌کنید، تحلیل‌گران اجتماعی دور و برتان نیستند که بخواهند کوچک‌ترین حرکت و صحبت شما را زیر ذره‌بین قرار دهند. اما این طور حرکت‌ها و رفتارهای ناشیانه باعث می‌شود که به مرور زمان اعتماد به نفس خود را از دست بدهید.

در ادامه ،چند راهکار عملی برای بهتر شدن روابط اجتماعی پیشنهاد خواهیم داد.

البته هیچ تضمینی وجود ندارد که این راهکارها بتواند همیشه موثر واقع شود، اما می‌تواند شما را در هنگام قرار گرفتن در تعاملات اجتماعی آماده‌تر سازد.

۱. در زمان حال باشید

اکثر ما عادت داریم که چند کار را با هم انجام دهیم و وقتی در حال گفتگو با کسی هستیم، ذهن خود را درگیر مسائل خارج از بحث می‌کنیم.

وقتی در حین گفتگو، ذهن شما در مکان‌های دیگری سیر کند، طرف مقابل از طریق حرکت چشمان‌تان به اطراف یا مکث‌های پشت سر هم شما متوجه خواهد شد که به صحبت‌های او توجهی ندارید. بعضی وقت‌ها این بی‌توجهی شکل واضح‌تری پیدا می‌کند. به خصوص در مواقعی که هم زمان با گفتگو، نگاه شما روی صفحه‌نمایش گوشی‌تان است.

طبیعتا چنین حرکاتی باعث می‌شود که طرف مقابل احساس بدی پیدا کند و فکر کند که حضورش برای شما اهمیتی ندارد یا احترامی‌برای او قائل نیستید.

سعی کنید بر روی تمرکز حواس خود بیشتر تمرین کنید تا علاوه بر حضور فیزیکی شما، ذهن شما هم در مکان و زمان حال حاضر باشد.

۲. خود را جای طرف مقابل بگذارید

گاهی اوقات بهترین رفتار در تعاملات اجتماعی را وقتی نشان می‌دهید که خود را جای طرف مقابل بگذارید. در این صورت نگران شیوه‌ی برخورد خود هم نخواهید بود.

اگر در یک ملاقات رسمی خوش‌شانس باشید، طرف مقابل هم به اندازه‌ی شما معذب است! پس با درک این نکته می‌توانید فضای گفتگو را بهتر کنید.

۳. نقش بازی کنید

"نقش بازی کردن" یکی از مهارت‌های کارآمد در آداب معاشرت است. برای مثال لبخند بزنید (البته سعی کنید خیلی مصنوعی نباشد!)، ارتباط چشمی‌برقرار کنید و با همه‌ی افراد حاضر سلام و احوالپرسی داشته باشید.

حالت بدنی شما می‌تواند رفتارتان را هم تغییر دهد. به عنوان مثال، لبخند زدن شما را خوشحال می‌‌کند یا وقتی ژست قدرتی به خود گرفته‌اید اعتماد به نفس شما بیشتر می‌شود.

۴. تمرین‌های خود را عملی کنید

تا وارد عمل نشوید تمام تلاش‌های شما دور باطل خواهد بود. هر چه در برابر تعاملات اجتماعی با افراد بیشتر مقاومت کنید، احساس ناراحتی بیشتری خواهید کرد.

ساده‌ترین راه برای بهبود مهارت‌های اجتماعی این است که خود را آگاهانه در موقعیت‌های اجتماعی قرار دهید و پس از آن نوع برخورد خود را تحلیل کنید.

۵. در کلاس‌های هنرهای نمایشی شرکت کنید

به اغلب افرادی که در برخوردهای اجتماعی دست و پای خود را گم می‌کنند این راهکار پیشنهاد می‌شود.

بیشتر برخوردهای ناشیانه به علت بیش از حد فکر کردن است. زیاده‌روی در فکر کردن باعث ایجاد ترس خواهد شد. هنرهای نمایشی شما را مجبور می‌کند که در لحظه حاضر باشید.

۶. با یک دوست معاشرتی در ارتباط باشید

پیدا کردن یک دوست که روابط عمومی ‌قوی‌تری نسبت به شما دارد، می‌تواند راهکار موثری باشد.

چرا که این گونه افراد در جمع به شما کمک می‌کنند که به دیگران معرفی شوید و دامنه‌ی ارتباطات خود را گسترش دهید. ضمن این که این نوع دوستان به راحتی سر صحبت را باز می‌کنند و این امکان را فراهم می‌کنند تا در یک گفتگو شرکت کنید.

۷.نظر دیگران را هم جویا شوید

از جمع‌های دور همی به عنوان فرصتی برای مطرح کردن خود و تحمیل عقایدتان به دیگران استفاده نکنید. بلکه فضایی برای دیگر افراد حاضر در جمع فراهم کنید که آن‌ها هم نظرات‌شان را با شما در میان بگذارند. حرف دیگران را به هیچ عنوان قطع نکنید و از زمزمه‌های دو نفره در جمع خودداری کنید.

برچسب ها :

نظرات داده شده

دیدگاه شما

ایمیل شما :

نام شما :

نظر شما :